«پولشویی» به کلام ساده عبارت است از «بازگشت قانونی درامد حاصله از فعالیتهای غیر قانونی به چرخه اقتصاد».

شرح آنلاین، دکتر سیدجواد مرتضوی-دکترای مدیریت/« پولشویی » به کلام ساده عبارت است از «بازگشت قانونی درآمد حاصله از فعالیتهای غیر قانونی به چرخه اقتصاد».بدین معنی که پول غیر مشروع حاصل از انجام فعالیتهایی چون تجارت مواد مخدر، قاچاق کالا از ترانزیت ، قاچاق اسلحه…از طریق سیستمی مشخص که معمولا توسط بانکها ، شرکتهای بیمه و امور خیریه انجام میشود تمیز میشود و وارد سیستم اقتصادی کشور میشود و نظام مالی کشور را فلج میکند.در سطوح بالاتر لینکی بین پولشویی و فعالیتهای تروریستی موجود میباشد.

از اثرات منفی و فلج کننده پولشویی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

*بی ثباتی بازار مالی
*بی اعتباری مردم نسبت به نظام مالی
*افزایش نرخ سود و بهره
*ترویج انواع جرم
*بی اعتمادی و عدم علاقه سرمایه گذاران خارجی جهت سرمایه گذاری

یکی از موسسه هایی که معتبرترین تخمین ها را در رابطه با پولشویی در عرصه بین الملل را دارا میباشد NCA است که در سال ۲۰۰۹ مبلغی معادل با ۱/۶ تریلیون دلار (۲.۷%تولید ناخالص جهانی)را مرتبط با پولشویی جهانی گزارش داد که این مبلغ توسط «جرمهای سازمان یافته» انجام میشود و توسط موسسه های مالی و بانکی مانند بانک HSBC بریتانیا شسته میشود.فن اوری نوین بانکی و سیستمهای الکترونیکی جدید جاده صاف کن این پروسه پولشویی می باشند.

مناطق آزاد اقتصادی ایران مانند جزیره آزاد کیش مکانی امن برای پولشویی مجرمان و افرادی که درآمدهای نامشروع را دارند می باشد

در ایران علی رغم لایحه وزارت امور اقتصاد و دارایی در سال ۸۱ و تصویب آن توسط دولت و همچنین برجام سال گذشته ، هنوز ایران در کنار کره شمالی در لیست سیاه FATF قرار دارد.

این موسسه گزارشات سالیانه خود را در اختیار دولتها و سرمایه گذاران بین الملل جهت نشان دادن درجه پاکی و سلامت و ایمن بودن سیستم مالی کشورهای مختلف قرار میدهد.

گفتنی است مناطق آزاد اقتصادی ایران مانند جزیره آزاد کیش مکانی امن برای پولشویی مجرمان و افرادی که درآمدهای نامشروع را دارند می باشد.

همه می دانیم که در ماه هایی که گذشت چه بر سر اقتصاد کشورمان آمد.

همه می دانیم در این مدت چه رکوردهای عجیب و‌ غریبی در بازارهای طلا، ارز، خودرو، مسکن و … به ثبت رسیده است. همه شاهد نتیجه سیاست های دولت هستیم. همه می دانیم که در این وضعیت باید بمانیم و بسازیم! باید خودمان برای حل مشکلات کشورمان به کمک دولت بیایم.هرچند خیلی از موضوعات را همه می دانیم ولی دنبال راه چاره نیستیم وگاها تصمیمات اشتباه گرفته و دامن به مشکلات می زنیم.

اینبار خودمان زودتر از آمریکا دست به کار شده و کشورمان را تحریم کردیم! کشورمان را از کمک های خودمان تحریم کردیم. ولی نتیجه چیزی نشد جز آنچه این روزها تمام مردم را گرفتار کرده است. وقتی شاهد پیش خریدهای عجیب و غریب در فروشگاه ها هستم تاسف می خورم و نگران می شوم.

باید کمی بصیر باشیم. هیچ قحطی ای نخواهد آمد. کمی به فکر خودمان و جامعه مان باشیم. باید به فکر تفکراتمان باشیم. آنچه امروزه ما را گرفتار کرده و ما را در سطح درحال توسعه بودن و جهان سومی نگه داشته تفکرات ماست. باید کمی بصیر باشیم. باید آموزه های دینی را به کار ببندیم. باید مدیر باشیم. شاید کمی حالمان بهترشود.