( شرح آنلاین ) - رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: در سال 97 با وجود تحریم های ناجوانمردانه دشمنان نظام و انقلاب اسلامی، کمبود منابع و محدودیت های مالی، شاهد افزایش تولید گندم و شکسته شدن رکورد چندین ساله خرید تضمینی گندم در سطح استان بودیم.

اکبر فتحی در دیدار نوروزی با همکاران این سازمان در استان ضمن اعلام این خبر گفت: رونق تولید محصولات کشاورزی در سال ۹۸، سرلوحه برنامه های اجرایی سازمان جهادکشاورزی استان در سال ۹۸ خواهد بود.

وی با اشاره به دستاوردهای بخش کشاورزی استان در سال گذشته ادامه داد: در سال ۹۷ میزان خرید تضمینی گندم بالغ بر ۶۰۰ هزارتن بود که با احتساب میزان بذر خریداری شده در این سال ، خرید محصول استراتژیک گندم به ۶۳۰ هزار تن در سطح استان افزایش یافت که رکورد خرید در طول سالهای گذشته را شکسته بود.

مهندس فتحی با اشاره به افزایش تولیدات دامی و طیور استان در سال ۹۷ گفت: علیرغم اینکه مصرف کنندگان و هم استانی های عزیر با افزایش نرخ مواد پروتئینی اعم از گوشت قرمز و گوشت مرغ در خرید و تهیه این اقلام با مشکلاتی مواجه شدند، براساس آمارهای رسمی اداره کل دامپزشکی استان و با عنایت به کشتارهای انجام شده و طبق جوجه ریزی به عمل آمده و کشتار طیور در این زمینه هم افزایش تولید داشتیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان توسعه مجتمع های گلخانه ای و کسب رتبه سوم کشوری، توفیقات به دست آمده در رفع تداخل پلاکات ثبتی با همکاری اداره کل منابع طبیعی و مدیریت امور اراضی استان و کسب رتبه اول کشوری در این زمینه و توسعه اشتغال پایدار روستائی در سال ۹۷ را جزو موفقیت های مهم و با ارزش سازمان جهادکشاورزی استان عنوان کرد و اظهار نمود: با توجه به اینکه ۴۵ درصد تسهیلات اشتغال پایدار روستائی به بخش کشاورزی تخصیص یافته بود، ۷۰ درصد این تسهیلات  در بخش کشاورزی جذب گردید و این امر با زحمات و همکاری شما عزیزان اتفاق افتاد که توانستید طرحهای کشاورزی در استان، شهرستانها و کارگروه های استانی مستقر در استانداری را مصوب و عملیاتی نمائید.

مهندس فتحی با اشاره به ارتقاء ضریب مکانیزاسیون ونقش آن در افزایش تولید محصولات کشاورزی گفت: درسال ۹۷ توانستیم بیش از ۱۷۷درصد منابع اعتباری را جذب نمائیم، جذب بیشتر منابع اعتباری و افزایش ضریب مکانیزاسیون برای ارتقاء بهره وری ضروری است و در این مورد هم آذربایجان شرقی جزو استانهای برتر وموفق کشور محسوب می شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره اهمیت تامین نهاده های زراعی و باغی و دامی و مشکلات بوجود آمده در سال ۹۷، ادامه داد: با توجه به مسائل و معضلات موجود در این خصوص، سازمان جهادکشاورزی استان توانست نهاده های زراعی و باغی مورد نیاز را در سریع ترین زمان ممکن تامین، حمل و در بین کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی استان توزیع نماید.

فلسفه تامین و توزیع میوه شب عید صرفاً تنظیم و تعدیل قیمت هاست

وی در خصوص تامین و توزیع میوه شب عید و نقش آن در تنظیم بازار، اظهار کرد: تامین و توزیع میوه شب عید ۹۸ که شامل ۱۹۰۰ تن پرتقال و ۷۰۰ تن سیب بود با همکاری سازمان تعاون روستائی استان و مدیریت تنظیم بازار سازمان انجام و در اختیار مصرف کنندگان قرار گرفت و باید عنوان نماییم که فلسفه تامین و توزیع میوه شب عید صرفاً تنظیم و تعدیل قیمت ها می باشد .

مهندس فتحی با اشاره به نامگذاری سال ۹۸ توسط مقام معظم رهبری به سال رونق تولید  افزود: وزارت جهادکشاورزی و سازمان جهادکشاورزی استان تلاش خواهد کرد تا بتواند به عنوان یکی از بخشهای تولیدی در راستای تحقق منویات معظم له گامهای اساسی برداشته وبسترهای لازم برای تولید کنندگان محصولات کشاورزی را فراهم سازد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی تاکید کرد: اگر می خواهیم در بخش اشتغال و رونق تولید تاثیر گذار باشیم، بایستی در راستای افزایش تولید و رونق اقتصادی تلاش مضاعف کنیم و این امر را سرلوحه برنامه های خود قرار دهیم، در این صورت خواهیم توانست در سایر بخش های اقتصادی نیز بر مشکلات و معضلات پیش رو فائق آئیم.

وی با بیان اینکه افزایش ضریب نفوذ دانش و تکنولوژی روز به بخش کشاورزی، اولین اولویت وزارت جهادکشاورزی و سازمان است ادامه داد: تا زمانیکه تولیدکنندگان کشاورزی به علوم و دانش نوین مجهز نشده اند، افزایش تولید و ارتقاء تولید در واحد سطح اتفاق نخواهد افتاد.

مهندس فتحی با اشاره به ابلاغیه مقام عالی وزارت مبنی بر اینکه بعد از سال ۱۳۹۹ اجازه کشت محصولات آببر در فضاهای باز داده نخواهد شد، گفت: توسعه گلخانه ها و کشت محصولات در فضاهای بسته و کنترل شده باید در راس برنامه های اصلی ما قرار گیرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان توسعه سیستم های نوین آبیاری اعم از شبکه های آبیاری و سیستم های نوین آبیاری را از دیگر برنامه های سازمان برای اجرا در سال ۹۸ دانست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ظرفیت های قانونی که قانونگذار برای رفاه کارکنان در نظر گرفته است، گفت: معاونت توسعه مدیریت و منابع سازمان با برنامه ریزی و اعمال تمهیدات لازم باید این ظرفیت ها را شناسایی و احصاء نماید تا همکاران بهتر و بیشتر بتوانند از این ظرفیت ها استفاده نمایند، از همه مدیران و همکارانی که برای مسائل رفاهی خانواده جهادکشاورزی همت و تلاش می کنند تقدیر و تشکر می نمایم.