معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس از حضور رئیس شورای ژئوپارک های سازمان یونسکو در روزهای آتی، در منطقه آزاد ارس خبر داد. به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد ارس، یوسف داداش زاده با اعلام این خبر، گفت: دکتر گیمارتین مارتینی، رئیس سازمان یونسکو، در طول هفته […]

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس از حضور رئیس شورای ژئوپارک های سازمان یونسکو در روزهای آتی، در منطقه آزاد ارس خبر داد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد ارس، یوسف داداش زاده با اعلام این خبر، گفت: دکتر گیمارتین مارتینی، رئیس سازمان یونسکو، در طول هفته جاری و در ادامه روند ثبت جهانی ژئوپارک ارس از منطقه آزاد ارس بازدید می کند.
وی در مورد اهداف این سفر، تصریح کرد: هدف اصلی از این سفر، بازدید و بررسی آخرین اقدامات انجام گرفته از سوی منطقه آزاد ارس در مسیر پرونده ثبت جهانی ژئوپارک ارس است.
داداش زاده خاطرنشان کرد: ژئوپارک ارس یکی از سایت های منحصر به فرد جهان است و با وجود گونه های مختلف گیاهی و جانوری، از منظر طبیعی و فرهنگی حائز اهمیت است.
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس، افزود: پرونده ثبت جهانی ژئوپارک ارس بعد از ۲ سال پیگیری سازمان منطقه آزاد ارس، آماده ارسال به یونسکو جهت بررسی و ارزیابی مجدد است.
گفتنی است، پرونده‌ی ژئوپارک ارس در سال ۱۳۸۹ به شبکه‌ی جهانی ژئوپارک‌ها فرستاده شد و پس از بازدید ارزیابان این شبکه از ارس در سال ۱۳۹۰، این منطقه واجد شرایط کافی برای معرفی به عنوان ژئوپارک جهانی تشخیص داده نشد و قرار شد پس از رفع نواقص و تکمیل موارد مشخص شده، دوباره درخواست جدیدی آماده و ارسال شود. در سال های اخیر با توجه ویژه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس و تلاش های معاونت فرهنگی اجتماعی و گردشگری این سازمان، زیرساخت های لازم تامین شده تا ارس بعد از ژئوپارک قشم بعنوان دومین ژئوپارک خاورمیانه در یونسکو ثبت شود.
ژئوپارک ارس شامل پنج ژئوسایت کوه علی‌باشى، کوه کیامکى، کوه گئچى قالاسى، آبشار ماهاران و آبشار آسیاب خرابه است که هر کدام نمونه‌هاى زمین‌شناسى کم‌نظیرى دارند. یکی از مهمترین و بارزترین جاذبه‌های علمی منطقه ارس، مرز دوره‌های زمین‌شناسی «پرمین» و «تریاس» است که تنها در چند نقطه‌ی معدود در جهان قابل مشاهده است و از بین آن‌ها جلفا بهترین نقطه به شمار می‌رود.