باکو،ایرنا،(شرح آنلاین) - سفر المار محمدیاراف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان به جمهوری اسلامی ایران بازتاب گسترده ای در رسانه های این کشور داشته است .

المار محمدیاراف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان روز گذشته (شنبه) در این سفر با حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، محمود واعظی رییس دفتر ریاست جمهوری ، محمد جواد ظریف همتای ایرانی دیدار کرد .

خبرگزاری رسمی ‘ آذرتاج ‘ در گزارشی بعنوان ‘ روابط جمهوری آذربایجان و ایران در تهران بررسی شد ‘ نوشت : محمدیاراف در دیدار با حسن روحانی نامه دعوت رسمی الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان در باره حضور در اجلاس آبان ماه سال آینده روسای جمهوری و نخست وزیران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در باکو را به رییس جمهوری ایران تسلیم کرد.

محمدیاراف همچنین رییس جمهوری ایران را بمناسبت افتتاح خط آهن رشت- قزوین تبریک گفت و در این دیدار همچنین در باره برخی طرح های اقتصادی دردست اجرای میان دو کشور تبادل نظر شد .
بنا به این گزارش، حسن روحانی از سطح روابط ایران و جمهوری آذربایجان ابراز رضایت کرد و گفت که همه نهادهای رسمی جمهوری اسلامی ایران از توسعه روابط با جمهوری آذربایجان حمایت می کنند .

آذرتاج در گزارش دیگری با اشاره به دیدر محمدیاراف با همتای ایرانی خود نوشت : محمد جواد ظریف در این دیدار گفت که جمهوری اسلامی ایران امنیت و توسعه جمهوری آذربایجان را همانند امنیت و توسعه ایران می داند .

بر اساس این گزارش ، ظریف همچنین اظهار داشت: ایران علاقه مند در توسعه همه جنبه جمهوری آذربایجان بوده و نیز از حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ بر اساس اصول مصونیت مرزها و تمامیت ارضی کشورها حمایت می کند .

پایگاه خبری ‘ رپورت ‘ نیز در گزارشی بعنوان ‘ رییس جمهوری ایران برای سفر به جمهوری آذربایجان دعوت شد ‘ نوشت : رییس جمهوری ایران در دیدار وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان با اشاره به حمایت تهران از روابط دوجانبه و چند جانبه دو کشور ، همکاری های سه جانبه جمهوری آذربایجان ، ایران و روسیه را مهم خواند و بر اهمیت دیدار آتی سران سه کشور تاکید کرد.

رییس جمهوری ایران همچنین همکاری های چندجانبه منطقه ای ایران ، جمهوری آذربایجان ، ترکیه و ایران ، جمهوری آذربایجان ، ترکیه و گرجستان را مهم خواند و بر اهمیت تداوم این چنین تعاملات تاکید کرد .

روزنامه ‘ ینی مساوات ‘ در گزارشی تحت عنوان ‘ جمهوری آذربایجان و ایران مبارزه مشترک با داعش و دیگر گروه های تروریستی را بررسی کردند’، با اشاره به دیدار محمدیاراف با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان نوشت : در این دیدار علاوه بر مسایل روابط دوجانبه ، امنیت منطقه ای و بین المللی بررسی شد .

محمدیاراف همچنین در باره روند مذاکرات جاری حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان گزارشی را به دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران ارایه کرد .

شمخانی در این دیدار اعلام کرد که موضع جمهوری اسلامی ایران در رابطه با مناقشه قره باغ تغییر ناپذیر است و تهران خواستار حل مسالمت آمیز و از طریق روش های دیپلماتیک این مناقشه می باشد .

ینی مساوات در گزارش دیگری به دیدار محمدیاراف با علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و نوشت : در این دیدار در باره تقویت روابط سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی دو کشور تبادل نظر شده و بر ضرورت سرعت بخشیدن به اجرای برخی طرح های اقتصادی مشترک دو کشور تاکید شد .

خبرگزاری ‘ ترند ‘ نیز با اشاره به دیدار محمدیاراف با علی لاریجانی نوشت : رییس مجلس شورای اسلامی در این دیدار اهمیت فعالیت گروههای دوستی پارلمانی ایران و جمهوری آذربایجان برای تقویت روابط دو کشور مورد تاکید قرار داد .

بنا به این گزارش ، علی لاریجانی اعلام کرد که مجلس شورای اسلامی از توسعه روابط ایران و جمهوری آذربایجان بطور کامل حمایت می کند .

پایگاه های خبری ‘ اونا ‘، ‘حقین . آذ ‘، شبکه های تلویزیونی ‘آذ .تی .وی ‘، ‘ آ.تی . وی ‘ ، ‘ آ. آر.بی ‘ و ‘ اجتماعی ‘ نیز در گزارش های خبری خود به سفر وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان به ایران و دیدار با مسوولان کشورمان پرداختند .