ایران روز پنجشنبه در سری مسابقات فوتبال جام ملت های آسیا از مرحله یک چهارم نهایی به مصاف چین خواهد رفت.

به گزارش سرویس ورزشی شرح آنلاین ؛ چین در این دوره از مسابقات بر خلاف ایران که مقتدرانه تمامی حرفان خود را پشت سر گذاشته است با فراز و فرود هایی همراه بود.

آنچه چین پشت سر گذاشت

چین تا مصادف شدن با ایران ۴ بازی را انجام داد، چینی ها در مرحله گروهی به مصاف قرقیزستان ، فیلیپین و کره جنوبی رفتند و در مرحله یک شانزدهم از سد تایلند گذشت.

چین در مصاف قرقیزستان

چین در اولین مسابقه خود به مصاف قرقیزستان رفت، چینی ها در این رو در رویی که در ورزشگاه شیخ خلیفه برگزار شد توانستند با ۲ گل زده و یک گل خورده از زمین سبز خارج شوند.

چینی ها در این مسابقه ۹ شوت به سمت دروازه داشتند که ۲ مورد را توانستند به گل تبدیل کنند در حالی که تنها یک شوت از ۱۰ شوت قرقیز ها وارد چهارچوب دروازه چین شد.

آمار تعدادپاس ها در این مسابقه نیز ۴۰۵ در مقابل ۳۵۳ به نفع چینی ها بود.

چین در مصاف فیلیپین

تیم ملی چین در دومین مصاف خود در مقابل فیلیپین صف آرایی کرد و با دوگل « وو لی » در دقیقه ۶۶ بازی و « یو دابائو » در دقیقه ۸۰ به پیروزی رسید تا صعود خود به مرحه یک شانزدهم جام ملت های آسیا را مسجل کند.

چینی ها در مقابل فیلیپین حاکم بر توپ و میدان بودند به گونه ای که ۱۴ شوت برای پین و تنها ۴ شوت برای فیلیپین در این رقابت به ثبت رسد.

آمار تعداد پاس ها نیز ۴۳۴ پاس در مقابل ۳۳۶ بود و چینی ها ۵ بار در تله آفساید فیلیپینی ها گیر افتادند.

چین در مصاف کره جنوبی

سرخ پوشان چینی در آخرین مسابقه خود در دور گروهی جام ملت های آسیا به مصاف کره جنوبی رفت، کره جنوبی نیز همانند چین صعود خود به دور بعد را مسلم کرده بود ولی با این حال هر دو تیم با قدرت مقابل هم صف آرایی کردند تا صدر نشین گروه C مشخص شود .

مصاف چین و کره شمالی با برتری همه جانبه کره ای ها همراه بود به گونه ای که علاوه بر نتیجه ۲ بر صفر به نفع کره جنوبی ۱۷ شوت برای کره ای ها به ثبت رسید که از این تعداد ۸ شوت در چهارچوب بود و در مقابل چینی ها تنها ۶ شوت داشتند و آن هم تنها یک شوت در چهارچوب داشتند.

تعداد پاس های کره ای ها نیز ۵۱۵ پاس بود و چینی ها ۳۱۴ پاس را رد و بدل کردند.

چین و حذف تایلند

تیم چین در مرحله یک شانزدهم با تایلند رودرو شد و در این مصاف ابتدا تایلندی ها بودند که در دقیقه ۳۱ بازی توانستند توپ را وارد دروازه چین کنند تا نیمه اول را با پیروزی به رختکن بروند.

چینی ها که نمی خواستند در انتها بازنده باشند در نیمه دوم بازی هر آنچه در توان داشتند خرج کردند و توانستند با گل « کیا ائو ژی» در دقیقه ۶۷ بازی و « گائو لین » در دقیقه ۷۱ بازی را به نفع خود به امام برساند.

این بازی به خاطر حساسیت بالا برای هر دو تیم ۳۰ مورد خطا در پی داشت که ۱۱ مورد را تایلندی ها بر روی چینی ها انجام دادند و ۱۹ مورد نیز داور بخاطر خطای چینی ها برای تایلند در سوت خود دمید که از این تعداد ۴ مارت زرد نصیب بازیکنان چین و ۳ کارت زرد نیز نصیب بازکنان تایلندی شد.

چین از سد تایلند گذشت تا در مرحله یک چهارم رقیب تیم ملی کشورمان شود.

آنچه ایران مقتدرانه پشت سر گذاشت

تیم ملی ایران که از ابتدای جام ملت های آسیا با اقتدار وارد رقابت ها شده بود در گروه D با تیم های یمن ، ویتنام و عراق هم گروه شد.

یوزپلنگ های ایرانی در اولین دیدار خود یمن را با نتیجه ۵ بر صفر در هم کوبیدند تا سایر رقبا نیز اقتدار ایران را درک کنند.

بازی ایران یمن با مالکیت ۷۱ درصدی توپ و میدان برای ایران برگزار شد. به گونه ای که ایرانی ها ۶۰۷ پاس را در مقابل ۲۵۹ پاس داشتند.

یمن در این دیدار تنها ۳ شوت به سمت دروازه ایران فرستاد و از این تعداد نیز هیچ کدام در چهارچوب نبود تا علیرضا بیرانوند روز بسیار آرامی را داشته باشد در حالی که دروازه بان یمن روز پر تلاشی را داشت. ایران در این دیدار ۲۰ شوت به سمت دروازه یمن روانه کرد و از این تعداد ۱۰ شوت در چهارچوب بود که یمنی ها تنها موفق به مهار ۵ شوت شدند.

اولین دیدار تیم ملی ایران در مقابل یمن با ۲ گل مهدی طارمی در دقایق ۱۲ و ۲۵ بازی ، یک گل اشکان دژاگه در دقیقه ۲۳ بازی ، یک گل سردار آزمون در دقیقه ۵۳ بازی و یک گل سامان قدوس در دقیقه ۷۸ بازی به اتمام رسید.

ایران و ویتنام

ایران در دومین بازی خود، ویتنام را در مقابل داشت ، ویتنامی که بر خلاف تصور بسیاری از مردم سر سختانه در مقابل ایران قرار گرفت ولی دلیر مردان مستطیل سبز ایران توانستند با ۲  گل بر ویتنامی ها فائق آیند.

در این مسابقه ایران ۱۵ شوت به سمت دروازه ویتنام داشت که از این تعداد ۵ شوت در چهار چوب بود و ویتنامی ها تنها ۵ بار توانسته بودند از سد مدافعان ایران عبور و به سمت دروازه شوت کنند که تنها ۲ شوت آنها از این تعداد در چهار چوب قرار داشت.

بازیکنان تیم ملی ایران در این مسابقه ۶۸ درصد توپ و میدان را در اختیار داشتند و ۶۸۰ پاس را ردوبدل کردند و در مقابل ویتنامی ها ۳۲۳ پاس را داشتند .

گل های ایران را در این بازی سردار آزمون در دقایق ۳۸ و ۶۹ بازی به ثمر رساند.

ایران به عنوان صدرنشین در مقابل عراق

ایران به عنوان صدرنشین با تفاضل گل در سومین بازی خود در مقابل عراق صف آرایی کرد.

نتیجه تساوی و برد برای ایرانی ها در صدر نشینی گروه D تاثیری نداشت. بنابر این ایران تلاش چندانی برای گل زدن نکرد و اکثر تلاش ایران برای حفظ بازی بود.

آمار بازی تفاوت چشم گیری را بین ایران و عراق نشان نمی داد به گونه ای که آمار توپ و میدان ۵۴ به ۴۶ درصد بود و میزان پاس های مسابقه ۳۲۱ به ۲۶۱ پاس به نفع عراق بود.

در نهایت بازی ایران عراق با نتیجه ۰-۰ به پایان رسد تا ایران به عنوان تیم اول گروه D به مصاف عمان برود که به عنوان تیم سوم گروه F به مرحله یک شانزدهم صعود کرده بود.

پیروزی ایران در مقابل عمان

بازی ایران عمان با پنالتی دقیقه اول برای عمانی ها شروع شد ولی دروازه بان غیور لر تیم ملی علیرضا بیرانوند که پیشتر در جام جهانی پنالتی کریستین رونالو را دفع کرده بود توانست مانع ورود ضربه پنالتی احمد المهاجری به دروازه ایران شود تا ایران همچنان در رقابت های جام ملت های آسیا بدون گل خورده به رقابا ادامه دهد.

در ادامه جریان بازی علیرضا جهانبخش در دقیقه ۳۲ بازی اولین گل ایران را به ثمر رساند و اشکان دژاگه نیز در دقیقه ۴۱ از روی نقطه پنالتی گل دوم را زد تا ایران با پیروزی ۲ – ۰ به رختکن برود.

در نیمه دوم بازی ایران میدان دار رقابت بود و در نهایت با همان نتیجه ۲ بر صفر این مسابقه به پایان رسید.

در بازی ایران عمان بازیکنان ایران ۱۲ شوت به سمت دروازه عمانی ها داشتند که از این تعداد ۴ شوت در چهارچوب بود و عمانی ها ۶ شوت به سمت دروازه داشتند که از این تعداد ۲ شوت در جهار چوب قرار داشت.

در صد مالکیت توپ و میدان ۵۹ درصد در مقابل ۴۱ درصد به نفع ایران بود و ایرانی ها ۴۷۶ پاس در مقابل ۳۵۱ پاس عمانی ها رد و بدل کرده بودند.

تاریخچه بازی های ایران چین

تیم های ایران و چین تا کنون ۲۵ بار با یکدیگر روبرو شده اند و سهم هر تیم از این رویارویی ۱۳ برد برای ایران، ۵ برد برای چین و ۷ تساوی بوده.

در این رقابت ها ایران ۴۲ گل را وارد دروازه چین نموده و ۲۱ گل نیز توسط چین وارد دیوازه ایران شده است.

برترین گلزنان ایران در مصاف با چین کریم باقری با ۴ گل و علی دایی و غلامرضا فتح آبادی با ۳ گل بودند و تنها برد ایران در ۲۰ سال گذشته در خاک چین مربوط به بازی ۲۲ شهریور ۱۳۷۶ بود که در آن بازی توانستیم ۴-۲ چینی ها را شکست دهیم.

ایران تا کنون در ۲۰ سال اخیر جز یک بار در جریان بازی آن هم در یک مسابقه دوستانه شکست نخورده است که مربوط به سال ۸۸ است.

ولی در نیمه نهایی جام ملت های آسیای سال ۲۰۰۴ با به ثمر نرسیدن ضربه پنالتی یحیی گل محمدی از راه یابی یه فینال جام ملت های آسیا باز ماندیم.

آخرین دیدار ایران چین در سری رقابت های مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ بود که در این دیدار ها بازی رفت دو نیم با نتیجه ۰ -۰ در چین رقم خورد و در بازی برگشت که در استادیوم آزادی برگزار شد ایران با یک گل توانست پین را شکست دهد.

علیرضا جهانبخش در مصاحبه بعد از بازی با عمان میز بر حساسیت بازی با چین تاکید کرد و گفت : بازی ایران چین بازی سخت تری خواهد بود.

حال به نظر شما نتیجه بازی ایران چین که ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه پنجشنبه برگزار می شود، چه خواهد بود و به نظر شما چه بازیکنانی را سر مربی تیم ملی کشورمان به مصاف چین خواهد فرستاد؟؟؟

 

گزارش از : سیامک بازارچیان