سقط جنین در ایرلند با تصویب لایحه‌ای در سنای این کشور قانونی شد. سقط جنین در این کشور کاتولیکی مجازاتی تا ۱۴ سال زندان داشت و زنان ایرلندی حتی در صورت حاملگی بر اثر تجاوز، اجازه کورتاژ نداشتند.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از دویچه وله، هفت ماه پس از یک همه‌پرسی تاریخی، پارلمان ایرلند لایحه قانونی شدن سقط جنین را تصویب کرد. به این ترتیب، سقط جنین تا دوازدهمین هفته حاملگی در این کشور کاتولیکی ممنوع نخواهد بود.

طبق این قانون، اگر حیات زن به خاطر بارداری به خطر افتاده باشد یا وضعیت جنین مناسب نباشد، اجازه کورتاژ از ماه چهارم بارداری به بعد هم داده می‌شود.

۶۶درصد ایرلندی‌ها در همه پرسی ماه مه ۲۰۱۸ با قانونی شدن سقط جنین موافقت کرده بودند. سقط جنین در ایرلند از سال ۱۸۶۱ میلادی مشمول مجازات بود. مصوبه سنا، محصول تلاش پیگیر زنان ایرلندی و کارزاری است که با نام “همه با هم آری” به راه انداختند.

سقط جنین در ایرلند حتی در موارد مربوط به تجاوز به عنف، زنا با محارم یا ناهنجاری جنین قدغن بود. زنانی که این ممنوعیت را رعایت نمی‌کردند، در معرض حبس تا ۱۴ سال زندان قرار می‌گرفتند.

نمایندگان پارلمان ایرلند از ماه اکتبر سرگرم بررسی این لایحه بودند. مصوبه مربوطه باید اینک به امضای رئیس جمهور این کشور مایکل هگنیز برسد. نخست وزیر ایرلند، لئو وردکار این مصوبه را “لحظه‌ای تاریخی برای زنان ایرلندی” خوانده است.

آمارها نشان می‌دهند که ۱۷۰هزار زن ایرلندی از سال ۱۹۸۰ به این سو، برای سقط کردن جنین ناخواسته خود به بریتانیا رفته‌اند. خرید و فروش قرص‌های بی خطر سقط جنین در ایرلند نیز تا کنون غیرقانونی بوده است.

سقط جنین در آلمان قانونی است اما تنها در ۱۲ هفته اول بارداری و مشروط به مشاوره‌های مختلف با محافل پزشکی یا کلیسایی.

شایان ذکر است محافل فمنیستی و همجسنگرا در تصویب شدن این قانون توسط مجلس ایرلند تلاش زیادی داشتند.