اسپوتنیک در مطلبی به بررسی بحران سیاسی قطر و برنامه نافرجام عربستان سعودی برای اعمال فشار بر این کشور پرداخت. به گزارش پایگاه خبری شرح آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، عربستان سعودی برنامه‌هایی برای حمله شدید علیه قطر طراحی کرده بود. یک کارشناس بحرینی در مصاحبه با اسپوتنیک درباره این‌که چرا این سناریو هرگز […]

اسپوتنیک در مطلبی به بررسی بحران سیاسی قطر و برنامه نافرجام عربستان سعودی برای اعمال فشار بر این کشور پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری شرح آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، عربستان سعودی برنامه‌هایی برای حمله شدید علیه قطر طراحی کرده بود. یک کارشناس بحرینی در مصاحبه با اسپوتنیک درباره این‌که چرا این سناریو هرگز به مرحله اجرا نرسید، اظهار نظر کرد.

اواخر هفته گذشته، «ژان-ایو لو دریان» – وزیر خارجه فرانسه – سفر دو روزه خود به قطر، عربستان سعودی، کویت و امارات را آغاز کرد.

وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد وی قرار است از مواضع این کشورها درباره بحران سیاسی در منطقه خلیج فارس مطلع شود تا به این ترتیب کشورش بتواند در تلاش‌ها برای میانجی‌گری — که به رهبری کویت انجام می‌شود — کمک کند.

روز ۵ ژوئن، عربستان سعودی، مصر، بحرین و امارات روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند و این کشور را به حمایت از تروریسم و دخالت در امور داخلی خود متهم کردند.

با این‌حال، در روز ۳ ژوئیه، این چهار کشور توافق کردند ضرب‌الاجل پیشنهاد شده به قطر برای پاسخ به لیستی از درخواست‌های آن‌ها را ۲ روز دیگر تمدید کنند.

آن‌ها در این لیست ۱۳ بندی از قطر درخواست کرده اند روابط خود را با ایران قطع کند، پایگاه نظامی ترکیه در قطر را تعطیل کند و شبکه تلویزیونی الجزیره را نیز به طور کامل تعطیل کند.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی — وزیر خارجه قطر – در پاسخ گفت درخواست‌های این چهار کشور عربی غیر قابل قبول بوده و بر اساس مدارک مستند نبوده است.

نقش عربستان در شورای همکاری خلیج‌فارس

سعید الشهابی – تحلیلگر سیاسی بحرینی – در مصاحبه‌ای با اسپوتنیک درباره مرحله کنونی بحران قطر اظهار نظر کرد.

به باور وی، عربستان سعودی به این دلیل برنامه خود علیه قطر را عملی نکرده است که ممکن بود این سناریو آنگونه که این کشور خواستار آن بوده است، اجرایی نشود.

الشهابی گفت: «عربستان یک حمله تهاجمی علیه قطر برنامه ریزی کرده بود که به باور ریاض، می‌توانست به یک مبارزه سیاسی تمام عیار تبدیل شود. با این‌حال، اکنون بر همه روشن است که این طرح با شکست روبرو شده است.»

وی علاوه بر این، به شورای همکاری خلیج فارس اشاره کرد که در سال ۱۹۸۱ و در هنگام آغاز جنگ ایران و عراق تاسیس شده است.

الشهابی گفت: «عربستان سعودی در شورای همکاری خلیج فارس نقش نماینده کشورهای غربی را ایفا می‌کرد و نمی‌توانست به طور مستقل عمل کند. چنین مسئله‌ای اکنون نیز دیده می‌شود: ریاض می‌تواند در یمن، سوریه و لیبی جنگ‌افروزی کند، اما نمی‌تواند با اعضای شورای همکاری خلیج فارس – که بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان و امارات از اعضای آن هستند — درگیر شود.»

این تحلیلگر مسائل سیاسی توضیح داد: «عربستان سعودی قصد داشت از گزینه‌های نظامی برای اعمال فشار بر قطر استفاده کند. اما این برنامه به تایید و حمایت متحدان غربی این کشور نرسید؛ زیرا آن‌ها از این سناریو سود نمی‌بردند.»

وی افزود: «پس از آن، طرح‌های سعودی‌ها برای افزایش تنش‌ها با شکست روبرو شد و به جز تهدید نظامی این کشور، آن‌ها نمی‌توانند راه دیگری را برای اعمال فشار بر قطر بیابند.»

الشهابی خاطر نشان کرد: «هنگامی که قطر درخواست‌های ۱۳ گانه چهار کشور عربی را رد کرد، شرایط برای ریاض دشوار شد. از آن هنگام، و در پی افزایش قدرت مواضع قطر و افزایش تنش در میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، دوره‌ای از تنش‌های طاقت‌فرسا برای دو طرف پدید آمد. ریاض قدرت اقدام آزادانه و مستقل را بدون کسب اجازه از کشورهای غربی ندارد. این مسئله در اقدامات عربستان در یمن، سوریه، عراق، لیبی و قطر آشکار شده است.»

الشهابی با اشاره به بی‌میلی بحرین نسبت به تبدیل عربستان سعودی به قدرتی در منطقه و در شورای همکاری خلیج فارس گفت: «واضح است که اقدامات ریاض اکنون به تایید شرکای غربی این کشور نرسیده است و اکنون ریاض باید دریابد شرایط سیاسی چگونه است.»

اسپوتنیک همچنین از فاتح بیرول – مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی – پرسید آیا بحران قطر امنیت در بازار انرژی را تهدید خواهد کرد یا خیر.

وی در پاسخ هشدار داد نباید امنیت در بازار انرژی به عنوان موضوعی شناخته شود که تنها امنیت تولیدات نفتی را تامین می‌کند؛ بلکه نقش گاز طبیعی را در این مسئله باید در نظر گرفت.»

بیرول گفت: «بحران قطر بار دیگر این مورد را تایید کرد و نشان داد حصول اطمینان از امنیت منابع گاز طبیعی تا چه حد اهمیت دارد.» قطر یکی از بزرگترین تولید‌کنندگان گاز طبیعی در جهان است.

بیرول در پایان گفت: «ما امیدواریم تنش‌ها در روابط قطر و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در آینده نزدیک حل و فصل شود و بار دیگر شاهد این درگیری‌‌ها نباشیم. با این‌حال، باید به یاد بیاوریم هرگونه بحران منطقه‌ای چه تهدیدهایی را متوجه مسئله انرژی خواهد کرد.»

انتهای پیام/