خسرو هرندی اولین استاد بین‎المللی شطرنج ایران دار فانی را وداع گفت.

به گزارش شرح آنلاین، خسرو هرندی از پیشکسوتان شطرنج ایران بود که بعد از اتمام فعالیت های خود به عنوان بازیکن، همکاری با فدراسیون شطرنج به عنوان مربی را آغاز کرد و در چندین دوره هم هدایت تیم ملی شطرنج را بر عهده داشت. وی بامداد امروز سه شنبه درگذشت.

وی در دوره فعالیت به عنوان بازیکن، موفقیت های زیادی را برای خود و شطرنج ایران کسب کرد. او در ۵ دورهٔ المپیاد شطرنج در ترکیب تیم ملی ایران قرار داشت.

مرحوم هرندی سال ۱۹۷۵ به عنوان اولین ایرانی به عنوان استاد بین المللی شطر نج نائل شد. وی سال ۲۰۰۹ هم عنوان مربی ارشد فیده (فدراسیون جهانی شطر نج) را به دست آورد.

بسیاری از قهرمانان امروز شطر نج ایران از شاگردان و دست پرورده های مرحوم هرندی هستند.

خسرو هرندی (زادهٔ ۲۰ شهریور ۱۳۲۹- درگذشت ۱۸ دی ۱۳۹۷) شطر نج‌باز، مربی شطر نج، اولین استاد بین‌المللی شطر نج ایرانی و قهرمان شطر نج ایران بود. قهرمان جوانان کشور (۱۳۴۸) و قهرمان کشور (۱۳۵۰). شطرنج را در ۱۴ سالگی یادگرفت؛ و به سرعت پیشرفت کرد. در مسابقات ۱۳۵۴ غرب آسیا به مقام استاد بین‌المللی نائل آمد و در اوج قدرت و استعداد به دلیل متوقف شدن فعالیت‌های شطر نج پس از انقلاب از کسب عنوان استاد بزرگی محروم شد. بعد از انقلاب با تشکیل فدراسیون شطر نج به عنوان مربی با فدراسیون همکاری کرد و سرمربی تیم‌های ملی شطر نج بود.

وی در سال ۱۹۷۵ اولین ایرانی شد که عنوان استاد بین‌المللی شطر نج را دریافت کرد و دو بار در سال‌های ۱۳۵۰ و ۱۳۶۹ قهرمان شطرنج ایران شد. دوران اوج شطرنج او همزمان با ممنوعیت شطر نج در ایران در دهه ۱۳۶۰ شد. هرندی سال‌ها مربی تیم ملی شطر نج ایران بود و در سال ۲۰۰۹ درجهٔ مربی ارشدفیده را دریافت کرد. وی همچنان در ۶۰ سالگی یک شطر نج‌باز فعال و در سپتامبر ۲۰۱۰ با ریتینگ ۲۳۷۷ دوازدهمین شطر نج‌باز برتر ایران بود.