مهر ، (شرح انلاین) - امیر سرتیپ عزیز نصیرزاده اقدامات نیروی هوایی ارتش را در امدادرسانی به مناطق سیل زده را تشریح کرد.

امیر سرتیپ عزیز نصیرزاده فرمانده نیروی هوایی ارتش با اشاره به اقدامات واحدهای مختلف نیروی هوایی در امدادرسانی به سیل زدگان در استان‌های مختلف کشور اظهار داشت: مهم‌ترین بخش فعالیت و کمک‌های نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با توجه به ظرفیت‌هایی که در یگان ترابری این نیرو از لحاظ مقدار تناژی که می‌تواند حمل کند و همچنین سرعت انتقال این محموله‌ها از نقاط مختلف کشور به مناطق سیل‌ زده و نزدیک‌ترین فرودگاه‌ها بوده است.

وی افزود: نیروی هوایی در کنار انتقال تجهیزات و کمک‌های مردمی از سراسر کشور به مناطق سیل‌ زده، فعالیت‌ها و کمک‌های خود را در کنار مردم و سایر دستگاه‌ها انجام می‌دهد. در این راستا افسران، درجه‌داران و کلیه کارکنان ساکن کوی‌های سازمانی ارتش و البته بسیج کوی‌های مسکونی، پادگان‌ها و شهرک‌های سازمانی در حد توان خود به کمک مردم شریف ایران در مناطق سیل‌ زده پرداخته‌اند.

فرمانده نیروی هوایی انتقال سریع و به موقع کمک‌های مردمی و ملزومات برای سیل‌زدگان را بسیار مهم و از مهم‌ترین اقدامات نیروی هوایی ارتش دانست و گفت: از ساعات ابتدایی سیل در مناطق مختلف کشور، ما با ایجاد پل‌های هوایی بین تهران و اهواز، تهران و خرم‌آباد و همچنین گلستان و البته آبادان به گرگان، چندین پرواز را انجام داده و ملزومات و کمک‌های مردمی را به سرعت به این مناطق انتقال دادیم. به طور مثال از فرودگاه آبادان به گرگان، لایروب‌هایی که در منطقه آق‌قلا هم‌اکنون مشغول فعالیت است را با سه سورتی پرواز انتقال دادیم.

نصیرزاده تصریح کرد: در پل هوایی که از تهران به اهواز ایجاد کردیم، تاکنون بیش از ۱۰ سورتی پرواز توسط هواپیمای بوئینگ ۷۴۷، بوئینگ ۷۰۷، C۱۳۰ و ایلوشین انجام شده و بالغ بر ۲۷۰ تن ملزومات که شامل چادر، ملزومات بهداشتی، مواد خوراکی، آب معدنی، پتو، چکمه و … بوده است را به استان خوزستان و لرستان انتقال دادیم.

وی با بیان اینکه فعالیت کادر پروازی نیروی هوایی برای امدادرسانی به سیل‌ زدگان و انتقال کمک‌های مردمی به مناطق سیل‌زده به صورت ۲۴ ساعته بوده است، افزود: کارکنان و سربازان نیروی هوایی با جان و دل در حال خدمت‌رسانی به سیل‌ زدگان هستند و در برخی مواقع به علت نبود تجهیزات لازم در فرودگاه‌ها، برای تخلیه اقلام کمکی به سیل‌زدگان از هواپیماهای ۷۴۷ و ۷۰۷، این کار به دست سربازان و کادر نیروی هوایی انجام شد.

فرمانده نیروی هوایی ارتش در ادامه به کمک‌های ارسال شده توسط این نیرو برای مردم سیل‌ زده کشورمان اشاره کرد و گفت: دو کیلومتر دیوار پیش‌ساخته بتنی از پایگاه هوایی وحدتی دزفول و همچنین ادوات مکانیزه و تجهیزات راهداری برای ایجاد سیل‌بند، بیش از ۱۰ تن اقلام خوراکی و سرویس‌های بهداشتی پیش‌ساخته توسط این نیرو برای مردم سیل‌ زده کشورمان ارسال شده است.

نصیرزاده ادامه داد: در کنار نیروها و کارکنان نیروی هوایی که در مناطق سیل‌ زده حضور دارند و البته کادر پروازی که وظیفه انتقال کمک‌های مردمی را بر عهده دارند، ۸۲۰ نفر از دانشجویان دانشگاه افسری نیروی هوایی نیز آماده اعزام به مناطق سیل‌ زده هستند که با هماهنگی‌های انجام شده با امیر دریادار سیاری فرمانده قرارگاه جنوب ارتش و امیر حیدری فرمانده قرارگاه غرب ارتش، بنا به اعلام نیاز و به شکل تدریجی به مناطق سیل‌زده اعزام می‌شوند.

وی گفت: نیروی هوایی با تمام توان و امکانات، آماده خدمت‌رسانی به مردم عزیزمان در مناطق سیل‌ زده است اما بنا بر مسئولیتی که بر عهده نیروی هوایی گذاشته شده، عمده فعالیت این نیرو در بُعد ترابری و هوایی است.

فرمانده نیروی هوایی ارتش افزود: پروازها برای انتقال کمک‌های مردمی به صورت ۲۴ ساعته و مداوم در حال انجام است و همانگونه که گفتم تاکنون بیش از ۲۷۰ تن اقلام مورد نیاز سیل‌زدگان از تهران به اهواز و حدود ۳۰ تن از تهران به خرم‌آباد و ۲۲ تن از آبادان به گرگان و همچنین ۳۰ تن از شیراز به اهواز منتقل شده است.

نصیرزاده اظهار داشت: در پایگاه‌های نیروی هوایی نیز مراکزی برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی ایجاد شده و کمک‌های جمع‌آوری شده بلافاصله به مناطق سیل‌زده ارسال می‌شود. در کنار این کمک‌ها، بیل‌های مکانیکی، کامیون‌ها و تجهیزات مهندسی و راهسازی نیروی هوایی نیز در حال ارائه خدمت به سیل‌زدگان هستند و پادگان دزفول و امیدیه با تمام تجهیزات مهندسی، به خدمت‌رسانی به مردم سیل‌زده پرداخته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: عمده فعالیت نیروی هوایی در حوزه هوایی و انتقال کمک‌های هلال‌احمر و مردمی از سراسر کشور به استان‌های سیل‌ زده اختصاص یافته و کمک‌هایی که توسط نیروی هوایی و کارکنان ما به مردم سیل‌زده اختصاص می‌یابد، با کامیون‌های نیروی هوایی ارتش به مناطق سیل‌ زده ارسال می‌شود.

فرمانده نیروی هوایی ارتش در خصوص آمادگی پادگان‌های نیروی هوایی برای اسکان سیل‌ زدگان نیز گفت: پایگاه دزفول نزدیک‌ترین پایگاه نیروی هوایی به مناطق سیل‌زده است و در این پایگاه شرایط و امکانات برای اسکان هموطنانمان مهیا شده اما تاکنون نیازی به استفاده از این امکانات به وجود نیامده است اما در سیل شیراز، بخش زیادی از سیل‌زدگان را در پادگان نیروی هوایی واقع در شیراز اسکان داده و سه روز از آنها پذیرایی کردیم و امکانات مورد نیاز را در اختیار آنها قرار دادیم تا بعد از آرام شدن شرایط، این عزیزان به شهرهای خود عزیمت کنند.

 

 

منبع : مهر

ر ع ۷۷/