مهر، (شرح آنلاین)- برگزاری جلسات شورای برنامه‌ریزی سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و همچنین نشست بررسی موضوع بحران کاغذ و راهکارهای عبور از وضع اکنون از جمله اخبار مهم حوزه کتاب در این هفته هستند.

خلاف روال چند هفته گذشته، گزارش هفتگی کتاب و نشر این هفته کم‌خبر نیست و می‌توان ۱۹ خبر مهم را در آن مرور کرد. یکی از خبرهای این گزارش، هم بین‌المللی و مربوط به نمایشگاه کتاب پراگ است. تیتر گزارش هفته گذشته «اعلام بودجه نمایشگاه کتاب تهران و معرفی پایتخت کتاب ایران» بود. گزارش این هفته هم با تیتری مربوط به نمایشگاه کتاب تهران منتشر می‌شود.

گزارش این هفته با ۴ خبر از سی و دومین نمایشگاه کتاب تهران آغاز می‌شود و در ادامه ضمن مرور خبری درباره بحران کاغذ ، ۲ خبر از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌آید. نشست هم‌اندیشی جشنواره کتابخوانی رضوی و درگذشت یکی از چهره‌های ادبی کشور از جمله خبرهای دیگری هستند که در ادامه گزارش مرور می‌کنیم.

۱۰ خبر پایانی گزارش هم درباره معرفی نامزدها یا برگزیدگان جوایز ادبی، مراسم معرفی یا رونمایی کتاب برگزاری اختتامیه، تمدید مهلت پویش کتابخوانی و در نهایت تنها خبر بین‌المللی آن هستند.

در ادامه مشروح گزارش «یک‌هفته با کتاب» را از نظر می‌گذرانیم؛

تشریح قوانین بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب

نشست «تشریح قوانین نمایشگاه کتاب تهران در بخش بین‌الملل» این هفته با حضور قادر آشنا قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران، احد رضایی مدیر کمیته ناشران خارجی و احمد شاکری مدیر بخش بین‌الملل برگزار شد.

برگزاری جلسه شورای برنامه‌ریزی نمایشگاه

سومین جلسه شورای برنامه‌ریزی سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران روز دوشنبه ۱۳ اسفند با حضور قادر آشنا قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران، مهدی اسماعیلی‌راد معاون اجرایی، ایوب دهقانکار مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی و رئیس شورای نظارت، مدیران کمیته‌های نمایشگاه در سالن زنده‌یاد علی عاشوری مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران برگزار شد.

اعلام آمار ثبت‌نام ناشران داخلی و خارجی در نمایشگاه

طبق خبری که دیروز چهارشنبه منتشر شد، سید رفیع احمد جواهری مدیر کمیته ناشران داخلی سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به آمار ثبت‌نام ناشران داخلی گفت: تا پایان چهارمین روز ثبت‌نام، تعداد ۱۶۴۲ ناشر در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند. ثبت‌نام ناشران داخلی و خارجی برای حضور در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از روز شنبه ۱۱ اسفند آغاز شده است.

آغاز ثبت‌نام خبرنگاران برای فعالیت در نمایشگاه

آخرین خبر مهم این‌هفته از نمایشگاه کتاب تهران، به نقل از سید محمد طباطبایی حسینی مدیر روابط عمومی این رویداد منتشر شد که گفت: خبرنگاران از روز شنبه یازدهم اسفند فرصت دارند تا یک هفته (۱۸ اسفند) نسبت به ارائه درخواست برای فعالیت در نمایشگاه کتاب ۳۲ اقدام کنند.

برگزاری نشست مشترک برای حل مشکل کاغذ

نشست «بررسی موضوع بحران کاغذ و راهکارهای عبور از وضع اکنون» روز یکشنبه این هفته ۱۲ اسفند، با حضور تعدادی از متولیان نشر و کاغذ و همچنین برخی نمایندگان مجلس، توسط مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار شد.

حاضران در این نشست اعلام کردند اگر با تولید کاغذ بتوان بازار رقابتی ایجاد کرد، دیگر جایی برای دلالان کاغذ نمی‌ماند. قطعاً فضای فعلی کاغذ ، تهدیدی جدی برای بازار نشر است.

واسپاری دو کتابفروشی کانون پرورش فکری

روح‌الله کاظمی‌زاده مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون پرورش فکری این‌هفته از واسپاری دو کتابفروشی بزرگ کانون به بخش خصوصی خبر داد. او در این‌باره گفت: کتابفروشی‌های کانون در سال‌های اخیر بیشتر از درآمد برای کانون هزینه داشته است و اداره آنها در این شرایط مقرون به صرفه نبود و نیست. به همین خاطر ما برنامه واسپاری آن به بخش خصوصی را در دستور کار قرار دادیم و به زودی دو فروشگاه اصلی کتاب کانون در خیابان وزرا و شهرک غرب که برای بهره‌برداری واسپاری شده است بازگشایی خواهد شد.

انصراف کانون پرورش فکری از حضور در نمایشگاه بولونیا

خبر دیگر از کانون پرورش فکری که این هفته منتشر شد، انصراف این نهاد از حضور در دوره آتی نمایشگاه کتاب بولونیابود. به این ترتیب، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پس از ۵۰ سال حضور در نمایشگاه کتاب بولونیا به عنوان مهمترین رویداد جهانی در عرصه کتاب کودک و نوجوان و تصویرگری، به دلیل آنچه که از آن به عنوان مشکلات مالی یاد شده است، از حضور در دور آتی این رویداد در فروردین‌ماه سال جاری انصراف داد.

برگزاری نشست هم‌اندیشی و سیاستگذاری جشنواره کتابخوانی رضوی

نشست هم‌اندیشی و سیاستگذاری نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی این‌هفته با حضور ایوب دهقانکار مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی، محمود رضا برازش مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا (ع)، محسن پرویز نویسنده و عضو انجمن قلم ایران، محمد سرشار مدیر شبکه کودک، سید جواد رفاهی، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، امین متولیان معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات، مهدی رمضانی معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی، اسماعیل شفاعی معاون اداری و مالی، محمدهادی ناصری مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل، سید باقر میرعبداللهیمدیرکل تأمین منابع و هادی آشتیانی مدیرکل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌ها برگزار شد.

درگذشت احمد ابومحبوب

متأسفانه این هفته یک خبر درگذشت هم بین اخبار داخلی حوزه کتاب و نشر وجود داشت. به موجب این خبر، احمدابومحبوب نویسنده، پژوهشگر و استاد ادبیات فارسی به دلیل ابتلاء به سرطان، روز یکشنبه ۱۲ اسفند درگذشت.

رونمایی کتاب «دریاچه ارومیه»

در آستانه فرا رسیدن «روز ملی دریاچه ارومیه» و در حاشیه مراسم اختتامیه جشنواره نیرو رسانه که این هفته برگزار شد، از کتاب «دریاچه ارومیه» توسط وزیر نیرو رونمایی به عمل آمد. این کتاب اولین بخش از مجموعه تحقیقات و مطالعات انجام گرفته بر روی دریاچه ارومیه و تالاب‌های اطراف آن است که توسط انتشارات ایران‌شناسی به چاپ رسیده است.

معرفی و نقد کتاب «خلیج فارس»

نشست معرفی و بررسی کتاب «خلیج‌فارس» هم دوشنبه ۱۳ اسفند در سرای اهل قلم برگزار شد. کتاب مصور «خلیج فارس» طی ۴ سال تحقیق و پژوهش و به ۱۰ زبان فارسی، عربی، اردو، انگلیسی، اسپانیایی، ایتالیایی، چینی، روسی، آلمانی و فرانسه گردآوری شده است.

رونمایی مجموعه‌شعر جدید فاضل نظری

مراسم رونمایی از مجموعه‌شعر جدید فاضل نظری با عنوان «اکنون» روز دوشنبه این هفته در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

معرفی برگزیدگان جایزه بهمن

مراسم اهدای جوایز اولین دوره «جایزه ادبی بهمن» روز جمعه دهم اسفند در دفتر نشر دف برگزار شد. این مراسم روز جمعه هفته گذشته برگزار شد و خبرش روز شنبه این هفته منتشر شد.

معرفی برگزیدگان کتاب سال غزل

مانند خبر قبلی، اختتامیه سومین دوره جایزه مستقل کتاب سال غزل هم عصر جمعه دهم اسفند در کانون ادبیات ایران برگزار شد و برگزیدگان این جایزه معرفی شدند.

معرفی نامزدهای جایزه هفت اقلیم

روز دوشنبه این هفته، دبیرخانه هشتمین دوره جایزه ادبی هفت اقلیم نامزدهای هشتیمن دوره این جایزه را در دو بخش مجموعه داستان و رمان، معرفی کرد.

برگزاری اختتامیه جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان

مراسم اختتامیه سومین دور جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان روز سه‌شنبه ۱۴ اسفند با حضور محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ابراهیم حیدری دبیر جشنواره و علی‌اصغرسیدآبادی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور برنامه‌ریزی در پردیس باغ کتاب تهران برگزار می‌شود.

برگزاری اختتامیه همایش «زنان در ادبیات معاصر ترکیه»

نشست و برنامه پایانی همایش «زنان در ادبیات معاصر ترکیه» روز سه‌شنبه ۱۴ اسفند در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار شد. برنامه‌های همایش «زنان در ادبیات معاصر ترکیه» روز دوشنبه ۱۳ اسفند در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه الزهرا آغاز شده بود.

تمدید پویش «کتاب‌قهرمان»

پویش کتاب‌خوانی «کتاب‌قهرمان» که از آذر سال جاری در حال برگزاری است، به‌علت استقبال مخاطبان و درخواست‌های فراوان شرکت‌کنندگان، تا پایان فروردین ۹۸ تمدید شد. این پویش برای اولین بار با هدف تقویت و توسعۀ فرهنگ کتاب‌خوانی و آشنایی با زندگی قهرمانان کشورمان، با محوریت کتاب «سرباز کوچک امام»، خاطرات آزادۀ سرافراز مهدیطحانیان به همت مجمع ناشران انقلاب اسلامی و همکاری انتشارات پیام آزادگان در حال برگزاری است.

معرفی یوسا به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه پراگ

تنها خبر بین‌المللی این گزارش هم درباره معرفی مهمان ویژه نمایشگاه کتاب پراگ است که به موجب آن، ماریو بارگاسیوسا نویسنده پرویی به عنوان مهمان ویژه جهان کتاب پراگ ۲۰۱۹ معرفی شد. امسال بیست و پنجمین دوره این نمایشگاه برگزار می‌شود و آمریکای لاتین به عنوان منطقه مهمان در نمایشگاه در مرکز توجه خواهد بود.

در این نمایشگاه کتاب که به مدت ۴ روز برگزار می‌شود، نویسندگان سرشناس دیگری از این منطقه چون برناردو کاروالو،رودریگو فرزان، آلوارو انریکه، دیوید اونگر و مارینا انریکز نیز حضور خواهند داشت.