معاون توسعه و پیش بینی مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی گفت: با فعالیت سامانه بارشی زودگذر از امروز بارش شدید باران این استان را فرا می گیرد.

یه گزارش شرح آنلاین، محمد اشجعی با بیان اینکه براساس نقشه های پیش یابی هواشناسی این سامانه تا فردا ( سه شنبه) فعال خواهد بود، افزود: فعالیت این سامانه در برخی نواحی به ویژه جنوبی استان موجب آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل ها می شود.

وی اظهار داشت: با توجه به کاهش دما و بارش برف در نواحی سردسیر و مرتفع استان، احتمال مه گرفتگی، یخبندان، لغزندگی، کاهش دید افقی و اختلال در تردد خودروها در جاده های مواصلاتی و گردنه های برف گیر وجود دارد.

اشجعی توصیه کرد، اقدام های پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز خسارت های احتمالی به عمل آید.

وی گفت: هم اکنون بستان آباد با ۵ درجه بالای صفر و سراب با ۴ درجه سانتی گراد زیر صفر به ترتیب گرم ترین و سردترین های استان بوده و دمای کنونی تبریز ۲ درجه بالای صفر است.

آب و هوای استان آذربایجان شرقی به طور کلی سرد و خشک می باشد ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تاثیر بادهای سرد شمالی و سیبری، بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس و بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.