زنجان، فارس، (شرح آنلاین) - جلسه کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و ستاد اجرایی خدمات سفر استان زنجان با محوریت صنایع دستی استان و ثبت جهانی ملیله برگزار شد.

 نخستین جلسه کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و ستاد اجرایی خدمات سفر استان زنجان ظهر امروز با حضور اعضای این کارگروه در زنجان برگزار شد.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در این جلسه با اشاره به اینکه ملیله دستاورد تمدنی شهر زنجان است، اظهار کرد: زنجان، به عنوان شهر جهانی ملیله ثبت شده است.

*راه‌اندازی خانه ملیله در زنجان

یحیی رحمتی با اشاره به اینکه موضوع جهانی شدن زنجان به عنوان شهر ملی ملیله در دستور کار است، بیان کرد: ظرفیت‌های استان زنجان به «هیجا غداوی» معرفی شده است.

وی با ابراز امیدواری برای اینکه تا اواسط تابستان زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله ثبت شود، افزود: برای ثبت نهایی باید مدیریت شهری و سیاسی منطقه و سازمان‌های مردم نهاد متعهد به حفظ این هنر اصیل در منطقه شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان زنجان همچنین به راه‌اندازی خانه ملیله در زنجان تا آخر تابستان اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی این خانه یکی از ضرورت‌های جهانی شدن زنجان به عنوان شهر ملیله است.

رحمتی با اشاره به فعالیت ۲۳۲ نفر در حوزه ملیله بیان کرد: ۵۲ کارگاه ملیله در استان زنجان دایر است.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان زنجان خاطرنشان کرد: ملیله زنجان به واسطه نوع عیار نقره که ۹۹ درصد دارای ملیله مرغوب بالا است.

وی با اشاره به اینکه طی سه سال گذشته زنجان جزو شهرهای نمونه در زمینه ارائه خدمات سفر بوده است، بیان کرد:  براساس نظر سنجی در بین گردشگران، امنیت استان زنجان همواره مورد توجه گردشگران بوده است.

رحمتی با بیان اینکه پنجمین جشنواره غذای اکو- جاده ابریشم امسال به عنوان مهم‌ترین رویداد گردشگری خارجی برگزار شده است، ادامه داد: گردشگران خارجی فرانسه، ایتالیا، آلمان، لهستان و ترکیه در این جشنواره حضور یافتند.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به اینکه به طور میانگین روزانه ۳۰ هزار نفر از جشنواره اکو بازدید کردند، اظهار کرد: در جشنواره غذای اکو ۱۷ تیم خارجی آشپزی و هشت تیم ایرانی شرکت داشتند.

وی همچنین از حضور هنرمندان ۱۸ استان کشور در جشنواره اکو خبر داد و اظهار کرد: ۳۰ غرفه برای ارائه صنایع دستی توسط این هنرمندان دایر شده است.

رحمتی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۹۶ بوم گردی در استان زنجان فعالیت داشتند، اظهار کرد: استان زنجان دارای رتبه چهارم کشوری در این زمینه است.

*ضرورت راه‌اندازی پایانه جنوب زنجان

معاون امور عمرانی استاندار زنجان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه المان‌های ملیله باید در شهر گنجانده شود، اضافه کرد: این اقدام در راستای معرفی استان زنجان به عنوان شهر ملیله انجام شده است.

مهرداد سلطانی با اشاره به اینکه از سرمایه‌های انسانی استان در این بیلبوردها استفاده مطلوبی شده است، بیان کرد: بیلبوردهای به کارگیری شده از سوی میراث فرهنگی زنجان دارای محتوا و شکل فاخری است.

وی با قدردانی از دوری اداره کل میراث فرهنگی از سیاست‌زدگی بیان کرد: اداره کل میراث فرهنگی زنجان به مناسبت‌های مختلف هنرمندان زنجانی را به مردم معرفی می‌کند.

معاون امور عمرانی استاندار زنجان با اشاره به ضرورت راه‌اندازی هر چه سریع‌تر پایانه جنوب زنجان بیان کرد: فعالیت این پایانه از واجبات محسوب می‌شود.

سلطانی خواستار ارتقای کیفیت پایانه‌های استان شد و گفت: پایانه‌های مسافربری در شهرستان‌های دارای پایانه، راه‌اندازی شود.

وی از بهبود سالانه کیفیت برگزاری جشنواره اکو یاد کرد و افزود: برنامه‌های خوبی در قالب این جشنواره در زنجان برگزار می‌شود.

*المان‌های ملیله در زنجان احداث می‌شود

معاون خدمات شهری شهردار زنجان نیز در این جلسه با اشاره به برگزاری برنامه‌های فرهنگی و جشنواره‌ها برای معرفی ملیله در زنجان عنوان کرد: استفاده از ظرفیت‌ها برای انتخاب زنجان به عنوان شهر پیشرو در بین کشورهای عضو اکو، برگزاری دوره‌های آموزشی ملیله، اجرای المان‌ها و احجام ملیله و همکاری در نصب بنرهای ملیله در سطح شهر از جمله اقدامات شهرداری در این زمینه محسوب می‌شود.

غلامحسین احمدی از نام‌گذاری معابر و میادین در زمینه هنر ملیله‌کاری و استفاده از استادان مطرح، خبر داد و بیان کرد: پیش‌بینی غرفه در بازارچه‌های محلی از دیگر اقدامات در این زمینه است.

*فعالیت چهار پایانه مسافربری در استان زنجان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل پایانه‌های استان زنجان در ادامه این جلسه، از ثبت یک میلیون و ۴۴۹ هزار و ۵۳۱ در قالب ۲۲۲ هزار سفر در جاده‌های استان خبر داد.

عبدالحسین علی‌اکبری از فعالیت چهار پایانه مسافربری در استان زنجان یاد کرد و گفت: وظیفه احداث و نگهداری پایانه‌های مسافربری برعهده شهرداری‌ها است.

وی با اشاره به اینکه ۲۱ مجتمع در حال بهره‌برداری در استان زنجان وجود دارد، گفت: ۱۲ مجتمع در آزادراه زنجان- تبریز و زنجان –تهران فعالیت می‌کنند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل پایانه‌های استان زنجان از در دست احداث بودن ۲۰ مجتمع در سطح استان خبر داد و اضافه کرد: ۳۷ مورد نیز درخواست در این زمینه ارائه شده است.

 

 

منبع : فارس

الف – ب ۶۶ /