فارس، (شرح آنلاین) - با وجود گذشت یک قرن از تاسیس این فرودگاه در بوشهر اما تاکنون هیچ اقدامی برای تغییر نام این فرودگاه صورت نگرفته و از جهتی پیگیری چندین و چندباره خبرگزاری فارس با کرم پور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر و تماس های مکرر و چندباره با وی نتیجه نداد.

نگاهی به تاریخچه فرودگاه بوشهر نشان می‌دهد که از سال ۱۲۹۸ هجری شمسی یعنی حدود ۱۰۰ سال قبل که اولین پروازهای بین‌المللی با هواپیمای کوچک شکل می‌گرفت، فرودگاه بوشهر نیز احداث و فعال شده است. در سال ۱۹۱۹ میلادی اولین پرواز که از اروپا عازم هندوستان بود، در مسیر پروازی جدید و در فرودگاههای خاکی بغداد – بوشهر- بندر لنگه و کراچی برای سوختگیری  و سرویس نشست و برخاست داشت و از اولین پروازهایی بودند که از خاک و آسمان ایران استفاده می‌کردند.

گذری به تاریخچه فرودگاه بین المللی بوشهر

با این حال از سوی دولت وقت ایران هیچگونه نظارت و کنترلی بر روی این قبیل پروازها وجود نداشت تا اینکه در سال ۱۳۰۴ بر اساس مصوبه‌ای که دولت  آن زمان داشت، اجازه احداث فرودگاه و پرواز را به یک شرکت خارجی در چند شهر ایران از جمله بوشهر، بندر انزلی، کرمان و بندر عباس داده شد و لیکن این طرح بعد از مدتی لغو شد تا اینکه بعد از حدود دو سال توقف پروازها از سوی دولت ایران، مجدداً اجازه پرواز مشروط به حمل و ارسال محمولات پستی ایران به خارج از کشور به شرکتهای خارجی داده شد در سال ۱۳۰۸ با فرود یک فروند هواپیمای انگلیسی اولین پرواز خارجی شروع و شش ماه بعد دومین هواپیمای کوچک مسافربری متعلق به شرکت هواپیمائی KLM هلند در این فرودگاه به زمین نشسته و پس از سوختگیری به سمت جاکارتا پرواز می‌کند.

تکاپوی بی‌نتیجه برای تغییر نام فرودگاه بوشهر

با رونق گرفتن بندر بوشهر فرودگاه کوچک خاکی به تدریج توسعه یافته و امروز به صورت یکی از بزرگترین فرودگاههای مشترک نظامی – بازرگانی در آمده است و در طول این حدود ۱۰۰ سال همواره  فعال و بهترین مسیر و کریدور هوایی غرب به جنوب شرقی آسیا بوده و در راستای پذیرش پروازها و تامین سلامت و بی‌خطری آنها و با بهره‌گیری از سیستم‌ها و امکانات پیشرفته ناوبری هوایی از توان بسیار بالایی برخوردار می‌باشد.

حال با وجود گذشت یک قرن از تاسیس این فرودگاه در بوشهر مسؤولان از سال گذشته در تکاپوی تغییر نام این فرودگاه بودند. این موضوع در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر که اواخر تیر ماه سال گذشته مطرح شد و با اکثریت آراء به تصویب رسید و معین گردید نام فرودگاه بین المللی بوشهر به نام «فرودگاه شهید ابوتراب عاشوری» تغییر نام دهد.

پس از این بود که اعتراضات و هجمه‌هایی در فضای مجازی و برخی محافل نسبت به این تصمیم و مصوبه صورت گرفت و منتقدان اعتقاد داشتند که نباید نام بوشهر را از فرودگاه حذف کرد این درحالی است که گفته می‌شود پیشنهاد مطرح شده نام «فرودگاه شهید ابوتراب عاشوری بوشهر» بوده است.

نگاهی به نام‌های فرودگاه‌های دیگر نقاط کشور نشان می‌دهد که بسیاری از فرودگاه‌ها و به ویژه کلان شهرها نام شهید را برای فرودگاه خود برگزیدند که از جمله می‌توان به فرودگاه شهید بهشتی اصفهان، فرودگاه شهید دستغیب شیراز، فرودگاه شهید اشرفی کرمانشاه، فرودگاه شهید مدنی تبریز، فرودگاه شهید صدوقی یزد، فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد اشاره کرد که نمونه‌هایی از فرودگاه‌هایی است که به نام شهدا مزین و نامگذاری شده‌اند.

روضه سکوت مسؤولان فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر

 به گزارش فارس، درحالیکه نزدیک به یکسال از تصویب این طرح می گذرد اما تاکنون هیچ اقدامی برای تغییر نام این فرودگاه صورت نگرفته و از جهتی پیگیری چندین و چندباره خبرگزاری فارس با کرم پور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر و تماس های مکرر و چندباره با وی نتیجه نداد.

افزودن بر این، دیگر مسؤولان فرهنگ و ارشاد بوشهر نیز در گفتگو با خبرنگار فارس عنوان کردند که از پاسخگویی و اظهار نظر پیرامون این مسأله معذورند تا با وجود گذشت حدود یک سال از این مصوبه و اختیار کردن روضه سکوت از جانب مسؤولان این موضوع بی نتیجه باشد و تنها در حد یک مصوبه روی میز باقی بماند.

 

منبع : فارس

الف – ب ۶۶/