فارس، (شرح آنلاین) - هزاران نفر از اهالی پایتخت ولز در تجمعی که در تاریخ این کشور بی‌سابقه بود جدایی از بریتانیا را خواستار شدند.

 هزاران نفر از اهالی «کاردیف» پایتخت ولز شنبه با حضور در خیابان‌های این شهر و سردادن سرود ملی جدایی از «بریتانیا» را خواستار شدند.

  به نوشته روزنامه «گاردین»، در این تظاهرات هزاران نفر از اهالی کاردیف با حضور در خیابان‌های این شهر  و در تجمعی که در تاریخ این کشور بی‌سابقه بوده، «استقلال از بریتانیا» را خواستار شدند.

 به گزارش این روزنامه، برخی تظاهرکنندگان گفتند که از مدت‌ها قبل خواهان استقلال ولز بودند  در حالی که عده‌ای  دیگر عنوان داشتند «برگزیت» و «ریاضت اقتصادی» موجب افزایش حمایت‌ها از طرح خروج از بریتانیا شده است.

«آدام پرایس» رهبر حزب ملی ولز (Plaid Cymru) در این زمینه گفت که در صورت تصمیم‌گیری در داخل کشور، مشکلات آسانتر حل می‌شود.

وی گفت: «برای سالهای متمادی، تمایل به دیدن ولز مستقل دور از دسترس به نظر می‌رسید ، اما اتفاقاتی در شرف وقوع  است و شدت راهپیمایی‌ها بیشتر و صداها رساتر شده است. »

رهبر حزب ملی ولز گفت: «دهه‌ها غفلت “وست مینستر” (مرکز حکومت بریتانیا) موجب فقر و کمبود سرمایه گذاری شده‌ است. یک سوم بچه های ما در فقر نسبی زندگی می‌کنند و فقط باید شاهد هرج و مرج دربارهبرگزیت باشید و ببینید که وست مینستر برای اداره کشور مناسب نیست یا وانمود می‌کند که نماینده ولز است.»

یکی از سازمان دهندگان این مراسم نیز با اشاره به شدت گرفتن مباحث درباره آینده قانون اساسی ولز اظهار داشت : «چندین گروه معتقدند که ولز و مردمش به عنوان یک کشور مستقل خارج از انگلستان آینده‌ای بهتر را خواهند داشت … یک واقعیت فزاینده  وجود دارد که  استقلال موردی معمول است.»

ولز همراه با انگلیس ، اسکاتلند ، ایرلند شمالی بریتانیا را تشکیل می‌دهد.ولز حدود سه میلیون نفر  جمعیت دارد و هم‌اینک لندن درباره بودجه سالانه ولز، مسائل ملی  و سیاست خارجی، امنیت و دفاع و موارد مهم دیگر تصمیم گیری می‌کند.

چندی قبل نیز در اسکاتلند شمار زیادی  از اهالی گلاسکو با هدف استقلال از بریتانیا و حمایت از برگزاری یک همه‌پرسی دیگر در این زمینه به خیابان‌ها آمدند. در حالی‌که نخستین‌ همه‌پرسی استقلال اسکاتلند از بریتانیا در سال ۲۰۱۴  با اختلاف کمی در آرا شکست خورد،  اکنون  مردم این کشور خواستار برگزاری همه پرسی دیگری هستند.

 

 

الف – ب ۶۶/