شهریار ، ( شرح آنلاین ) - محمد نهاوندیان، معاون رئیس جمهور روز پنجشنبه در نشست ستاد بازآفرینی آذربایجان شرقی در تبریز با اشاره به گزارش اقدامات مناسب شهرداری تبریز در راستای اجرای طرح های بازآفرینی در این کلان شهر گفت: شهردار تبریز به خوبی می داند چه کار کند.

محمد نهاوندیان روز پنجشنبه در نشست ستاد بازآفرینی آذربایجان شرقی در تبریز افزود: اهمیت اجرای طرح بازآفرینی به اندازه ای زیاد است که علاوه بر وزارت راه و شهرسازی، معاونت اقتصادی ریاست جمهوری نیز به آن ورود کرده است.
وی ادامه داد: در شرایط فعلی اقتصادی، اهمیت اجرای طرح بازآفرینی شهری با توجه به نقش آن در اشتغال زایی ببش از پیش احساس می شود.
وی در عین حال بر لزوم توجه به مقتضیات محلی در اجرای این طرح تاکید کرد.
معاون اقتصادی رییس جمهوری تشریح کرد: به دلیل اهمیت اجرای طرح های بازآفرینی شهری در نزد دولت، هم تسهیلات بانکی و هم برای افزایش و تعمیق همکاری دستگاه های مختلف دخیل در اجرای آن، آیین نامه پیش بینی شده است.

معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: تبریز در میان کلاننشهرهای کشور وضعیت ویژه ای از بابت سکونتگاههای غیر رسمی دارد و دولت آماده است برای تسریع در ساماندهی امکانات مورد نیاز را فراهم کند. تبریز می تواند پیشگام اجرای طرح بازآفرینی شهری به عنوان مصداق اصلاح اقتصادی باشد.

نهاوندیان افزود: اینکه سطح وسیعی از مساکن غیرایمن و غیر اصولی و بدون مجوز تبریز با درصد جمعیتی بسیار بالا در مجاورت گسل پرخطر تبریز قرار دارند، ایجاب میکند که موارد ویژه ای به طرح کشوری باز آفرینی شهری پایدار افزوده شود و اراضی جایگزین برای احداث مساکن جدید کان یابی شود.

وی با تاکید بر دستور ویژه رئیس جمهور در خصوص اجرایی شدن سریعتر و بهتر عملیات باز آفرینی شهری گفت : ۲۰ میلیون ایرانی در مناطق حاشیه شهرها زندگی میکنند. تامین مسکن مناسب و ایمن برای تک تک هموطنان از هر اقدامی واجب تر است و هیچ دستگاه اجرایی نباید ملاحظات اداری را مانعی برای واگذاری اراضی دولتی در راستای احداث واحدهای مسکونی این طرح کند.

نهاوندیان ادامه داد : دولت قصد تصدی گری در این امور را ندارد و بخش خصوصی در این زمینه باید فعال باشد . البته نباید انتظار سود بیشتر داشته باشند چرا که این موضوع مربوط به سازندگی اجتماعی و اقتصادی است و نتایج مطلوب معنوی دارد.
شهردار تبریز نیز در این جلسه با اشاره به اینکه ۲۴۰۰ هکتار بافت ناکارآمد در تبریز وجود دارد، گفت: گسل شمال تبریز مزید بر مشکلات این شهر شده است، ضمن اینکه بالاترین ضریب احتمال وقوع زمین لرزه را در این کلان شهر داریم.
ایرج شهید باهر افزود: مسیرگشایی به منظور افزایش نفوذپذیری در بافت های ناکارآمد از برنامه های شهرداری است و امسال ۶ طرح مسیرگشایی اجرا شد.