راشاتودی ، ( شرح آنلاین) - عربستان تهدید کرده است در صورتی که لایحه نوپک در آمریکا تصویب شود، نفت خود را با ارز دیگری غیر از دلار می‌فروشد.

گزارشات حاکی از آن است که عربستان تهدید کرده است در صورتی که لایحه نوپک، که به دادگاه‌های آمریکا اجازه خواهد داد اعضای اوپک را تحت پیگرد قرار دهد، در آمریکا تصویب شود، نفت خود را با ارز دیگری غیر از دلار به فروش می‌رساند. چنین اقدامی آسیب زیادی به موقعیت متزلزل پترودلار وارد خواهد کرد. او قصد حذف دلار از معاملات نفتی را داشته است.

به گفته منابع آگاه از سیاست‌های انرژی عربستان سعودی، مقامات انرژی ریاض آماده می‌شوند تا در صورتی که آمریکا مصونیت دولت‌های عضو اوپک را نقض کند و آنها را با پرونده‌های نقض قوانین ضد اطمینان‌بخشی هدف قرار دهد، نفت خود را با ارزهایی غیر از دلار معامله کنند. یکی از این منابع آگاه خبر داده است که این تهدید از طریق ریاض به گوش مقامات عالی‌رتبه انرژی آمریکا هم رسانده شده است.

یکی از منابع گفت: سعودی‌ها می‌دانند که گزینه دلار در دست آنها مانند بمب هسته‌ای است. یک منبع دیگر می‌گوید: بگذارید آمریکایی‌ها قانون نوپک را تصویب کنند و آنگاه این اقتصاد آمریکا خواهد بود که فرو می‌پاشد.

چنین اقدامی می‌تواند موقعیت دلار، به عنوان ارز ذخیره جهان، را از آن صلب کند، به‌ویژه به این خاطر که اعضای دیگر اوپک، مانند ایران و ونزوئلا، که تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارند، به دلایل خاص خود مایلند پترودلار را کنار بگذارند. تولیدکنندگان بزرگ غیر اوپک، مانند روسیه، هم از این اقدام حمایت خواهند کرد.

لایحه مورد نظر، که به آن «قانون نه به گروه‌های تولید و صادرات نفت» و به اختصار «نوپک»، می‌گویند، اولین بار در سال ۲۰۰۰ معرفی شد. این قانون پتانسیل این را دارد تا به آمریکا این توانایی را بدهد که از طریق تهدید کشورهای عضو اوپک با پرونده‌های قانونی، میزان تولید نفت جهان و قیمت آن را کنترل کند. هرچند این لایحه قبل از روی کار آمدن دولت ترامپ، هرگز پشتیبانی قابل‌توجهی به دست نیاورده بود.

ریال سعودی به دلار متصل است و این کشور حدود ۱ تریلیون دلار در آمریکا سرمایه‌گذاری کرده است. عربستان تهدید کرده است که در صورت تصویب لایحه نوپک، به دنبال منحل کردن این سرمایه‌گذاری خواهد بود.

آرامکوی سعودی، بزرگترین شرکت صادرکننده نفت در جهان است و فروش نفت آن در سال ۲۰۱۸ به ۳۶۵ میلیارد دلار رسید. تجارت مشتقات نفتی هم غالباً با دلار انجام می‌شود و حجم تجارت آن در سال گذشته در دو بورس بزرگ انرژی جهان، به ۵ تریلیون دلار رسید.

 

منبع: راشاتودی

 

الف ق ۷۲/