فارس،(شرح آنلاین) - چانه زنی های مزد سال 98 کارگران در کمیته دستمزد شورای عالی کار آغاز شده و دو نشست به روزرسانی سبد معیشت در دستور کار قرار داشته است؛ این چهارشنبه نشست سوم این کمیته برگزار می شود.

در نخستین نشست شورای عالی کار که هشتم بهمن ماه بدون حضور نمایندگان کارفرمایی برای تعیین دستمزد۹۸ برگزار شد، مقرر شد تا مبنای محاسبه سبد معیشت گزارش دی ماه  مرکز آمار قرار گیرد.

هفته گذشته دومین نشست نیز برگزار شد و بار دیگر همین موضوع مورد بررسی بیشتر قرار گرفت اما هنوز به روزرسانی سبد معیشت و به تبع آن فرمولی که بتواند دستمزد سال آینده را به سبد معیشت نزدیک کند برای ارسال و تصمیم گیری نهایی به شورای عالی کار آماده نشده است.

نمایندگان کارگران می گویند: اگر هر سال کارفرماها می گفتند سال سختی برای ماست امسال باید این گزاره را برعکس کنیم و بگوییم سال سختی برای کارگرهاست و دولت باید این مساله را بپذیرد، در غیر این صورت باید آسیب های اجتماعی در بخش معیشت و دستمزد را به جان بخرد.

فرامرز توفیقی نماینده کارگران در کمیته دستمزد شورای عالی کار در گفت وگو با فارس در این مورد گفت: در  آمار هفتگی بانک مرکزی هزینه های خوراکی و آشامیدنی ها از تهران اعلام می‌ شد و زمانی که  از تهران اعلام می‌کرد در سالهای قبل برای این که عدالت توزیعی نسبی داشته باشیم اعلام می کردیم که حداقل‌های قیمت های ارسال شده بانک مرکزی در تهران را می پذیریم.

وی ادامه داد: از آنجا که  امسال از ۲۹ آذرماه مرکز ملی آمار اعلام کرد که تنها متولی اعلام آمار در کشور این مرکز است دیگر بانک مرکزی آمار تفاوت قیمت های هفتگی را  اعلام نخواهد کرد ، مبنای ما آمار مرکز آمار خواهد بود که البته افزایش هزینه ها را به صورت ماهانه اما کشوری اعلام می‌کند.

توفیقی یادآور شد: این افزایش هزینه ها یک حداقل، یک حداکثر  و یک میانگین دارد و حالا که قرار است در کل کشور دیده شود میانگین ها را در نظر می گیریم چرا که اگر بخواهیم حداقل‌ها را بگیریم به استان های صنعتی و برخوردار اجحاف کرده‌ایم چرا که حداکثر افزایش قیمت را دارند.

وی درباره نسبت سبد معیشت و دستمزد در این مذاکرات مزدی گفت: در این مورد هم دو سبد حداقلی، سبد میانگین تعریف شده و  ضریب تاثیر آنها را در کل بودجه خانوار محاسبه کردیم؛ مقرر شد نمایندگان کارفرمایی هم بررسی‌هایی انجام دهند که تا هفته آینده مذاکرات نهایی انجام شود.

به گفته وی نشست بعدی کمیته دستمزد بعد از تعطیلات و روز چهارشنبه برگزار می شود.

توفیقی درباره سناریوهایی که برای نسبت سبد معیشت و دستمزد مطرح است گفت: سناریوهای متعددی وجود دارد ؛ اینکه سبد معیشت در نهایت هر عددی که محاسبه شود، تقریبا این اتفاق نظر وجود دارد که یک شبه و یه روزه و یک ساله امکان رسیدن حداقل دستمزد به سبد معیشت وجود ندارد.

نماینده کارگران گفت: یک راهکاری که قرار شد راجع به آن فکر کنیم و نمایندگان کارفرمایی نیز با آن موافق بودند این بود که سبد معیشت را به دست بیاوریم؛ هر عددی که به دست آمده تورمی بر آن تحمیل شده شده که آن درصد تورم را به دست بیاوریم و همان درصد افزایش را روی حداقل دستمزد ببینیم و به شورای عالی کار پیشنهاد بدهیم.

وی ادامه داد: یعنی فرض کند اگر درصد تورم تحمیلی بر سبد معیشت ۵۰ درصد بود، حالا این ۵۰ درصد را روی حداقل دستمزد بینیم یعنی اگر حداقل دستمزد یک میلیون تومان است، ۵۰۰ هزار تومان روی آن می آوریم و سپس مقایسه کنیم که چه عدد و رقمی می‌شود.

وی توضیح داد که این بحث ها هنوز نهایی نیست و چانه زنی ها باید انجام شود تا ببنیم در نهایت اتفاق مثبتی خواهد افتاد.

این نماینده کارگری درباره وضعیت مذاکرات مزدی سال ۹۸ گفت: از آنجا که امسال دولت در روند افزایش قیمت ها دست صاحبان صنعت را سخاوتمندانه باز گذاشته و این افزایش قیمت ها آنچنان سرسام آور بوده که هیچ قدرت خریدی برای دست مزد بگیران نگذاشته است و از سوی دیگر تنها چیزی که سال گذشته ثابت مانده دستمزد بوده است و  وقتی تنها مولفه تأثیرگذار بر قیمت تمام شده دستمزد بوده که ثابت مانده الزاماً باید افزایش دستمزدباید اتفاق بیفتد و همین مساله قدرت چانه زنی کارگران را بیشتر می کند و اگر در این زمینه دولت نقش آفرینی خود را باید به درستی انجام دهد، نتایج مثبتی خواهد داشت.