(شرح آنلاین) - وزير دفاع اسپانيا دستور خروج ناوچه اسپانیایی با ۲۱۵ ملوان را از گروه رزمی تحت فرماندهی ناو یو اس اس آبراهام لینکلن صادر کرد.
خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد گزارش‌ها حاکی است اسپانیا ناوچه خود را از گروه رزمی آمریکا در خلیج فارس خارج کرد.
مارگاریتا رابلز Margarita Robles وزیر دفاع اسپانیا دستور خروج موقت ناوچه اسپانیایی مندز نونز Méndez Núñez (F-۱۰۴ با ۲۱۵ ملوان را از گروه رزمی تحت فرماندهی ناو هواپیمابر یو اس اس آبراهام لینکلن داده است.
منابع نزدیک به وزارت دفاع اسپانیا نیز در مصاحبه با نشریه ال پائیس در تایید این خبر اعلام کردند دولت موقت اسپانیا دستور خروج موقت این ناوچه را از رزم گروه ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن تا زمان استقرار آن در منطقه خاورمیانه صادر کرده است.
برخی منابع دفاعی نیز به نقل از وب سایت خبری ال موندو اعلام کردند در پی تنش‌های اخیر میان ایران و آمریکا وزارت دفاع اسپانیا اعلام کرده است این ناوچه در ماموریت ناوبری و گشت زنی بین المللی است و وارد نوع دیگری از ماموریت نخواهد شد.
به موجب این گزارش تصمیم برای خارج کردن این ناوچه با ۲۱۵ ملوان، توسط رابلز و در جریان برگزاری نشست وزیران دفاع اتحادیه اروپا اتخاذ شد که روز ۱۳ ماه مه در بروکسل برگزار شده بود.
گزارشگران‌ ای بی سی با استناد به یک منبع آگاه نظامی اسپانیا هشدار دادند این اقدام ممکن است موجب بروز بحران دیپلماتیک میان آمریکا و اسپانیا و از دست رفتن اعتماد آمریکا به اسپانیا شود.
رابلز پیشتر در جریان سفر به منطقه سویا (Seville) و بازدید از یک پایگاه هوایی در منطقه تاکید کرده بود اسپانیا در رابطه با بحران ایران، به مواضع اتحادیه اروپا و سازمان‌های بین المللی پایبند است و همواره از مواضع مشترک تابعیت می‌کند.
وی خاطر نشان کرد اسپانیا همواره یک شریک جدی و قابل اعتماد محسوب می‌شود، ولی نیرو‌های مسلح آن تنها خود را در برابر توافقنامه‌های منعقد شده با اروپا و ناتو متعهد و پایبند می‌دانند.
تصمیم برای انضمام و همکاری ناوچه اسپانیایی مندز نونز با رزم گروه ناوهواپیمابر آمریکایی ابراهام لینکلن – جایی که هیچ کشتی غیر آمریکایی دیگر در آن عضویت ندارد – دست کم یکسال پیش اتخاذ شد. این ناوگروه هم اکنون از تنگه باب المندب که دریای سرخ را به اقیانوس هند مرتبط می‌سازد عبور کرده و به سمت تنگه هرمز در خلیج فارس در حرکت است.
انتظار می‌رود ناوچه اسپانیایی پس از پهلو گرفتن در کالیفرنیا و عبور از کانال پاناما به اسپانیا باز گرد.
الف خ ۷۲ /