وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که سبد یادگیری در مدارس سبک می‌شود و دانش‌آموزان مهارت‌های زندگی را فرا خواهند گرفت، گفت: برای تامین هزینه جاری مدارس ناچاری از خانواده‌ها کمک مالی بگیریم. به گزارش پایگاه خبری شرح آنلاین، سید محمد بطحایی دربرنامه تلویزیونی تهران ۲۰ با اشاره به این که بیش از ۱۳ […]

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که سبد یادگیری در مدارس سبک می‌شود و دانش‌آموزان مهارت‌های زندگی را فرا خواهند گرفت، گفت: برای تامین هزینه جاری مدارس ناچاری از خانواده‌ها کمک مالی بگیریم.

به گزارش پایگاه خبری شرح آنلاین، سید محمد بطحایی دربرنامه تلویزیونی تهران ۲۰ با اشاره به این که بیش از ۱۳ میلیون دانش‌آموز اول مهر ماه سال تحصیلی جدید را در ۱۵۰ هزار مدرسه آغاز می‌کنند، اظهار کرد: شروع مهر برای دانش‌آموزان سرشار از نشاط و سرزندگی است.

وی افزود: برای شروع سال تحصیلی جدید باید ۱۳۸ میلیون جلد کتاب درسی را میان دانش‌آموزان توزیع کنیم که این روند در شهرستان‌ها شروع شده و در تهران از ۲۵ شهریور آغاز خواهد شد. همچنین از چند سال گذشته دیگر شاهد عدم دسترسی دانش‌آموزان به کتاب‌های درسی با گذشت چند هفته از شروع سال تحصیلی نیستیم.

بطحایی در رابطه با معوقات فرهنگایان گفت: به دلیل کسری بودجه‌ای که آموزش و پرورش همواره با آن مواجه است، برخی مطالبات از سال‌های قبل حتی از سال ۸۸ باقی مانده است و به دلیل کسری در بودجه‌های سنواتی این مطالبات پرداخت نشده است.

* معلمان از سال ۸۸ معوقاتی دارند

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: معوقات و پرداخت حقوق بازنشستگان از حیطه اختیار آموزش و پرورش خارج بوده و به سازمان بازنشستگی مرتبط است. اما بنده به عنوان عضوی از هیئت دولت خود را موظف می‌دانم تا از وضعیت حقوقی فرهنگیان بازنشسته دفاع کنم.

* تلاش می‌کنیم تا دو سال آینده مطالبات فرهنگیان صفر شود

وی عنوان کرد: دولت در حال تلاش است تا معوقات فرهنگیان را صفر کند، اما تحقق این مسئله نیاز به نظم در بودجه‌ریزی دارد و امیدواریم طی دو سال آینده مطالبات فرهنگیان صفر شود.

بطحایی در رابطه با حادثه واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی تصریح کرد: با وقوع این حادثه دو کار را شروع کردیم، که اقدام نخست تهیه گزارشی کوتاه مدت از دلایل بروز حادثه بود تا مشخص شود آیا ضوابط و مقررات آئین‌نامه اردوهای دانش‌‌آموزی رعایت شده است یا خیر و اگر احیاناً قصور و بی‌تدبیری صورت گرفته است، مشخص شود.

* گزارش نهایی حادثه واژگونی اتوبوس دانش‌‌آموزان هرمزگانی در روزهای آینده اعلام می‌شود
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: هم اکنون همچنان سوالاتی مبهم باقیمانده که آموزش و پرورش باید آنها را پیگیری می‌کرد، بنابراین تیمی را تشکیل دادیم که نتایج نهایی بررسی‌های آنها طی ۳ یا ۴ روز آینده آماده خواهد شد، طبق گزارش ابتدایی که این تیم به بنده ارائه کرده است بخشی از سوالات پاسخ داده شده است.

* در حادثه هرمزگان موظف به دفاع از حقوق دانش‌‌آموزان هستم

وی افزود: بنده به عنوان وزیر آموزش و پرورش وظیفه دارم تا از حقوق دانش‌آموزان و معلم فوت شده در این حادثه دفاع کنم. همچنین ۸ نفر از دانش‌آموزان مجروح شده و در بیمارستان هستند که باید مراقبت پزشکی لازم از آنها انجام شود و به دلیل هزینه‌ها کوتاهی صورت نگیرد.هر چند که وزارت بهداشت این موضوع را پیگیری می‌کند.

* در سال تحصیلی جدید سطح کیفیت مدارس بررسی خواهد شد

بطحایی در رابطه با کیفیت آموزشی خاطر نشان کرد: با وجود کاستی‌های موجود در امکانات اجازه نمی‌دهیم کیفیت آموزش به حاشیه برود و محدودیت‌ها نباید ما را از بحث کیفیت غافل کند، یکی از برنامه‌های آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید این است که با توجه به شرایط، امکانات و تجهیزات در اختیار مدارس بررسی کند تا مشخص شود سطح کیفیت مدارس در کجا قرار دارد و چرا میان مدارس مختلف تفاوت‌هایی در بحث کیفیت آموزش وجود دارد.

* سبد یادگیری مدارس سبک می‌‌شود

وزیر آموزش و پرورش افزود: بخشی از ارتقای کیفیت به برنامه‌های آموزشی و پرورشی مرتبط است؛ در مدارس محتوایی را به دانش‌آموزان آموزش می‌دهیم که در زندگی فردی و اجتماعی به کار آنها نمی‌آید. در سبد یادگیری مدارس، بخش عمده‌ای از مطالب در زندگی اجتماعی دانش‌‌آموزان کمتر به کار می‌آید و برای ارتقای کیفیت باید بخشی از سبد یادگیری را سبک کنیم و مهارت‌های اجتماعی و مقتضات زندگی ایرانی و اسلامی را به دانش‌آموز، آموزش دهیم.

وی بیان کرد: هم اکنون فضایی در آموزش ایجاد کرده‌ایم که خانواده‌ها ناخواسته از دوره ابتدایی بچه‌ها را برای موفقیت در کنکور آماده می‌کنند. در چنین شرایطی دیگر فرصتی برای آماده کردن دانش‌‌آموزان در زندگی اجتماعی باقی نمی‌ماند، با تغییراتی در محتوا، کتب درسی و آموزش‌های لازم به معلمان می‌توان به تدریج از چنین معضلی عبور کرد.

بطحایی ادامه داد: قرار است در سال تحصیلی جدید در کنار آموزش کتاب‌های درسی مباحث کاربردی با هدف ارتقای کیفیت آموزش در مدارس ارائه شود. به عنوان مثال در رابطه با مسئله محیط زیست و آب آموزش‌هایی را در کنار کتاب‌های درسی به دانش‌آموزان ارائه خواهیم کرد که در ارتباط با این مسائل معلمان نیز آموزش دیده‌اند تا بتوانند مباحث مرتبط با محیط زیست را دو یا سه جلسه در هفته با استفاده از روش فعال به دانش‌آموزان ارائه دهند. امیدواریم با اتخاذ چنین روش‌هایی تا حدودی کیفیت آموزش را افزایش دهیم.

* دانش‌آموزان از سال تحصیلی جدید یک مهارت را فرا می‌گیرند

وزیر آموزش و پرورش در رابطه با مهارت‌آموزی در مدارس عنوان کرد: هم اکنون دانش‌آموزان پس از فارغ‌التحصیل شدن از مدرسه از مهارت‌های فردی بی‌بهره هستند، به عنوان مثال یک دانش‌آموز حتی نمی‌داند چگونه از یک آچار استفاده کند، در برنامه ششم توسعه آماده است دانش‌آموزان دوره متوسطه باید یک مهارت را فرا بگیرند و زمینه لازم برای توسعه این کار فراهم است، با سازمان فنی و حرفه‌ای مذاکراتی داشته‌ایم تا آموزش مهارت به دانش‌آموزان در حجم کوچک شروع شود و امیدواریم در سال تحصیلی جدید بتوانیم برای تعدادی از مدارس این طرح را اجرا کنیم.

* دانش‌آموزان باید مهارت‌های مورد نیاز برای زندگی اجتماعی را فرا بگیرند

بطحایی خاطر نشان کرد: دانش‌آموزان در زندگی فردی و اجتماعی نیاز دارند تا سطحی از مهارت را بدانند و بچه‌ها باید در مدرسه مسائلی را تمرین کنند که در زندگی اجتماعی به آنها نیاز دارند. مواردی مانند تفکر، گفت‌وگو، صبوری و مدارا کردن با دیگران، این موارد در مدارس بسیار کم تمرین می‌شود و بخشی از مشکلات بیرون از مدرسه نیز ناشی از این ضعف‌ها است.

* بازرسان ویژه روند دریافت شهریه در مدارس غیردولتی را نظارت خواهند کرد

وی در رابطه با شهریه مدارس غیردولتی گفت: برای تعیین شهریه این مدارس الگویی طراحی شده که شهریه هر مدرسه مطابق شرایط و امکانات آن محاسبه می‌شود، البته برخی مدارس از این الگو تخطی می‌کنند و در این رابطه به معاون مربوطه در سازمان مدارس غیردولتی تاکید کرده‌ام با اعزام بازرسان ویژه بررسی کند که کدام مدارس غیردولتی بر اساس الگوی تعیین شده اقدام نمی‌کنند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: مدارس در شهرهای مختلف هزینه‌های متفاوتی دارند، به عنوان مثال فردی که در شهرستانی کوچک مدرسه غیردولتی دارد هزینه ملک و هزینه‌های جاری آن بسیار کمتر از مدارس شهر‌های بزرگ است و بر این اساس برای تعیین شهریه الگویی تهیه شده است.

بطحایی در رابطه با تخلفات مدارس دولتی گفت: دفتر بازرسی و رسیدگی به شکایات آموزش و پرورش مرجع رسیدگی به شکایات خانواده‌ها از تخلفات مدارس است و تشکیلات آن در مناطق آموزش و پرورش، استان‌ها و وزارتخانه دایر است.

* مطالبه خانواده‌ها و آشنایی آنها با حقوق‌شان در کاهش تخلفات مدارس تاثیرگذار است

وی ادامه داد: مطالبه مردم و آشنایی آنها با حقوق‌شان می‌تواند در کاهش تخلفات تاثیرگذار باشد، خانواده‌ها باید بدانند حقوق‌شان در ارتباط با مدرسه چیست و اگر در جایی به حقوق آنها تعرض می‌شود برای استیفای آن اقدام کنند.

* تا سل ۱۴۰۰ جمعیت دانش‌آموزان به ۱۴٫۵ میلیون نفر می‌رسد

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که از سال گذشته تعداد دانش‌اموزان رو به افزایش است، عنوان کرد: تا سال ۱۴۰۰ تعداد دانش‌آموزان کشور که هم اکنون حدود ۱۳ میلیون نفر است، به ۱۴٫۵ میلیون نفر می‌رسد.

بطحایی در رابطه با دریافت وجه از خانواده‌ها در مدارس دولتی گفت: ای کاش می‌توانستیم تمام نیازهای مدارس را تامین کنیم و بنده یک روز اعلام می‌کردم که هیچ خانواده‌ای به مدارس حتی کمک داوطلبانه نکند، اما امروز این شرایط را نداریم.

* برای تامین هزینه‌های مدارس مجبوریم از خانواده‌ها کمک مالی بخواهیم

وی تصریح کرد: سرانه مدارس بسیار اندک است و نمی‌تواند هزینه‌های جاری را تامین کند. بنابراین مجبوریم به خانواده‌ها بگوییم در حد توان برای تامین هزینه‌های جاری مدارس کمک کنند. اما امیدوارم روزی برسد که دیگر نیازی به کمک‌های مردمی برای اداره مدارس نداشته باشیم.

* تا سال آینده میانگین سنی مدیران آموزش وپرورش کمتر خواهد شد

وزیر آموزش و پرورش در رابطه با سن بالای مدیران آموزش و پرورش و رعایت جوان‌گرایی در این وزارتخانه خاطر نشان کرد: در آموزش و پرورش به سمت جوانگرایی که سیاست دولت است، گام برخواهیم داشت و حتماً تا سال آینده میانگین سن مدیران کمتر می‌شود.

انتهای پیام/