فارس،( شرح آنلاین ) - سفیر ترکیه در ایران گفت: وقتی یک کشوری تحریم می‌شود، قطعاً تمام همسایگان تحت تاثیر منفی قرار می‌گیرند و خوشبختانه خود رئیس جمهور ایران در تمام مجامع بین‌المللی اعلام کرده‌اند که ما در مقابل این تحریم‌ها سر فرود نمی‌‌آوریم و قرار است از اقتصاد مستقل خودمان پیروی کنیم و هیچ کشوری نمی‌تواند برای ما تعیین تکلیف کند.

دریا اورس امروز در تبریز اظهار کرد: چنانچه مستحضرید روسای دو کشور ایران و ترکیه در تمام دیدارهایی که در این هشت سال اخیر داشتند، همیشه به یک سرمایه‌گذاری بزرگ اشاره‌ کرده‌اند که ظرفیت بزرگی برای دو کشور است.

وی افزود: هدف‌گذاری و سرمایه‌گذاری بین دو کشور ۳۰ میلیارد دلار است که خوشبختانه از چند سال پیش این معاملات تجاری به ۲۲ میلیارد دلار رسید.

سفیر ترکیه در ایران با بیان اینکه بعد از ایجاد تحریم‌ها توسط آمریکا و برخی از مشکلات اقتصاد جهانی، این تعاملات سرمایه‌گذاری بین ایران و ترکیه پایین آمد، یادآور شد: قرار است تا دوباره مناسبت‌های اقتصادی و تجاری را از سر بگیریم و فکر می‌کنم در سال جدید آن را به رقم‌های بالایی برسانیم، چراکه اراده بسیار بالایی بین دو سیاستمدار منطقه یعنی آقای روحانی و اردوغان وجود دارد.

وی بیان کرد: موانع و تهدیدهای زیادی وجود دارد که حتما هر تهدیدی فرصتی نیز خواهد داشت و اگر مدیریت خوبی از این موقعیت داشته باشیم می‌توان روابط اقتصادی، سیاسی، تجاری را به نفع هر دو کشور تبدیل کنیم.

اورس ادامه داد: فکر می‌کنم در ایران و ترکیه افراد متخصص و ذی‌ربط  در مورد مسائل و رفع موانع بین دو کشور کار کرده و روی موضوعاتی از قبیل گمرکات و تورم تمرکز دارند، چراکه در هر دو کشور با تورم، نوسان ارز، کاهش قیمت پول ملی روبه‌رو هستیم.

وی با تاکید بر اینکه هر دو کشور روی مهار تورم تلاش می‌کنند، خاطرنشان ساخت: کاهش قیمت ارز از جمله اخذ تدابیر دو طرفه است که در این راستا هیات‌ها و کمیته‌های فنی کار می‌کنند و به همین منظور کمیسیون مشارکتاقتصادی با ایران داریم که همه ساله گرد هم می‌آیند و قطعا به این زودی کمیسیون اقتصادی مشترک برگزار شده و تمام مسائل تجاری در آن مطرح خواهد شد.

سفیر ترکیه در ایران اذعان کرد: اقدام آمریکا درباره تحمیل تحریم‌ها فقط برای ایران نیست بلکه کشورهای زیادی را در طی این سال‌ها مورد تحریم قرار داده است به طوریکه گاها این تحریم‌ها مستقیم و گاهی غیرمستقیم است.

وی توضیح داد: وقتی یک کشوری  تحریم می‌شود قطعاً تمام همسایگان تحت تاثیر منفی قرار می‌گیرند و خوشبختانه رئیس جمهور ایران در تمام مجامع بین‌المللی اعلام کرده‌اند که ما در مقابل این تحریم‌ها سر فرود نمی‌‌آوریم و قرار است از اقتصاد مستقل خودمان پیروی کنیم و هیچ کشوری نمی‌تواند برای ما تعیین تکلیف کند.

اورس ادامه داد: در کنار گفتن این حرف‌ها، ترکیه سعی دارد تا با تمام توان در کنار کشور دوست و همسایه ایران قرار گیرد.

وی تاکید کرد: ما موضوعی به نام دور زدن تحریم‌ها نداریم، چراکه این یک اصطلاح اشتباهی است، ولی رک و پوست کنده اعلام کرده‌ایم که مخالف تحریم هستیم.

سفیر ترکیه در ایران ادامه داد: ترکیه از قطعنامه‌های سازمان بین‌المللی تبعیت می‌کند و اگر یک کشوری به صورت یک طرفه دست به تحریم می‌زند، کشوری مانند ایران هم در مقابل آنها می‌ایستد و تهدید را تبدیل به فرصت برای خود می‌کند.

وی متذکر شد: آمریکا ایران را با «ح» تهدید کرده است و این یعنی محدود کردن.