مهر ، (شرح آنلاین) - مشاهده ملخ‌های عربی در مزارع جنوب کرمان یک‌بار دیگر آژیر خطر را برای اقتصاد این منطقه به صدا درآورده و تالاب جازموریان مهمترین میزبان این حشرات است.

مدت‌ها بود دشت‌های جنوب کرمان باران را به خود ندیده بود، زمین‌ها خشک و تالاب جازموریان به بیابانی خشک تبدیل شده بود که گاهی دام‌ها برای چرای گیاهان خشکیده در آن دیده می‌شدند، اما در سال جاری جنوب کرمان، میزان بارش‌های استان کرمان به حد نرمال نزدیک شد و با وجود اینکه هلیل‌رود جاری نشد اما آبی که از رودخانه‌های فصلی به جازموریان رسید این دشت خشکیده را احیا کرد و باز هم می‌توان روی این منطقه نام تالاب گذاشت.

بارندگی منابع آبی جنوب کرمان را هر چند برای کوتاه مدت تشدید کرده است و دشت‌های جنوب کرمان سر سبز تر از همیشه شده‌اند، هر چند سیلاب به کشاورزان خسارت وارد کرده است اما می‌توان خوشحالی را در چشمان کشاورزان برای شروع کشت جدید با استفاده از منابع آبی مشاهده کرد.

اما در همین زمان یک خبر ناگوار به گوش کشاورزان رسیده، این خبر تن کشاورزان را بیشتر از سیلاب و خشکسالی لرزانده است.

محمد یکی از کشاورزان رودباری است که می‌گوید: اگر ملخ بیاید همه چیز را نابود می‌کند دیگر چیزی برایمان نمی‌ماند.

 

ملخ ها دشت سبز را بیابان خشک می‌کنند

وی می‌گوید: در سال‌های اخیر به صورت جزیره‌ای برخی از مکان‌ها شاهد حضور این ملخ‌ها بودیم اما مدتهاست جلوی گسترش و شیوع جغرافیایی این حشره خطرناک گرفته شده است و امیدواریم امسال هم کار سمپاشی کانون‌های این حشره توسط جهاد کشاورزی انجام شود.

وی گفت: سمپاشی هوایی مهمترین اقدامی است که می‌توان برای نابودی ملخ به کار برد، در برخی سال‌ها که خسارت زیاد بود به یکباره دسته‌های چند هزار تایی ملخ آسمان را سیاه می‌کردند و بر روی محصولات کشاورزی می‌نشستند در این زمان ظرف چند ساعت از یک مزرعه بزرگ فقط ریشه گیاهان برجای می‌ماند.

گفته می‌شود این ملخ‌های از شمال آفریقا و عربستان به سمت ایران مهاجرت می‌کنند و با توجه به اینکه در سال جاری بارندگی روی داده است و گیاهان رشد مطلوبی داشته‌اند ملخ‌ها در دسته‌های بزرگ به سمت کرانه‌های جنوبی ایران به خصوص جنوب کرمان که مرکز کشاورزی است می‌آیند.

ملخ‌ها به صورت یک کلونی بزرگ و هوشمند به مناطق مختلف هجوم می‌برند و یکی از مناطق سنتی حضور این ملخ‌ها تالاب جازموریان است. در زمان عبور از خلیج فارس برخی از ملخ‌ها با نشستن بر روی آب و مرگشان زمینه را برای استراحت و عبور ملخ‌ها از دریا آمده می‌کنند.

کارشناسان کشاورزی از کشاورزان می‌خواهند در صورت مشاهده حتی تعداد محدود از این حشره بلافاصله موارد را برای سمپاشی و معدوم کردن به جهاد کشاورزی اطلاع دهند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان اظهار داشت: این ملخ‌ها در واقع از مبدا آفریقا پرواز می‌کنند و پس از عبور از عربستان به سمت ایران مهاجرت می‌کنند و در سر راهشان هر گیاهی را از بین می‌برند.

 

۷۰۰ هکتار از اراضی سم پاشی شده‌اند

برخوری ادامه داد: این ملخ‌ها در دسته‌های چندهزارتایی به صورت متناوب وارد استان‌های جنوبی می‌شوند که هم اکنون استان‌های هرمزگان، فارس و کرمان را درگیر کرده‌اند.

وی بیان کرد: برای کنترل ملخ‌ها در جنوب کرمان تاکنون ۷۰۰ هکتار از مزارع سمپاشی شده است تیم‌های نظارتی در مناطق مورد نظر مستقر هستند و جلسه‌های توجیهی هم برای کشاورزان برگزار شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان بیان کرد: در کنار جهاد کشاورزی سازمانفائو نیز با ما همکاری لازم را دارد.

وی همچنین از سمپاشی زمینی با استفاده از ماشین‌های سم پاش و سم پاشی هوایی با استفاده از هواپیمای سم پاش در جنوب کرمان خبر داد.

 

 استقرار تیم‌های سم پاش تخصصی در شهرستان‌هایی جنوبی

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان اظهار داشت: پیش از این یک موج از این ملخ‌ها وارد کشور شد که عملیات مهار انجام و تهدید برطرف شد و خسارت جدی وارد نشد.

مجید فرخی بیان کرد: هم اکنون موج جدید این آفت وارد کشور شده است و ورود این ملخ‌ها به کشور تا اردیبهشت ماه ادامه خواهد یافت.

وی تصریح کرد: در مجموع در سال جاری حدود چهار ماه در معرض تهدید این ملخ‌ها بودیم و با سمپاشی و کنترل شدید منطقه مشکل را حل کردیم.

 

سم مورد نیاز در جنوب کرمان موجود است

فرخی ادامه داد: یک هواپیمای سم پاش در فرودگاه جیرفت مستقر است و سم مورد نیاز هم تأمین و در دسترس است و کانون‌های ملخ را پس از شناسایی پاکسازی می‌کنیم، از کشاورزان هم می‌خواهیم با دقت اوضاع را رصد و در صورت مشاهده این ملخ‌ها در مناطق مختلف به کارشناسان ما اطلاع دهید.

وی گفت: سازمان فائو نیز هشدارهای لازم را به صورت متوالی داده است و همکاری لازم را در استان‌های مختلف و حتی کشوری‌های همسایه انجام می‌دهد.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان ادامه داد: جازموریان کانون سنتی مهاجرت این ملخ‌ها است و پس از تکثیر در مناطق مختلف گسترش می‌یابند و در مکان‌های مناسب خسارت ایجاد می‌کنند.

وی بیان کرد: بارندگی‌های اخیر موجب رویش گیاهان شده است و بهترین شرایط را برای تغذیه و رشد و نمو این ملخ‌ها ایجاد کرده‌اند.

این روزها فصل برداشت محصولات جالیزی در جنوب کرمان است و حجم قابل توجهی از این محصولات طی هفته‌های آتی آماده ورود به بازار مصرف می‌شوند.

بروز سیلاب در جنوب خوزستان که یکی از مهمترین قطب‌های تولید محصولات کشاورزی است هزاران هکتار زمین کشاورزی و محصولات را نابود کرده است و در صورت صدمه به محصول کشاورزی جنوب کرمان تأمین نیاز بازار داخلی با مشکل جدی مواجه می‌شود.

منبع: مهر
الف خ ۷۲ /