رئیس اتحادیه کفاشان تبریز گفت: فروش کفش خارجی در فروشگاه های تبریز نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کاهش یافته است. به گزارش رح انلاین علیرضا جباریان فام در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، در خصوص قدمت صنعت کفش تبریز اظهار کرد: برند کفش تبریز نه تنها در ایران بلکه در کل دنیا شناخته […]

رئیس اتحادیه کفاشان تبریز گفت: فروش کفش خارجی در فروشگاه های تبریز نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش رح انلاین علیرضا جباریان فام در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، در خصوص قدمت صنعت کفش تبریز اظهار کرد: برند کفش تبریز نه تنها در ایران بلکه در کل دنیا شناخته شده و این صنعت یکی از صنایع اشتغال‌زا و تاثیرگذار در عرصه اقتصاد و تجارت استان است .

وی در خصوص میزان صادرات کفش تبریز با بیان اینکه آذربایجان شرقی، قطب صادرات کفش بوده و از سوی دیگر صنعت کفش، یک صنعت اشتغال زا و ارز آور است؛ گفت: به علت رکود حاکم در جامعه، میزان صادرات کفش از این استان محدود شده است.

جباریان افزود: کشور عراق و افغانستان از جمله کشورهای مورد هدف صادرات کفش تبریز است.

وی با بیان اینکه تولید کفش در تبریز حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است، ادامه داد: سالانه حدود ۸۰ تا ۹۰ میلیون جفت کفش، در تبریز تولید می شود.

وی اظهار کرد: تا زمانی که تعرفه‌های گمرکی کاهش پیدا نکند و صنعت کفش از علم بروز دنیا، حمایت مسئولان، مواد اولیه متنوع و مرغوب برخوردار نباشد، تولیدات داخلی نیز رونق پیدا نخواهد کرد.

رئیس اتحادیه کفاشان تبریز، مالیات بر ارزش افزوده و تعرفه بالای مواد اولیه را بزرگترین چالش پیش روی تولید کنندگان بخش کفش عنوان کرد و گفت: به علت اوضاع نامطلوب و عدم حمایت از تولید کننده، افرادی در سطح شهر تمایل دارند که در بخش تولید کفش فعالیت کنند ولی به دلیل نبود بازار و ورشکستی واحدهای فعال، وارد این عرصه نمی شوند.

وی ادامه داد: در حال حاضر باید براساس سلیقه مشتری کفش تولید کنیم، البته در دوسال اخیر تحولات قابل توجهی در این عرصه به وجود آمده است، بنابراین ضروری است تا برای رونق تولیدات داخلی ، به سمت بازاریابی بین المللی و جهانی حرکت کنیم که البته در این زمینه نیز با مشکلاتی مواجه هستیم.

جباریان تصریح کرد: بیشتر تولیدکنندگان با علم بازاریابی آشنا نیستند و انگیزه ای نیز برای یادگیری این علم ندارند، در حالی که دانستن علم بازاریابی منجر به توسعه اشتغال و رونق تولید داخلی می شود.

وی با بیان اینکه در سطح شهر حدود دو هزار و ۴۰۰ کارگاه تولید کفش وجود دارد، گفت: از این تعداد حدود یک هزار و ۸۰۰ واحد دارای پروانه کسب و حدود ۶۰۰ واحد به علت فعالیت در منازل مسکونی، فاقد پروانه کسب هستند.

رئیس اتحادیه کفاشان تبریزبا بیان اینکه در بخش صنعت کفش برای ۴۰ هزار نفر اشتغال فراهم شده است، ادامه داد: حدود ۵۵ واحد بزرگ صنعتی در تبریز وجود دارد که این واحد ها دارای پروانه بهره برداری هستند ؛ همچنین حدود یک هزار و ۳۰۰ واحد فروش کفش در سطح شهر وجود دارد که از این تعداد، یک هزار و ۱۰۰ واحد دارای پروانه کسب می باشد.

ضرورت ایجاد شهرک تخصصی کفش در تبریز

وی با بیان اینکه نبود شهرک تخصصی کفش در تبریز باعث ضربه زدن به تولید داخلی می شود، متذکر شد: چندین بار برای ایجاد شهرک تخصصی کفش در تبریز اقدام کرده ایم و از شهرداری درخواست داریم تا مکان مناسب نزدیک به شهر را در اختیار ما قرار دهند تا بتوانیم شهرک صنفی را راه اندازی کنیم چرا که این امر سبب کاهش هزینه تولید، کاهش هزینه بازاریابی، رونق صنایع وابسته به صنعت کفش و … می شود.

کاهش ۳۰ درصدی ورود کفش قاچاق به تبریز

جباریان خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه سال گذشته کمیپن حمایت از کفش ایرانی راه اندازی شده بود، این حرکت منجر به کاهش ۳۰ درصدی ورود کالاهای قاچاق در عرصه کفش به داخل کشور شد.