تبریز ، (شرح آنلاین) - بایدها و نبایدهای احداث نیروگاه زباله سوز در شهر تبریز توسط کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی کلان شهر تبریز بررسی شد.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی کلان شهر تبریز، عبداله تقی پور رییس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز در جلسه این کمیسیون با اشاره به حضور شهرداران مدارس در این جلسه گفت: شهرداران مدارس آینده سازان نظام و شهر هستند که باید از دوران تحصیل آمادگی های لازم برای مدیریت در سطوح کلان را داشته باشند.

وی ادامه داد: این دانش آموزان در آینده اداره شهر و کشور را بدست خواهند گرفت و باید از سنین پایین آموزش های مدیریتی را فراگیرند.

 

 

ارزش حرارتی زباله های تبریز بالاتر از باکو است

تقی پور در ادامه به قرارداد مشارکتی شهرداری تبریز با شرکت فرانسوی برای احداث نیروگاه زباله سوز در شهر تبریز اشاره کرد و گفت: جلسات تخصصی و کارشناسی در کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز برگزار شده است و برای بررسی این موضوع ۳۰ ساعت کار کارشناسی شده است.

رییس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز در ادامه با اشاره به اینکه شرکت فرانسوی مشابه این نیروگاه را در شهر باکو احداث کرده است افزود: ارزش حرارتی زباله های تبریز بالاتر از باکو است.

وی ادامه داد: برخی ابهامات در این موضوع وجود دارد که باید روشن شود، بطور مثال اگر بحث ‌تفکیک زباله و تولید کمپوست در باکو منعقد شده است آیا تبریز توانایی تامین این حد زباله را خواهد داشت.

تقی پور همچنین گفت: در تبریز ظرفیت اسمی زباله ۱۲۰۰ تن است که بدون در نظر گرفتن نخاله های ساختمانی آیا ظرفیت زباله در این شهر بیش از ۸۰۰ تن خواهد بود؟

 

 

دغدغه اصلی بحث آلودگی و میزان مصرف آب است

در ادامه این جلسه سعید نیکو خصلت نایب رییس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز نیز ضمن ارایه گزارش بازدید اعضای شورای اسلامی شهر تبریز از نیروگاه زباله سوز شهر باکو گفت: بحث‌ نیروگاه تولید انرژی از پسماند از ابتدای این شورا وجود دارد و مصوبه ای در شورای قبلی وجود دارد.

وی ادامه داد: تکنولوژی مدیریت و‌ فناوری در کنار محیط زیست قرار گرفته و رویکرد های جدید در این نیروگاه مشاهده شد.

نایب رییس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز با اعلام اینکه در شهر باکو به تفکیک معتقد هستند و کمپوست را هم اجرا می کنند خاطر نشان کرد: دغدغه اصلی بحث آلودگی است که کارشناسانی که از تهران آمده بودند اعلام کردند که استاندارد های جهانی رعایت شده است.

وی همچنین اذعان کرد: موضوع مصرف آب بسیار مهم بود که کارشناسان امر اطمینان دادند که حداقل مصرف آب را دارند.

 

 

 ایجاد خط تفکیک زباله در تبریز توسط شرکت فرانسوی

نیکوخصلت در مورد شرکت فرانسوی سازنده این نیروگاه توضیحاتی داد و گفت: مجموعه ای است که با کشتی های بخار فعالیت های خود را آغاز کرده است و متعلق به یک خانواده اشرافی و سلطنتی است و امکان ورشکستگی در این مجموعه بسیار پایین است و در حال حاضر در موضوع نیروگاه در حال فعالیت هستند.

وی همچنین گفت: شرکت فرانسوی قول ایجاد خط تفکیک زباله در تبریز را نیز داده است و همچنین می توان از زباله های شهرهای اطراف استفاده کرد و اینکه با توجه به رکود اقتصادی افزایش نفوس وجود ندارد و اگر بتوانیم تبریز را با تکنولوژی های نو اداره کنیم می توانیم نخبه‌گان را به شهر تبریز بکشانیم.

عباسنژاد نماینده اداره کل محیط زیست استان نیز در این زمینه گفت: با کلیات طرح موافقیم اگر این موضوع در تبریز اجرا شود نقطه عطفی در تبریز برای شهرداری و شورا خواهد بود.

وی ادامه داد: در مکان یابی مشکل داریم که با مطاله قابل حل است و باید اعلام کنم که به غیر از سازمان محیط زیست هیچ دستگاه و ارگانی نمی تواند در مورد ملاحظات زیست محیطی نظر دهد.

 

 

نگرانی شدید دانشگاه علوم پزشکی تبریز از ایجاد نیروگاه زباله سوز 

تقی پور رییس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این جلسه گفت: دانشگاه علوم پزشکی به شدت از این موضوع نگران است و مخالف اجرای موضوع هستیم زیرا نیروگاه زباله سوز فناوری است که مزایا و‌معایبی دارد که باید بررسی شود.

وی کاهش میزان زباله، شیرابه را از مزایای این نیروگاه دانست و اعلام کرد: فناوری پیچیده و‌جدیدی است که احتمال آلودگی ها زیاد است و ممکن است مشکلاتی ایجاد کند.

تقی پور همچنین گفت: مطالعات امکان سنجی و مکان یابی وجود ندارد و کار کارشناسی انجام نشده است و  بعنوان کارشناس و متخصص امر معتقد هستم که این موضوع بعد از چند سال شکست خواهد خورد.

 

 

کدام ارگان سرمایه‌گذار و متولی اصلی این طرح می‌شود؟

علیزاده مدیر فناوری دانشگاه صنعتی سهند نیز در این جلسه گفت: هزینه این طرح اندازه دو یا سه برابر انرژی های تجدید پذیر است و دفع پسماند را کاهش خواهد داد و مشکلات زیست محیطی را کاهش خواهد داد ولی باید مشخص شود سرمایه گذار و متولی اصلی این زباله سوز کدام ارگان است.

وی ادامه داد: نیروگاه زباله سوز تهران ۳ مگاوات برق تولید می کند و باید نظر وزارت نیرو در این موضوع نیز لحاظ شود و در حوزه فنی ابتدا باید طرح اولیه اعلام شود و سپس ریز جزئیات اعلام شود.

مدیر فناوری دانشگاه صنعتی سهند همچنین گفت: باید گروه متخصص و کارشناس این موضوع را بررسی کند و اعلام شود تا چند سال این مجموعه می تواند انرژی تامین کند.

 

 

سازگاری یا عدم سازگاری طرح با اقلیم آذربایجان و لزوم صدور مجوز از وزارت بهداشت

کارآموز قایم مقام مرکز بهداشت استان نیز در مورد نیروگاه زباله سوز تبریز گفت: در این موضوع باید یک سری شاخص مطرح شود که آیا اقلیم آذربایجان و نیاز های انرژی در شهر تبریز جوابگو ‌خواهد بود.

وی ادامه داد: از نظر اجرایی به شدت اسرار داریم که از طرف وزارت بهداشت پیوست سلامت درخواست خواهیم کرد و درصورتیکه پیوست سلامت در وزارت خانه تصویب شود قابل اجرا خواهد بود.

 

 

شرایط مالی و امکان توانایی تامین مالی باید با دقت بررسی شود

فاریابی عضو‌هیئت علمی دانشگاه تبریز نیز در این مورد گفت: اگر قرار داد به شکل بی او‌تی است جذبه مادی نخواهد داشت و شورای اسلامی شهر و شهرداری تبریز مطالعات امکان سنجی انجام دهند.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط اقتصادی موجود عملا ارتباط مالی شهرداری تبریز با شرکت فرانسوی عملا غیر ممکن است و باید مشخص شود قدرت همکاری با شرکت سرمایه گذار را خواهیم داشت با خیر.

 

 

شرکت سرمایه گذار یک شرکت بزرگ و ‌توانمند است 

محمد رضا روشنی کارشناس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز نیز در مورد احداث نیروگاه زباله سوز در تبریز توضیحاتی داد و گفت: در سرمایه گذاری در این حد طبق قانون باید اول مطالعات امکان سنجی انجام شود و سرمایه گذاران خارجی نیز بدون مطالعات امکان سنجی سرمایه گذاری نمی کنند.

وی با بیان اینکه ارزش حرارتی زباله تبریز فعلا مشخص نشده خاطر نشان کرد: شرکت سرمایه گذار یک شرکت بزرگ و ‌توانمند است و از نظر فنی هیچ ایرادی نمیتوان به این شرکت وارد کرد.

 

 

احداث این نیروگاه برای شهر تبریز و ایران نیاز است

علیرضا اصغری مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز نیز در این مورد توضیحاتی داد وگفت: خوشبختانه بحث ها قبل از عقد قرارداد صورت می گیرد و باید اعلام کنم که این تکنولوژی در ایران وجود ندارد.

وی ادامه داد: طبق پیش نویس قرارداد تنظیمی امکان سنجی بر عهده شرکت برنده است و شاخص اصلی مدیریت پسماند در دنیا احداث نیروگاه زباله سوز است.

وی ادامه داد: طبق تصمیم مجلس شورای اسلامی، وزارت کشور و سازمان محیط زیست ۸ کلانشهر و ۷ شهر ساحلی باید به تولید برق از زباله اقدام نمایند و احداث این نیروگاه برای شهر تبریز و ایران نیاز است.

 

 

محمدزاده: اول مخالف بودم اما بعداز بازدید از نیروگاه باکو تغییر نظر دادم

محرم محمد زاده عضو شورای اسلامی شهر تبریز نیز در این مورد گفت: اول باید تصمیم گیری شود که این طرح در تبریز اجرا شود یا خیر و سپس باید برای کم و کاستی های موجود راه حل پیدا شود.

وی با بیان اینکه ظاهرا تمام جزئیات طرح در اختیار کارشناسان قرار نگرفته است خاطر نشان کرد: در ابتدا مخالف اجرای طرح بودم ولی بعد از بازدید از نیروگاه باکو نظرم به کلی عوض شد.

 

 

لزوم توجه به بحث محیط زیست و آلودگی شهر و سلامتی شهروندان

علی  آجودان زاده رییس کمیسیون تحقیق، نظارت و ارزیابی شورای اسلامی شهر تبریز نیز گفت: این بحث ها منجر به تصمیمی خواهد شد که نفعی برای شهر تبریز داشته باشد.

وی ادامه داد: بنده نیز از مخالفان طرح بودم و دلیل آن بحث محیط زیست و آلودگی شهر بود که بعد از بررسی و بازدید از مجموعه در باکو بیشتر نگرانی هایم برطرف شد و قطعا پیشنهادات کارشناسان در جهت اصلاح ساختار است.

آجودان زاده خاطر نشان کرد: از باب محیط زیست و سلامتی انسان ها باید بصورت دقیق بررسی شود و باید مطمئن شویم که ضرری برای شهروندان ندارد.

 

 

انتقال زباله از شهرهای اطراف اصلا کار مناسبی نیست

علیرضا زبردست کارشناس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز نیز گفت: خوشحالم که اساتید دانشگاهی که همیشه مقاله کار کردند امروز در مقام شخصیت حقیقی و شهروندی نظرات خود را ارایه کردند.

وی با بیان اینکه نیروگاه زباله سوز یکی از راه های دفع زباله است برای کسی پوشیده نیست خاطر نشان کرد: انتقال زباله از شهرهای اطراف اصلا کار مناسبی نیست، چراکه در دهه هفتاد طرح تفکیک از مبدا آغاز شده است ولی در حال حاضر بحث انتقال زباله از صدها کیلومتر دور تر مطرح می شود.

 

 

الف خ ۷۲ /