تستیم، (شرح آنلاین) - وزیر خارجه روسیه در دیدار با همتای ونزوئلایی خود در مسکو ضمن اعلام همبستگی با دولت، رئیس‌جمهور و ملت ونزوئلا تأکید کرد: تلاش برای سرنگونی قدرت حاکمه قانونی در کاراکاس عواقب بسیار سنگینی برای کل منطقه آمریکای لاتین خواهد داشت.

“سرگئی لاوروف” وزیر امور خارجه روسیه شب گذشته در دیدار با “خورخه آریزا” وزیر خارجه ونزوئلا اعلام کرد که در جریان مذاکرات تلفنی رؤسای جمهوری روسیه و آمریکا، مسکو از واشنگتن خواسته تا از اقدامات تحریک‌آمیز علیه دولت ونزوئلا دست برداشته و در امور داخلی این کشور دخالت نکند.

لاوروف گفت: «تلاش برای تغییر زورمدارانه نظامی سیاسی در کاراکاس، مسلماً هیچ وجه اشتراکی با دموکراسی نداشته و تنها روند حل‌وفصل سیاسی بحران کنونی در ونزوئلا را با شکست مواجه کرده و عواقب بسیار سنگینی در پی خواهد داشت. تنها راه‌حل این بحران گفت‌وگوهای سیاسی است».

وی تأکید کرد: «مواضع اصولی روسیه بر همه آشکار است و ما قاطعانه از دولت قانونی ونزوئلا به‌ریاست “نیکلاس مادورو” حمایت می‌کنیم. البته ما شاهد فعالیت بی‌سابقه‌ای، به‌سرکردگی آمریکا، برای سرنگونی نظام سیاسی قانونی در ونزوئلا هستیم. ما این تلاش‌ها را که نقض جدی اصول حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل است محکوم می‌کنیم».

به‌گفته وی، صحبت تنها بر سر ونزوئلا نیست، بلکه درباره خط‌مشی واشنگتن در ایجاد تغییرات سیاسی در آمریکای لاتین بر اساس “دکترین مونرو” است که بی‌احترامی کامل به مردم آمریکای لاتین و منطقه دریای کارائیب است.

وزیر خارجه روسیه تأکید کرد: «ما هرگز در امور داخلی سایر کشورها دخالت نکرده و از سایرین هم می‌خواهیم تا دست به چنین اقدامی نزنند. تنها خود مردم ونزوئلا هستند که می‌توانند سرنوشت کشورشان را تعیین کنند. ما از آمریکایی‌ها و تمام کسانی که از آنها حمایت می‌کنند، می‌خواهیم تا از نقشه‌های غیرمسئولانه و هر اقدامی خلاف حقوق بین‌الملل در برخورد با ونزوئلا دست بردارند و این مسئله در جریان مذاکرات تلفنی ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ هم مورد تأکید قرار گرفت».

وی با اشاره به اینکه، رئیس جمهوری آمریکا در این مذاکرات، قصد آغاز ماجراجویی نظامی واشنگتن در ونزوئلا را مورد تأیید قرار نداد، افزود: «البته این نخستین بار نیست که اظهارات مقامات آمریکایی با یکدیگر تناقض پیدا می‌کند».

لاوروف یادآور شد: «من امیدوارم که تحلیلگرانی که حتماً در واشنگتن هستند، عواقب اقدام نظامی آمریکا در ونزوئلا را که می‌تواند کل منطقه آمریکای لاتین را به‌نابودی بکشاند به‌خوبی بررسی کنند و امیدوارم که مقامات آمریکایی هم این مسئله را درک کنند».

وزیر خارجه روسیه یادآور شد: «تماس‌های مرتب بین مسکو و کاراکاس، تأییدکننده مشارکت راهبردی محکم و برادرانه بین روسیه و ونزوئلاست. و امیدواریم که ارزیابی‌های ما از اوضاع و اطلاعات درباره اقدامات بعدی دولت برای فایق آمدن بر بحران و آغاز گفت‌وگوهای ملی شنیده شود. مسکو آمادگی دارد تا در سازمان ملل و دیگر ساختارهای چندجانبه و در دستورکار دوجانبه، با این مسئله همکاری لازم را داشته باشد».

لاوروف گفت: «روسیه در شرایط دشوار کنونی و اقدامات غیرمسئولانه علیه ونزوئلا، همبستگی خود با دولت، رئیس جمهور و ملت ونزوئلا را اعلام می‌کند. ونزوئلا شریک قابل اطمینان روسیه است و ما کنار دوستان خود در کاراکاس، هر گونه استفاده از قدرت نظامی، خارج از منشور سازمان ملل و تصمیمات شورای امنیت را محکوم می‌کنیم. البته اکثریت اعضای جامعه جهانی هم خواستار حل‌وفصل سیاسی ــ دیپلماتیک بحران داخلی کنونی در ونزوئلا هستند. و “خوان گایدو” رهبر مخالفان ونزوئلا هم باید از سیاست خود که به‌دستور آمریکایی‌ها از گفت‌وگو با دولت خودداری می‌کند، دست بردارد».

منبع : تسنیم

الف – ب ۶۶/