فارس، (شرح انلاین) - بنابر تبصره ۳ ماده ۲ قانون توزیع عادلانه آب، هرگونه تصرف در حریم بستر رودخانه‌ها ممنوع است، ضمن اینکه بر اساس تبصره ۴ ماده ۲ این قانون وزارت نیرو مکلف است که با اجازه و نظارت دادستان نسبت به تخریب مستحدثات غیرقانونی اقدام کند.

دادستان بهبهان دستور تخریب سازه‌های ساخته شده در بالغ بر ۵۰ کیلومتر از حریم بستر رودخانه مارون را صادر کرد. براساس این حکم در روزهای گذشته صدها واحد رستوران، دکه و ویلا از حریم بستر این رودخانه پاکسازی تخریب شدند.

روز گذشته نیز حدود ۱۳ دکه و آلاچیقی که در مسیر حریم این رودخانه در پارک ساحلی خارستان با دستور دادستانی جمع‌آوری شدند.

پس وقوع سیلاب اخیر آب سد مارون دو بار سرریز شد و در حال حاضر بالغ بر یک میلیارد مترمکعب آب در پشت این سد  مخزنی ذخیره شده است.

بنابر تبصره ۳ ماده ۲ قانون توزیع عادلانه آب، هرگونه تصرف در حریم بستر رودخانه‌ها ممنوع است، ضمن اینکه بر اساس تبصره ۴ ماده ۲ این قانون وزارت نیرو مکلف است که با اجازه و نظارت دادستان نسبت به تخریب مستحدثات غیرقانونی اقدام کند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پس از وقوع سیل‌های گسترده در فروردین‌ماه در جلسه‌ای ویژه که با حضور معاون اول رئیس جمهور و تعدادی از اعضای دولت، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و فرماندهان کل ارتش و سپاه، فرماندهان نیروهای زمینی، دریایی، نیروی انتظامی و بسیج، مسئولان ستاد مدیریت بحران و دستگاههای امدادی و کمک رسان،داشتند، «لایروبی رودخانه‌ها»، «لایروبی سدها»، «آزاد سازی حریم رودخانه‌ها»، «آبخیزداری» و «حفظ مراتع و جنگل‌ها» را از موضوعات بسیار مهم برشمردند و تأکید کردند: این حادثه باید یک درس عبرت باشد تا در طرح‌های مختلف آینده از جمله سد سازی ها، راه سازی ها، احداث راه آهن، و عمران شهری، همه جوانب مختلف دیده و آینده نگری لازم و جامع انجام شود.

 

 

منبع : فارس

الف – ب ۶۶/