در حالیکه آموزش‌وپرورش در بحرانی‌ترین شرایط خود به سر می‌برد، برخی کارشناسان معتقدند وزیر پیشنهادی باید از جنس آموزش وپرورش باشد تا مشکلات را به خوبی رصد کند اما برخی معلمان نیز می‌گویند حل مشکلات آموزش‌وپرورش نیاز به ژنرال دارد. به گزارش پایگاه خبری شرح آنلاین،جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی کابینه دوازدهم از دیروز با […]

در حالیکه آموزش‌وپرورش در بحرانی‌ترین شرایط خود به سر می‌برد، برخی کارشناسان معتقدند وزیر پیشنهادی باید از جنس آموزش وپرورش باشد تا مشکلات را به خوبی رصد کند اما برخی معلمان نیز می‌گویند حل مشکلات آموزش‌وپرورش نیاز به ژنرال دارد.

به گزارش پایگاه خبری شرح آنلاین،جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی کابینه دوازدهم از دیروز با حضور رئیس‌جمهور و وزاری پیشنهادی دولت در مجلس شورای اسلامی در حال برگزاری است.

در هفته‌های اخیر با معرفی «سید محمد بطحایی»‌به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت آموزش‌وپرورش، بحث‌های موافقان و مخالفان وی از میان جامعه فرهنگیان به ویژه در فضای مجازی حسابی داغ بود.منتقدان که به عملکرد بطحایی در دوران حضورش به عنوان معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش ( در دوران حضور فانی) نقدها دارند، حضور او در وزارت آموزش‌وپرورش را بازگشت به عقب می‌دانند.

به اذعان مخالفان بطحایی، او در مدت حضورش در وزارت آموزش‌وپرورش عملکرد موفقی نداشته و نتوانسته است در بحث بودجه این وزارتخانه گشایشی را ایجاد کند. کاهش دو هزار میلیارد تومانی سود صندوق ذخیره فرهنگیان،عدم توانایی گرفتن بدهی ۸۰۰ میلیارد تومانی دولت به صندوق و کاهش ۳۱ درصدی بند سایر بودجه از سایر نقدهای مخالفان به بطحایی است.

* رئیس جمهور زمان کافی برای بررسی وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش نگذاشته است

نظرات تعدادی از مخالفان بطحایی بدین شرح است:

جهانبخش محبی‌نیا عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

جامعه فرهنگیان با انتخاب بطحایی به شوک فرورفته است و نگرانی‌هایی را در این رابطه دارند باید توجه داشت که آموزش‌وپرورش کلید توسعه کشور است و بزرگترین سرمایه‌گذاری‌ها باید در این وزارتخانه انجام شود.

مشکل آموزش‌وپرورش فقط بودجه نیست، فردی که برای آموزش‌وپرورش معرفی می‌شود باید نفر دوم یا سوم کابینه دولت باشد. عملکرد آقای بطحایی در حوزه معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی و صندوق ذخیره فرهنگیان برجسته نبود و به نظر میرسد رئیس‌جمهور فرصت کافی برای بررسی وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش نداشته و نگرانی‌های معلمان را لحاظ نکرده است.

* برنامه بطحایی به معیشت معلمان توجهی ندارد

قاسم جاسمی نماینده کرمانشاه:

شتابزدگی در اجرای سند تحول بنیادین که سند مادر برای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در آموزش‌وپرورش است را شاهد هستیم،‌در شرایطی که اجرای این سند نیازمند فراهم کردن زیرساخت‌های لازم است اما بدون توجه به آنها کار اجرای سند آغاز شده است.

مشکلات معیشتی و منزلتی معلمان که از سختی و تبعیض رنج می‌برند و این مسائل بر عملکرد آنها تاثیر منفی داشته است و در برنامه وزیر پیشنهادی آموزش وپرورش به این موضوع توجهی نشده است.توجه به رفاه، معیشت و منزلت معلمان بسیار کمرنگ است و آنچه باعث ناکارآمدی این وزارتخانه شده عدم توجه به دغدغه‌های معلمان است.

 به دلیل سیاسی بازی‌ها، یک فرد با مدرک دکترا را که در فرمانداری کار می‌کرد بعد از تغییر دولت به آموزش‌وپرورش بازگرداند اما او را نه تنها به عنوان معلم ساده بلکه به عنوان انباردار در یکی از شهرهای اطراف به کار گرفتند، فضای سیاسی آموزش وپرورش را خفه کرده است.

* باز هم رکود و روزمرگی در آموزش‌وپرورش

نامی یک معلم:

مشکلات معلمان مالی و معیشتی است و تنها انتخاب وزیر ملاک نیست و دولت باید از آموز و پرورش حمایت کند تا مشکلات کنترل شود و حتی اگر آقای نجفی هم انتخاب می‌شد بدون حمایت دولت و مجلس باز هم نمی‌توانست اوضاع آموزش و پرورش را تغییر دهد.

گذران زندگی با حقوق اندک معلمان دشوار است اضافه کارها نیز در موعد مقرر پرداخت نمی‌شود و با فاصله چندین ماه به دستشان می‌رسد و حضور آقای بطحایی در رأس وزارت آموزش‌وپرورش نمی‌تواند تحول ایجاد کند و بازهم روزمرگی جریان خواهد داشت.

* آموزش‌وپرورش یک ژنرال می‌خواهد

محسن بیگلری نماینده سقز و بانه:

آموزش‌وپرورش ابرمرد و ژنرال میخواهد و آموزش و پرورش در بحرانی‌ترین زمان خود است آیا اقای بطحایی برای این وضعیت بحرانی برنامه‌ای دارد با این حالت بحرانی و شکافی که در آموزش وپرورش  ایجاد شده است، وزیری نیاز داریم که باند بازی‌ها و سهم‌خواهی را پایان بخشد و به این افراد و آنهایی که فساد ۸ هزار میلیارد تومانی صندوق ذخیره را ایجاد کردند «نه» بگوید.

آیا اقای بطحایی برای حل مشکلات فرهنگیان و پرداخت به موقع پاداش پایان خدمت، بیمه طلایی، صندوق ذخیره فرهنگیان، افزایش حقوق و تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی و نهضتی و حل معضل  مدارس فرسوده برنامه‌ای دارد؟ ۳۰ درصد مدارس کشور به ویژه در مناطق روستایی فرسوده است آیا به آن اندیشیده‌ است؟

انتظار نداشته باشید یک فرد به عنوان وزیر بتواند مشکلات را حل کند لازم است همه دولتمردان به آموزش‌‌وپرورش کمک کنند همانطور که طرح تحول سلامت در وزارت بهداشت اجرا شد، چنین طرحی را برای آموزش‌وپرورش نیاز داریم تا معلمان احساس غرور کنند و تجهیزات مدارس به روز شود.

آقای بطحایی برای رتبه بندی معلمان که خودش شروع کرد اما ناقص مانده است چه برنامه‌ای دارد؟

در جبهه مقابل، موافقان حضور بطحایی در وزارت آموزش‌وپرورش براین باورند، او فردی است که سال‌ها در بدنه آموزش‌وپرورش حضور داشته و به عنوان وزیری منتخب از بدنه آموزش‌وپرورش با مشکلات و چالش‌های این وزارتخانه آشناست همچنین به دلیل رابطه خوبی که با دولت دارد و مدتی نیز به عنوان معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش فعالیت می‌کرد، می‌تواند در جذب بودجه از دولت برای آموزش وپرورش اقدام کند.

نظرات تعدادی از موافقان «بطحایی» بدین شرح است:

* چه فردی بهتر از «بطحایی» مشکلات آموزش وپرورش را می‌شناسد؟

محمد بیرانوندی نماینده خرم آباد:

تحول در آموزش‌وپرورش نیاز به عزم ملی،حمایت مجلس، رئیس جمهور و سازمان برنامه و بودجه دارد. حال این سوال مطرح است که رئیس‌جمهور چه مقدار از وزیر آموزش‌وپرورش حمایت خواهد کرد در حالیکه خود معتقد است بزرگترین دستگاه کشور بوده و نیازمند تحول است. بطحایی فردی با اخلاق و اهل تعامل است و چه کسی بهتر از او مشکلات آموزش‌وپرورش و راه تامین نیروی انسانی را می‌شناسد؟

* ردی از تخلفات بطحایی در صندوق ذخیره وجود ندارد

جبار کوچکی نژاد نماینده رشت:

بطحایی تنها فردی است که تمام عمر خود را در آموزش‌وپرورش گذرانده است و با حضور او کمترین اشتباه را در آموزش‌وپرورش خواهیم داشت و پست‌های مختلفی را در آموزش‌وپرورش داشته است. برنامه او بسیار جامع است و با احاطه به برنامه پنجم و ششم توسعه و  بودجه تهیه شده است.آموزش‌وپرورش دچار مشکلاتی است و بطحایی به خوبی از وضعیت نامناسب آموزش‌وپرورش آگاه است چون هم مربی پرورشی بوده هم مدیر مدرسه و هم کارشناس آموزش وپرورش.

در رابطه با صندوق ذخیره فرهنگیان بنده به عنوان رئیس هیئت تحقیق و تفحص می‌گویم که گزارش‌ها آماده است و هیچ گونه اثر و رد تخلفی از بطحایی در این گزارش مشاهده نمی‌شود.

به گزارش تسنیم در شرایطی که آموزش وپرورش بحرانی‌ترین شرایط خود را تجربه می‌کند، مدارس دولتی وضع مناسبی ندارند، معلمان ناراضی و بی‌انگیزه شدند و مهم ترین خبرهای آموزش و پرورش به پرداخت معوقات، افزایش حقوق معلمان و لو رفتن سوالات امتحان نهایی خلاصه شده است، به اذعان کارشناسان حضور فردی از خانواده آموزش وپرورش به دلیل تسلط او بر مشکلات و چالش‌ها بیشتر احساس می‌شود.

 باید توجه داشت نظام آموزشی فعلی که با مشکلات متعددی دست وپنجه نرم می‌کند و وزیر حاضر در رأس آن عمده زمان خود را صرف پرداخت حقوق معلمان و پیگیری مطالبات آنها می‌کند چگونه می‌تواند از شرایط روزمرگی و رکودی که گریبانگیر آن است، رهایی یابد.

آیا تا زمانی که آموزش وپرورش به اولویت اصلی دولت تبدیل نشود می‌توان از وزیر انتظار داشت با بودجه‌ای که حتی برای این وزارتخانه کافی نیست اقدام به تحول کند؟ و تا زمانی که باوری در بدنه دولت برای تحول در آموزش وپرورش ایجاد نشود آیا پیگیری‌های وزیر و تلاش‌های او ثمربخش خواهد بود؟

حال باید دید با انتخاب وزیر آموزش‌وپرورش در دولت دوازدهم، رویکرد دولت در مواجهه با این وزارتخانه دچار چرخش خواهد شد؟

انتهای پیام/