شهرهای بزرگ امروزه با معضلات بزرگی در بخش سلامت شهروندان مواجه شده اند اما این معضلات نه تنها دامن آنها را گرفته بلکه شهرها و شهرک های کوچک و نزدیک به آنان را نیز تحت الشعاع قرار داده است.

اسکو به عنوان مرکز شهرستان اسکو نیز از این قاعده مستثنی نیست و با معضلاتی از جنس معضلات تبریز دست و پنجه نرم می کند.
در طی روزهای اخیر به دلیل شدت آلودگی هوا در شهر تبریز مدارس این کلانشهر و شهر سردرود که کمتر از ۱۰ کیلومتر با مرکز شهرستان اسکو فاصله دارد تعطیل شده است اما دریغ از توجه به سلامت شهروندان اسکویی که آنان نیز با این معضل درگیرند. شدت آلودگی هوا به حدی است که با چشم معمولی بدون نیاز به دستگاه های آلاینده سنج می توان بر بحرانی بودن شرایط و ناسالم بودن هوا برای کودکان و افراد حساس پی برد اما هنوز از سوی آموزش و پرورش برای تامین سلامت فرزندان مدرسه ای این شهرستان بخشنامه ای صادر نشده است.
رضی منش فرماندار شهرستان اسکو در گفتگو با خبرنگار شرح آنلاین با اشاره به نبود دستگاه سنجش آلودگی هوا در شهر اسکو و سهند افزود: به علت نبود مستندات کافی در این مورد منتظریم تا کارگروه اضطرار استان در این مورد تصمیم بگیرد.
رضی منش در ادامه سخنان خود با تاکید بر آلودگی هوای شهر اسکو گفت: میزان آلودگی هوای شهر اسکو حدودا ۹۸ می باشد که با شهر تبریز حدودا برابر است ولی به علت تردد زیاد در شهر تبریز مدارس این شهر تعطیل اعلام شده است.
وی افزود: سایتی در شهر سهند ایجاد شده و در حال انجام مذاکراتی برای تهیه و راه اندازی دستگاه سنجش و پایش آلودگی هوا هستیم.
همچنین خبرنگار شرح آنلاین در گفتگو با امیدفر رئیس پیشبینی هواشناسی استان آذربایجان شرقی میزان آلودگی هوای شهر اسکو را جویا شد.
امیدفر با اشاره به آلودگی هوای شهر تبریز و وضعیت خطر برای کودکان و افراد حساس افزود: میانگین آلودگی هوای شهر تبریز ۱۱۷ می باشد.
وی همچنین با تاکید بر آلودگی هوای شهر اسکو افزود: اگر چه دستگاه سنجش آلودگی هوا در شهر اسکو وجود ندارد ولی با مشاهدات میدانی هم مشخص می شود که میزان آلودگی هوا خطرناک میباشد یا خیر.

در هر صورت جای خالی همت جمعی و مطالبه عمومی برای سر و سامان دادن به شرایط بد آلاینده های این شهر امری ضروری است.

  • نویسنده : مجتبی چاپارزاده
  • منبع خبر : شرح آنلاین