وزارت امورخارجه فرانسه،(شرح آنلاین) - بر اساس متن بیانیه منتشر شده از سوی سه کشور اروپایی، آنها اجرای SPV را مشروط به اجرای ضوابط FATF توسط ایران نکرده‌اند.

در حالی که تصور عمومی بر این مبناست که اروپایی‌ها اجرای SPV را مشروط به اجرای ضوابط FATF توسط ایران کرده‌اند اما با رجوع به متن اصلی بیانیه اروپا، فرانسه و آلمان این مسئله به طور کامل نقض می‌شوند.

در واقع اروپایی‌ها تنها شرط اجرای کامل SPV را اجرای کامل تعهدات ایران در برجام عنوان کرده و خواستار پایبندی کشورمان به توافق هسته ای شده‌اند.

در واقع با هدف نجات همین برجام است که اروپایی‌ها به ایجاد SPV روی آورده‌اند.

در بیانیه اروپایی‌ها آمده است در اجرای SPV که به مکانیزم INSTEX تغییر نام داده است، تمام استانداردهای بین المللی در زمینه مبارزه با پولشویی و مقابله با تأمین مالی تروریسم رعایت شده است.

در این بیانیه در مورد FATF تنها به ذکر این مسئله که سه کشور اروپایی انتظار دارند که ایران به سرعت اجرای ضوابط FATF را اجرا کند بسنده شده که به هیچ وجه نمی توان این مسئله را شرط و الزام آور دانست.

INSTEX will function under the highest international standards with regards to anti-money laundering, combating the financing of terrorism (AML/CFT) and EU and UN sanctions compliance. In this respect, the E3 expect Iran to swiftly implement all elements of its FATF action plan