شهرداری کلانشهر تبریز، با هدف محرومیت زدایی و نیز توسعه متوازن شهری، پروژه های مسیرگشایی را در دستور کار قرار داده است.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از شهریار، تاریخ می‌گوید این‌ راه‌ها بودند که رابطه‌ها را ساخته یا تحکیم بخشیده اند. جغرافیا می‌گوید این راه‌ها بودند که سرزمین‌ها را آباد کردند. و شاید جامعه‌شناسی یا روان‌شناسی هم بگویند که این‌ راه‌ها بودند که مردمان را خوشحال‌تر کردند و زندگی را برایشان آسان.در کتب مختلف، اهمیت راه‌ها و مسیرها به شکل‌های مبسوطی تبیین شده است. هیچ‌کسی نمی‌تواند ادعا کند که با احداث راه یا مسیرگشایی مخالف است. همانطور که هیچ‌کس با کاهش ترافیک و صرفه‌جویی در زمان مخالف نیست.

مسیرگشایی در کلانشهری چون تبریز همچون باز کردن رگ‌های بسته شهر است. مسیرگشایی‌ها علاوه بر اینکه راه‌های دسترسی ساکنان نقاط مختلف شهر به نقاط مرکزی شهر را فراهم می‌سازند و از وقوع ترافیک جلوگیری می‌کنند، مقدمات توجه به مناطق محروم و کم برخوردار را هم فراهم می‌کنند.

هرچند همه می‌دانیم که در کشورمان با شرایط نامساعد اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند، اما این موضوع هیچ‌وقت برای شهرداری تبریز دلیلی نشده که در انجام وظایفش کوتاهی کند.

علی‌رغم همه مشکلات، شهرداری کلانشهر تبریز عزمی جدی و توجهی ویژه برای مسیرگشایی در تبریز دارد و نمونه‌ اخیر آن پروژه مسیرگشایی خیابان حجتی به چایکنار (امتداد قطران شمالی) است که پنجشنبه هفته گذشته با اعتباری بالغ بر ۲۸۰میلیارد ریال توسط شهرداری منطقه ۴عملیاتی شد و به بهره‌برداری رسید.

پروژه مسیرگشایی خیابان حجتی به چایکنار به عنوان یکی از طرح‌های موثر عمرانی در تحکیم بافت ناکارآمد شهری و روان‌سازی ترافیک به شمار می‌آید. نوسازی و مقاوم‌سازی بافت شهری و حل معضلات ترافیکی، از نتایج عمده پروژه‌های مسیرگشایی است و با اجرای این پروژه دسترسی آسان بخشی از هسته مرکزی تبریز به مسیر چایکنار محقق شد.

توجه ویژه به پروژه‌های عمرانی در شرایط نامساعد اقتصادی

ایرج شهین‌باهر، شهردار کلانشهر تبریز می‌گوید: «بسیاری از شهرداری‌های کشور توان پرداخت حقوق کارمندان خود را ندارند ولی افتخار می‌کنیم که در کنار پرداخت حقوق کارکنان، پروژه‌های عمرانی شهر را نیز تعطیل نکرده و با تمام توان اجرا می‌کنیم.»

به عقیده او، وقتی شهرداری پروژه‌ای عمرانی مثل مسیرگشایی را آغاز می‌کند، باید به صورت کامل تحویل مردم دهد، نه اینکه شهرداری و مردم را بدهکار کند: «در اجرای تمامی پروژه‌های شهری، تلاش کرده‌ایم که حق و حقوق مردم را به صورت کامل پرداخت کرده و بدهکار هیچ یک از شهروندان نباشیم.»

شهین‌باهر تاکید می‌کند: «هیچ شخصی نمی‌تواند ما را در ارائه خدمت به مردم سست کند و همچنان برای افزایش رفاه مردم و ارائه خدمات به آنان تلاش می‌کنیم.»

شهردار تبریز تصریح می‌کند: «ویترینی کار کردن و بدهکار کردن شهر، در برنامه‌های شهرداری کلانشهر تبریز وجود ندارد و نمی‌خواهیم کاری کنیم که مدیران بعد از ما، معطل اجرای پروژه‌های ناتمام گذشته شوند.»

او تلاش برای کاهش هزینه و افزایش درآمد شهرداری را یکی دیگر از اولویت‌های مدیریتی خود برمی‌شمارد: «علی رغم رکود اقتصادی، درآمد شهرداری تبریز در شش ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیش از ۱۰ درصد افزایش یافته است.»

حقوق مردم در تملک مسیرگشایی‌ها به صورت کامل پرداخت شده است

یکی از حقوق مردم در پروژه‌هایی مثل مسیرگشایی‌ها، پرداخت هزینه‌های تملک املاک‌شان توسط شهرداری است که به گفته امجدی، شهردار منطقه ۴تبریز در پروژه مسیرگشایی خیابان حجتی به این موضوع توجه جدی شده است: «شهرداری این منطقه تمامی تلاش خود برای توسعه مسیرگشایی‌ها به کار می‌گیرد و با جرات اعلام می‌کنیم که حق و حقوق تمامی مردم در مورد تملک منازل مسکونی و واحدهای تجاری را پرداخت کرده‌ایم.»

معتقدیم که باید با اتخاذ تدابیر مناسب و تصمیمات عملیاتی، بافت فرسوده شهری را به جای تهدید، فرصتی مهم تلقی کرده و برای تحقق اهداف خود تلاش کنیم.امجدی همچنین می‌گوید: «معتقدیم که باید با اتخاذ تدابیر مناسب و تصمیمات عملیاتی، بافت فرسوده شهری را به جای تهدید، فرصتی مهم تلقی کرده و برای تحقق اهداف خود تلاش کنیم.»

او اعلام می‌کند که احیای بافت‌های فرسوده و توسعه جهشی منطقه ۴ تبریز، یکی از مهم‌ترین اهداف و اولویت‌های شهرداری آن منطقه است و برای کاهش هرچه بیش‌تر تفاوت با دیگر مناطق شهری تلاش می‌کنند.

مسیرگشایی، گامی برای رفع محرومیت‌ها

فریدون بابایی اقدم، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی تبریز نیز موضوع مسیرگشایی را گامی برای رفع محرومیت‌ها عنوان می‌کند: «این منطقه از مناطق کمتربرخوردار شهری است و مساحت بسیار زیادی از بافت فرسوده شهری را در خود جای داده است.»

او همچنین با اشاره به آغاز اجرای طرح ملی بازآفرینی شهری توسط وزارت راه و شهرسازی، از مسئولان ملی می‌خواهد که حمایت خود از شهرداری‌ها را افزایش دهند تا در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد شهری بدون مناطق کم‌برخوردار و محروم باشیم.

شهاب‌الدین بیمقدار، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: «خوشبختانه اقدامات بسیار خوبی در زمینه اجرای طرح ملی بازآفرینی شهری انجام شده اما در برخی مواقع، تغییرات مدیریتی برخی وزارتخانه‌ها باعث کندشدن پیگیری‌ها می شود.»

مسیرگشایی خیابان حجتی به چایکنار، نمونه‌ای موفق در موضوع همکاری شهرداری و مردم

او با تقدیر از شهرداری کلانشهر تبریز در اجرای پروژه‌های موفق مسیرگشایی، می‌گوید: «مسیرگشایی خیابان حجتی به چایکنار یکی از بهترین نمونه‌های موفق همکاری شهرداری با مردم است.»

شکور اکبرنژاد، رئیس شورای اسلامی کلانشهر تبریز نیز ضمن تقدیر از شهرداری منطقه ۴تبریز برای اجرای پروژه‌های زیرساختی همچون مسیرگشایی خیابان حجتی، تاکید می‌کند: «همه ما اعم از نماینده، عضو شورا، مسئول و حتی شخص عادی، موظف به رعایت حقوق شهروندی و احترام به مردم هستیم.»

او بر لزوم توجه ویژه شهرداری به استفاده از تجارب موفق شهرهای پیشرفته دنیا تاکید و عنوان می‌کند: «متاسفانه وضعیت مالی شهرداری خوب نیست و این مجموعه بزرگ، به سختی اداره می‌شود. انتظار داریم نمایندگان محترم در مجلس نیز سیاست‌های مناسبی را در این راستا اتخاذ کنند.»

واقعیت این است که احداث پروژه‌های مسیرگشایی یک تیر است با دو، شاید هم چندین نشان. علاوه بر اینکه یک پروژه مسیرگشایی از لحاظ ترافیکی برای مردم آن خیابان یا منطقه یا حتی تمام مردم شهر تاثیر دارد، زمینه‌های رفع محرومیت را هم فراهم می‌کند.

به عقیده کارشناسان حوزه شهری، یکی از راه‌حل‌های کارساز توانمندساختن مناطق محروم و بافت فرسوده شهری، مسیرگشایی خیابان‌هاست که می‌توان بدین واسطه ضمن نوسازی ساختمان‌های اطراف خیابان تازه مسیرگشایی‌شده توسط مردم، ارزش افزوده اراضی را افزایش داد.