( شرح آنلاین ) - رسانه ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی در جوامع همیشه از جایگاه ارزشمند و به سزایی برخوردارند اما واقعیت امر این است که نقش نظارتی این نهاد هنوز در بین مردم و دولت های جوامع رو به پیشرفت شناخته شده نیست و از این رو تقابلات سنگین بین آنها مشاهده می شود.

رسانه ها می کوشند تا با فراهم آوردن شرایط لازم برای بالا بردن سطح آگاهی فکری مخاطبانشان دریچه ای از توسعه و پیشرفت را به روی مردمان خود بگشایند. از سوی دیگر با مطالبه گری از دستگاه های خدماتی و اجرایی یا قانون گذاری دولت می کوشند تا چره حرکت در ریل توسعه را شتاب دهند و نواقص احتمالی را ضمن گوشزد در مدار تدبیر رفع نمایند.

همین چندی پیش بود که استاندار محترم آذربایجان شرقی در خصوص خودداری دستگاه های دولتی از شکایت علیه رسانه ها سخن گفت و ارتباط گرم و صمیمی نماینده محترم ولی فقیه در استان با اصحاب رسانه نیز الگویی شده است برای اینکه شیوه ارتباط و همکاری با رسانه ها چگونه باید باشد.

اقدام سازمان سیما منظر شهرداری تبریز در شکایت علیه نصرنیوز با تمام ادعاها و صغرا کبراهای چیده شده از سوی مدیریت این سازمان نشان از عدم آشنایی مجموعه روابط عمومی این سازمان با قانون مطبوعات و شیوه پاسخ دهی برای تنویر افکار عمومی در رسانه هاست.

نکته ای که باعث می شود تا این سازمان بیش از پیش در کانون توجه و حساسیت اصحاب رسانه قرار گیرد و نگاه اغماض گر رسانه ای ها این بار بیشتر در رصد تخلفات و اشتباهات عامدانه یا سهوی آن مجموعه باشد تا ثابت کنند که نگاه یک رسانه به قضایا چگونه می تواند باشد.

بی شک بر اساس مواد سوم و چهارم قانون مطبوعات اقدام رسانه ای نصرنیوز در راستای تحقق تنویر افکار عمومی بوده و سازمان زیبا منظر شهرداری تبریز نیز نمی تواند به هیچ عنوان در صدد اعمال فشار بر این رسانه باشد.

از سوی دیگر بر اساس ماده ۲۳ قانون مطبوعات در صورت نشر هر نوع مطلب خلاف واقع معترض می تواند جوابیه خود را به همان نشریه ارسال و نشریه موظف به درج آن بی کم و کاست می باشد. در اینجا بدیهی است که پاسخ باید قانع کننده برای نشریه بوده و دادن جوابیه متقابل حق نشریه محسوب می شود.

شکایت از نشریه تنها زمانی مقدور است که بر اساس تبصره ۳ همان ماده (۲۳) نشریه از درج جوابیه امتناع ورزد که در این صورت نیز دادگاه صالحه تنها نشریه را به الزام به درج پاسخ مجبور می کند.

الغرض روند پیش گرفته شده از سوی سازمان سیما منظر شهرداری تبریز فرار رو به جلو بوده و ناقض تمامی دستورات مقامات ارشد استانی در عدم شکایت از رسانه ها و توجه نداشتن به قانون مطبوعات در شیوه اعلام اعتراض به اصحاب رسانه است و امید می رود مسئولان حقوقی و روابط عمومی این سازمان در این خصوص اندکی مداقه نمایند.