تبریز، (شرح آنلاین) - آتش سوزی بازار تاریخی تبریز و در پس آن لرزش زمین موجب شد شهروندان این شهر شب پر حادثه ای را پشت سر بگذارند.

تبریز، شهر آرزوها و نگین جهان اسلام دیشب در اتفاقی ناخوشایند شاهد سوختن بازار خاطراتش بود. شعله های آتشی که در سرای ایکی قاپیلی تبریز زبانه می‌کشیدند خواب خوش بازاریان را به خاکستر تبدیل کرد.

بازار تاریخی تبریز جدا از نقش اقتصادی در منطقه شمالغرب کشور، اثرگذاری بسیاری در تاریخ ایران عزیزمان داشته، بسیاری از تحولات عظیم تاریخی و انقلاب هایی همچون انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی به دست اهالی مومن و با بصیرت این بازار تاریخی رقم خورده است.

بازار بزرگ سرپوشیده تبریز غیراز نقش تاریخی و اقتصادی، جاذبه گردشگری این خطه نیز بشمار می‌رود، مکانی با معماری بسیار زیبا و دل فریب که برای لحظاتی هرچند کوتاه هم و غم زندگی را از ذهن‌ها دور کرده و عابران را به سال‌های دوری می‌برد که هنوز صفا و صمیمت در بین مردم ملموس بود.

فرهنگ بازار، واژه‌ایست بسیار آشنا در میان اهالی این شهر کهن، فرهنگی که امروز هرچند کمرنگ‌تر شده اما در میان بازاریان اصیل به قوت خود باقیست، اصلی‌ترین رکن این فرهنگ پیروی از امام اول شیعیان در یاری همدیگر و کمک به همنوعان است، در روزگار نه‌چندان دور در بازار تبریز کسی ورشکست نمی‌شد و اگر کسی از روی اشتباه و بدشانسی گرفتار وضعیت بد اقتصادی می‌گشت همسایه‌ها و معتمدین بازار دست در دست هم داده و با کمک مالی و همدلی موجب برگشت فرد ورشکسته به چرخه اقتصادی می‌شدند، رسمی که متاسفانه امروزه جاری نیست.

 

آتش سوزی بازار تبریز همگان را به سوی خود کشید

شامگاه چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۹۸ سرای ایکی قاپیلی تبریز طعمه حریق شد تا یکبار دیگر این حادثه تلخ اتحاد و همدلی مسئولان و اهالی این شهر را به نمایش بگذارد.

تماس یکی از شهروندان با آتش نشانی موجب شد تا در سریع‌ترین زمان چندین دستگاه آمبولانس به محل حادثه اعزام شوند، در پی این گزارش نیروهای آتش نشانی و امدادی خود را به محل حادثه رساندند.

شدت و سرعت گسترش آتش موجب شد تا سایر اهالی تبریز به ‌خصوص بازاریان خود را به موقعیت حادثه دیده برسانند که متاسفانه این تجمع به تاخیر در کار نیروهای امدادی انجامید.

آتشی که از شامگاه تا سحرگاه زبانه می‌کشید از نیروی های امدادی گرفته تا سربازان ارتش را به‌سوی خود کشاند. در این میان حضور پررنگ عوامل یگان ویژه پاسداران نیروی انتظامی به منظور تامین امنیت بازار از دیگر جنبه های این حادثه بود.

حضور شبانه نماینده ولی فقیه در استان و استاندار آذربایجان شرقی در بازار و نظارت دقیق بر عملیات عوامل حاضر، از موضوعات قابل توجه این شب پر حادثه بود. استاندار بعداز بازدید از بازار به کاخ استانداری رفته و جلسه ستاد بحران را تشکیل داد.

در این بین عکاسان نیز همانند سایر عوامل در محل مستقر بوده و از نزدیک تمام زوایای این حادثه غم‌انگیز را به تصویر می‎کشیدند.

 

زلزله بعد از آتش سوزی / شبی پر از حادثه برای تبریزی ها

بعداز چندین ساعت تلاش بی‌وقفه عوامل آتش نشانی و تمامی نیروهای امدادی و انتظامی و نظامی حاضر در صحنه آتش بازار تبریز خاموش شد.

اما این پایان ماجرا نبود چرا که دقایقی پس‌ از اتمام عملیات بازار تبریز در سحرگاه پنجشنبه، صدایی مهیب و لرزش زمین مردم این شهر را ترساند که بعد از دقایقی معلوم شد زمین لرزه‌ای به قدرت ۳٫۱ ریشتر در میان کوه‌های شمالی تبریز و در فاصله ۷کیلومتری از شهر در عمق ۱۰کیلومتری به وقوع پیوسته است.

این چندمین زمین لرزه در این استان بعداز تحویل سال ۹۸ بوده و تاکنون اخباری مبنی بر خسارت وارد شده از این زلزله مخابره نشده است

 

پیامد های آتش سوزی بازار در صبح پنجشنبه

بنابه اعلام مسئولان امر تاکنون آمار به دست آمده، حکایت از سوختن ۱۳۰ باب مغازه و خسارت ده ها میلیاردی به بازار تبریز دارد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در پیامی از مردم شهر تبریز خواسته تا آرامش خود را حفظ کنند و از خدا برای خسارت دیدگان طلب صبر کرد.

امام جمعه تبریز همچنین از همه‌ دستگاه های متولی و کسانی که می‌توانند به نحوی در کم کردن بار مصیبت و جبران خسارت مؤثر باشند خواسته است که به یاری خسارت دیدگان بشتابند.

حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم در پایان از تلاش فداکارانه همه عوامل موثر در مهار آتش سوزی تشکر کرد.

 

تصاویر و فیلم های آتش سوزی بازار سرپوشیده تبریز

 

«ایکی قاپیلی» در آتش / شب پر حادثه تبریز + فیلم و تصاویر«ایکی قاپیلی» در آتش / شب پر حادثه تبریز + فیلم و تصاویر «ایکی قاپیلی» در آتش / شب پر حادثه تبریز + فیلم و تصاویر «ایکی قاپیلی» در آتش / شب پر حادثه تبریز + فیلم و تصاویر «ایکی قاپیلی» در آتش / شب پر حادثه تبریز + فیلم و تصاویر «ایکی قاپیلی» در آتش / شب پر حادثه تبریز + فیلم و تصاویر