ارومیه، مهر، ( شرح آنلاین ) - مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی از لایروبی ۷۴ رودخانه استان با هدف کنترل سیلاب و سیل در مواقع بروز بارندگی ها طی ۱۰ روز اخیر خبر داد.

کیومرث دانشجو  در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم با موضوع بررسی مسائل و مشکلات حریم رودخانه شهرچایی و سایر رودخانه‌های استان افزود: با مدیریت بحران، تمامی فرمانداران استان وارد کار شده و در عرض ۱۰ روز ۷۴ کیلومتر رودخانه در استان لایروبی شد.

وی با بیان اینکه از سال ۹۲ تا کنون ۳۰۴ کیلومتر لایروبی رودخانه در استان انجام شده و ۲۱ کیلومتر دیگر در حال انجام است عنوان کرد: از پنج گذشته ۳۲۸ هکتار از تصرفات غیر قانونی در بستر رودخانه‌ها آزادسازی شده است.

دانشجو با بیان اینکه تاکنون ۳۲۰ مورد تصرف در حریم رودخانه شهرچایی انجام شده است اضافه کرد: طول کل رودخانهشهرچایی ارومیه ۸۶ کیلومتر است، ۲۵ کیلومتر از سد شهرچایی تا پل سه چشمه تعیین حد بستر انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: ۲۰ کیلومتر اولویت دوم از پل سه‌چشمه تا دریاچه ارومیه است که امسال در حوزه لایروبی انجام می‌شود.

وی گفت: از سال ۱۳۹۳ تاکنون دولت برای احیا دریاچه ارومیه و لایروبی انهار دو هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال به این سازمان تخصیص داده است که متناسب با این اعتبارات ۱۱۳ کیلومتر از رودخانه‌های اصلی منتهی به دریاچه ارومیه و۲۹۰ کیلومتر از انهار لایروبی شده اند.

دانشجو با بیان اینکه از اعتبارات شرکت نیز عملیات لایروبی ۱۰۵ کیلومتر از رودخانه‌ها و ۲۵۴ کیلومتر از انهار انجام یافته است ۷۰ مورد سردهنه سازی و بازسازی تأسیسات مهم آبی استان را از جمله اقدامات مهم این شرکت برای تسهیل انتقال آب به دریاچه ارومیه برشمرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی با بیان اینکه در فروردین ماه سال جاری ۵۶۰ میلیون متر مکعب آب از سدهای استان به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شده است تصریح کرد: در راستای احیای دریاچه ارومیه از سال ۱۳۹۳ تاکنون سه میلیارد و۶۰۰ میلیون متر مکعب آب به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شده است که از این میزان، یک میلیارد و ۱۶۰ میلیون متر مکعب مربوط به سال آبی ۹۸-۹۷ می‌باشد.

دانشجو به آخرین وضعیت دریاچه ارومیه نیز اشاره کرد و گفت: دریاچه ارومیه امروز زنده شده و نه احیا و این امر نتیجه این بوده که تمامی آب‌ها وارد دریاچه شده و امروز ۲۹۰۰ کیلومتر از دریاچه را آب فرا گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی ادامه داد: در دریاچه ارومیه امروز بیش از سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب دارد و ۱۰ میلیارد متر مکعب نیز آب نیاز دارد تا به شرایط احیا برسد.

وی با اشاره به اینکه با افزایش چندین برابری بارندگی در استان مواجه بوده ایم و میزان بارش‌ها در سطح استان بسیار چشمگیر بوده است افزود: با هدف احیای دریاچه ارومیه بیش از ۶۰ درصد از رهاسازی سدها بعد از نوروز امسال انجام شده و یک میلیارد و ۲۵۰ مترمکعب از سال گذشته رهاسازی از سدهای استان صورت گرفته است.

دانشجو با تاکید بر اینکه دولت سه هزارمیلیارد تومان برای احیا دریاچه ارومیه هزینه کرده، ادامه داد: ۲۹ مصوبه برای احیای دریاچه ارومیه مصوب شده است و در سایه لایروبی مسیر رودخانه‌ها امروز دریاچه ارومیه در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارد.

وی اضافه کرد: بزرگترین طرح ستاد احیا، انتقال آب از سد «کانی سیب» به دریاچه ارومیه بوده که تاکنون از ۳۵ کیلومتر تونل انتقال آن، حدود ۲۸ کیلومتر حفاری شده است و این تونل تا اواخر سال جاری به بهره برداری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی اظهار داشت: تاکنون دولت یکهزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در این طرح سرمایه گذاری کرده است تا حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب از سد کانی سیب به دریاچه منتقل شود.