تبریز،(شرح آنلاین) - کاندیدای دوره نهم هیات مدیره اتاق بازرگانی تبریز و رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تبریز گفت: برنامه جامع کشاورزی حوزه دریاچه ارومیه توسط کمیسون کشاورزی اتاق و با استفاده از نظرات کارشناسی اتاق تبریز تدوین شده است.

علیرضا پورآقابالایی در گفت و گو با گروه رسانه ای ائتلاف اتاقی برای فردا با اشاره به این مطلب ابراز داشت: با توجه به نقش آذربایجان در مبادلات تجاری کشور از قرن های گذشته تاکنون و قدمت ۱۰۰ ساله اتاق تجارت تبریز نقش محوری این کلانشهر تاریخی در احیای جاده ابریشم باید مورد توجه واقع شود.

وی افزود: از دیر باز تبریز دروازه ایران به اروپا، روسیه و عثمانی بود و داد و ستد کشور توسط تجار بنام این شهر گاه نام خانوادگی شان نیز با تجارت و پیشه خانوادگیشان گره خورده است رقم می خورد، از این رو ظرفیت های تاریخی و فرهنگی و اقتصادی این شهر و اتاق تبریز ظرفیتی مناسب برای گشایش درهای جدید به روی اقتصاد صادرات محور کشور است.

کاندیدای دوره نهم اتاق تبریز از ائتلاف اتاقی برای فردا در ادامه گفت: تلاش ها در اتاق بازرگانی تبریز باید به صورت گروهی باشد نه فردی چرا که اتاق متعلق به عموم اعضای آن است و کاندیداهای موجود باید با هدف رقابتی سالم برای خدمتگزاری به همکاران پا در این مسیر پر فراز و نشیب بگذارند.

پورآقابالایی با اشاره به حوزه تخصصی کار خود ابراز داشت: بخش کشاورزی باید تقویت شود، مواردی که مورد غفلت واقع شده اند باید احصاء و راهکارهای کارشناسی آنها تدوین شوند چرا که ظرفیت تجاری و اقتصادی این بخش از اقتصاد استان بسیار گسترده و دارای ظرفیت های پنهانی است که در صورت عدم شناسایی موجب هدر رفت منابع طبیعی و فرصت های تجاری و اشتغالزایی خواهد شد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تبریز در ادامه افزود: حوزه آبریز دریاچه ارومیه حدود ۵ میلیون هکتار بوده که شامل مراتع دیمزار، اراضی آبی و خود دریاچه است. اصلاح الگوی کشت در اراضی زراعی حوزه مصرفی برای تامین حق آبه به دریاچه و افزایش ارزش تولیدات به چهار برابر و وضعیت فعلی از طرف کمیسیون کشاورزی در اتاق ایران نیز مورد توجه مهندس شریعتمدار و مهندس کشاورز معاون وزیر جهاد کشاورزی قرار گرفته و در سطح استان آذربایجان شرقی اقدامات اجرایی به عمل آمده است.

وی تدوین برنامه هایی در خصوص مدیریت مصرف آب در حوزه دریاچه ارومیه جهت کاهش مصرف آب و حفظ درآمد ۲۱۶ هزار کشاورز حوزه آبریز این دریاچه را یکی از اقدامات کمیسیون کشاورزی اتاق در دور هشتم اعلام کرد.

کاندیدای دوره نهم اتاق تبریز افزود: مشارکت دادن مردم در کاهش مصرف آب در قالب سازمان های کشاورزان، افزایش درآمد مردم در شرایط اجرای طرح ها و پروژه ها، ارتقای سطح توانمندی کشاورزان، افزایش خود اتکایی و کاهش وابستگی به دولت، اتخاذ رهیافت یادگیری به جای رهیافت های مرسوم و کاهش مصرف آب با توجه به حل مسایل غیرآبی علاوه بر حل مسایل مرتبط با آب برخی از این رویکردها در تدوین برنامه تنظیم شده است.

علیرضا پورآقابالایی چالش های پیش روی این طرح را نیز مورد اشاره قرار داد و افزود: رابطه ضعیف کشاورزان و دولت و کاهش اعتماد فی مابین از جمله این موارد است که می توان از سد آنها نیز عبور کرد.

وی ادامه داد: همچنین در مورد زنجیره تولید در چهار فعالیت مربوط به گیاهان دارویی، انگور، گل محمدی و بومگریدی روستایی به عنوان معیشت جایگزین در حوزه آبریز اقدامات شروع شده و ادامه دارد. توجه می فرمایید که کمیسیون کشاورزی اتاق اقدامات خود را در حوزه آبریز برای تامین حق آبه و احیای دریاچه توام با توسعه کشاورزی مد نظر داشته و امیدواریم با همکاری عزیزان و علاقمندان نجات دریاچه ارومیه هم حوض و هم حوضه را با هم نجات دهیم.