نیو اطلس ، ( شرح آنلاین ) - محققان اعلام کردند توانسته‌اند برای دومین بار فردی مبتلا به ویروس اچ آی وی را با استفاده از سلول‌های بنیادی در مسیر بهبود قرار دهند.

یک گروه بین المللی از دانشمندان اعلام کردند به یک سرنخ کلیدی و کاربردی استفاده از سلول های بنیادی برای مقابله با ویروس مرگبار اچ آی وی  ( ایدز HIV ) دست یافته اند که برای دومین بار شرایط یک فرد بیمار را ارتقا بخشیده است.

این فرد مبتلا به ایدز ( HIV ) که در لندن بستری است، بعد از پیوند مغز استخوان با استفاده از سلول های بنیادی توانسته در برابر ویروس اچ آی وی ( ایدز HIV ) مقاومت کند. شرایط این بیمار در ۱۸ ماه گذشته بهبود یافته و هیچ نشانه ای از وجود ویروس اچ آی وی ( ایدز HIV ) در جریان خون او مشاهده نشده است.

پژوهشگران دانشگاه های کمبریج، ملبورن و وستمید که در حال پژوهش بر روی این موضوع هستند ، می گویند ابتلای این فرد به ویروس اچ آی وی ( ایدز HIV ) در سال ۲۰۰۳ مسجل شد و وی به همین علت در سال ۲۰۱۲ به سرطان غدد لنفاوی نیز مبتلا شد. برای درمان سرطان وی مجبور به پیوند مغز استخوان شد. اما در جریان این کار سلول های بنیادی ژن CCR5 نیز به این فرد تزریق شد که مقاومت بدن او را در برابر اچ آی وی افزایش داد.

محققان می گویند اگر شرایط این فرد برای چند ماه دیگر نیز باثبات و بدون تغییر باقی بماند، می توان امیدوار بود که او به شکلی موثر درمان شده است. پیش از این در سال ۲۰۰۷ نیز یک آمریکایی بستری در برلین به شیوه ای مشابه و برای درمان بیماری سرطان خون ، پیوند مغز استخوان دریافت کرد و تا به امروز به زندگی خود ادامه داده است.

البته باید توجه داشت که این روش درمان زمان بر، بسیار پیچیده و همراه با خطرات عملیاتی است و هنوز نمی توان از موفق بودن آن در صورت اجرا بر روی تمامی مبتلایان به ویروس اچ آی وی ( ایدز HIV ) اطمینان داشت.