فارس، (شرح آنلاین) - ارتش یمن موفق شد وارد «قعطبه» بزرگ‌ترین شهر استان «ضالع» شود؛ اتفاقی که اختلاف نیروهای وابسته به امارات و دولت مستعفی یمن(مقیم عربستان) را شدت داده و به درگیری داخلی آنها منجر شده است.

ارتش و کمیته‌های مردمی یمن اخیرا وارد مناطق غربی و شرقی شهر «قعطبه» مرکز بزرگ‌ترین شهرستان در استان «ضالع» در جنوب یمن شدند در مقابل، نیروهای ائتلاف سعودی اماراتی، به جنوب این شهر عقب‌نشینی کردند؛ پیشروی جدید ارتش یمن، درها برای تحولات دراماتیک بیشتر، برای ائتلاف را باز می‌کند آن هم در زمانی که اختلافات میان جبهه سعودی-اماراتی بیشتر شده است.

روزنامه «الاخبار» در گزارشی با بیان مطلب فوق، نوشت: «ارتش و کمیته‌های مردمی یمن پس از اینکه طی هفته‌های گذشته موفق شدند تمام مناطق اطراف ضالع را پاکسازی و از سه محور به آن نفوذ کنند منتظر اشاره از صنعا برای تحکیم تسلط خود بر قعطبه بزرگترین شهر استان ضالع هستند».

این روزنامه لبنانی توضیح داد، این موضوع موجب نگرانی بسیار نیروهای وابسته به امارات و نیروهای وابسته به «عبد ربه منصور هادی» (رئیس دولت مستعفی یمن) شده و اختلافات میان آنها به دلیل سقوط مواضع نظامی استراتژیک مانند «نقیل الشیم، حمر و قردح» را تشدید کرده است».

 

در ادامه این گزارش آمده؛ این پیشروی در مناطق کوهستانی صعب‌العبور باعث شد «شورای انتقالی جنوبی» وابسته به ابوظبی وضعیت آماده‌باش اعلام کند و از «تعرض به جنوب» سخن بگوید تا شاید بتواند اهالی استان‌های جنوبی را علیه ارتش یمن (و انصارالله) بشوراند اما با پاسخ نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی را در چند جبهه از قعطبه، «الازارق و مریس» (دیگر شهرهای استان ضالع) روبه‌رو شد.

الاخبار به نقل از منابع محلی اعلام کرد، ارتش یمن طی چند روز گذشته در الازارق پیشرفت داشته‌ و موفق شد حلقه محاصره را در «سناح و مریس» تنگ کند. آنها موفق شدند در یک عملیات موفق بر یک مجتمع دولتی در منطقه سناح استان ضالع مسلط شوند و تسلط خود بر تمام مواضع نظامی نزدیک به زندان مرکزی در این استان را هم محکم کنند.

ارتش و کمیته‌های مردمی همچنین به سمت ورودی «سناح» که رابط میان دو استان «اب و ضالع» است، پیشروی داشتند و پس از تسلط بر اردوگاه «الجمیمه» و منطقه «ریشان» مشرف بر اردوگاه «الصدرین» موفق به تفکیک دوازده مقر شدند؛ همه این اقدامات در راستای تاکتیک مورد نظر برای جداسازی کامل شهر قعطبه و تسلط کامل بر آن صورت گرفت.

در ادامه این گزارش آمده است، سقوط خطوط دفاعی نیروهای ائتلاف، نیروهای «الحمایه الرئاسیه» وابسته به هادی را به مداخله برای تقویت جبهه‌های قعطبه واداشت؛ این اقدام پس از تشدید اتهامات متقابل میان دو جبهه سعودی-اماراتی مبنی بر خیانت و تحویل تعدادی از پایگاه‌های نظامی به ارتش یمن در قعطبه و مریس صورت گرفت.

اما مداخله نیروهای الحمایه الرئاسیه با مخالفت فرمانده مخفی جبهه ضالع یعنی افسر اماراتی معروف به «ابومالک» روبه‌رو شد کسی که عملیات موسوم به «الحزام الامنی» (کمربند امنیتی) را رهبری می‌کند. نیروهای ابومالک از همان لحظات اول مانع از ورود نیروهای هادی به قعطبه شدند اما وضعیت پس از ۲۴ ساعت متشنج شد و سرانجام نیروهای ابومالک به نیروهای هادی در داخل ساختمان متعلق به امنیت قعطبه حمله کردند.

این درگیری علنی منجر به از دست رفتن روحیه نیروهای ائتلاف شد و استاندار ضالع (که از سوی عبد ربه تعیین شده) ناچار شد «فرماندهی مشترک برای تمام نیروهای موجود در ضالع» تشکیل دهد تا شاید بتواند روحیه این نیروها را بالا ببرد. نیروهای کمربند امنیتی (الحزام الامنی) نیز حالت آماده باش در مناطق قعطبه، سناح و شخب و نیز منع آمد و شد از نه صبح تا هشت شب اعلام کرد؛ علاوه اینکه ۲۴ ساعت برای نهایی کردن نبرد در سه جبهه اختصاص داد و نام این عملیات را «معرکه قطع النفس» به فرماندهی اتاق عملیات  مشترک تحت رهبری هادی العولقی اعلام کرد.

بامداد جمعه (دیروز ۲۰ اردیبهشت) فرماندهی علمیات مشترک از آغاز این عملیات برای پاکسازی ضالع، مریس و سناح خبر داد اما با ضد حمله شدید در چند جبهه روبه‌رو شدند؛ نیروهای عبد ربه منصور هادی در ساعت‌های اولیه توازن خود را از دست دادند و مجبور شدند از حالت هجومی وارد حالت دفاعی شوند. ارتش و کمیته‌های مردمی یمن موفق به شکست حمله آنها در بیش از یک جبهه شدند و با تحمیل خسارت‌های بسیار، نیروهای هادی را ناچار به عقب‌نشینی کردند.

ارتش و کمیته‌های مردمی یمن طی ماه گذشته میلادی نیز موفق به تسلط بر ۱۵۰۰ کیلومتر از استان‌های ضالع و إب شدند و خسارت‌های مادی و جانی زیادی به ائتلاف وارد کردند.

ائتلافی به رهبری عربستان سعودی از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ کشور فقیر یمن را برای بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده و  ارتش و کمیته‌های مردمی با این ائتلاف مقابله کرده است.

 

الف – ب ۶۶/