کرملین،(شرح آنلاین) - وزیر دفاع روسیه امروز شنبه گزینه های موشکی روسیه پس از تعلیق پیمان منع گسترش موشک های هسته ای کوتاه و میان برد با آمریکا را به رئیس جمهوری این کشور ارایه و موافقت وی را کسب کرد.

سرگئی شایگو در دیدار با ولادیمیر پوتین و سرگئی لاوروف رئیس جمهور و وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو تدابیر لازم را در پاسخ به تعلیق پیمان موشکی از سوی آمریکا به کار خواهد بست.

وی افزود: پیشنهادهای ما شامل توسعه تجهیزات اپتیکی (برای هدایت موشک ها) و طراحی های علمی تسلیحاتی است که در طول ماه های آینده در موشک های کروز و سکوهای زمینی پرتاب موشک مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

شایگو خاطرنشان کرد: فناوری های جدید روسیه در موشک های زمین پایه، بالستیکی، مافوق صوت کوتاه و میان برد می تواند بکار گرفته شود.

پوتین در پاسخ گفت که با پیشنهادهای وزیر دفاع روسیه برای ساخت سکوهای زمینی برای موشک های کروز کالیبر و ساخت موشک های مافوق صوت زمینی میان برد موافق است.

گفتنی است، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه امروز وزیران دفاع و خارجه را به دفتر خود فراخواند و در پیامی اعلام کرد که روسیه نیز همزمان با آمریکا پیمان موشکی را به حالت تعلیق در خواهد آورد.

وی از وزرای دفاع و خارجه خود خواست، تا پیش از به بلوغ رسیدن شرکای غربی (آمریکا) با آنها در این باره مذاکره نکنند تا روسیه بتواند در فضایی عادلانه و معنی دار در این موضوع حیاتی وارد مذاکره شود.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا دیروز اعلام کرد این کشور از امروز (شنبه) به طور رسمی از پیمان موشک های هسته ای میان برد با روسیه خارج می شود و پس از شش ماه از این تاریخ نیز پیمان موشکی لغو خواهد شد.

پیمان منع موشک های هسته ای میان برد در سال ۱۹۸۷ میان میخائیل گورباچف آخرین رهبر شوروی و رونالد ریگان رئیس جمهوری وقت آمریکا امضا شد.

بر اساس این پیمان، موشک های هسته ای کوتاه برد و میان برد با برد ۵۰۰ تا ۵ هزار و ۵۰۰ کیلومتر منع شده است.

روسیه چندی پیش در مذاکرات ژنو، آمریکا را به «بدتر کردن اوضاع» پیرامون این پیمان متهم کرد و سرگئی ریابکوف معاون وزیر امورخارجه روسیه نیز تأکید کرد که کشورش به این پیمان پایبند بوده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا آبان ماه امسال برای نخستین بار تهدید به خروج از پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد با روسیه کرد.

آمریکا موشک معروف به ۹ ام ۷۲۹ روسیه را که بردی حدود ۴۸۰ کیلومتر دارد ناقض پیمان موشکی خوانده و خواستار نابودی آن شده است.

در مقابل روسیه با رونمایی از این موشک در جمع رسانه های بین المللی، ادعای آمریکا مبنی بر اینکه این موشک بردی بیش از ۴۸۰ کیلومتر دارد را رد و اعلام کرد که آن را نابود نمی کند.

پیشتر وزیر خارجه آلمان نیز از روسیه خواسته بود برای از بین رفتن بهانه آمریکا، این موشک را نابود کند.