تسنیم، (شرح آنلاین) - ترکیه و قرقیزستان طی توافقنامه‌ای به منظور تسهیل سفر شهروندان دو کشور به منظور کار، هزینه صدور ویزای کاری در دو کشور را از ۲۸۰ دلار به ۳۰ دلار کاهش دادند.

بیشکک و آنکارا پیرامون کاهش هزینه صدور ویزای کاری برای شهروندان دو کشور توافق کردند.

واحد مطبوعاتی وزارت امور خارجه قرقیزستان در این زمینه می‌افزاید: به منظور ایجاد شرایط مطلوب برای شهروندان قرقیز که برای کار به ترکیه سفر می‌کنند، یک موافقتنامه با طرف ترکی برای کاهش مشترک هزینه دریافت ویزای کاری توسط شهروندان قرقیز و ترک، به دست آمد.

این موافقتنامه با تبادل دیدگاه‌ها میان دو طرف در چارچوب سفر رسمی چنگیر آیداربیک‌اف، وزیر امور خارجه قرقیزستان به ترکیه که در بازه ۶ الی ۸ ماه مه سال جاری صورت گرفت، به دست آمد.

بر این اساس دو طرف توافق کردند تا هزینه ویزای کاری را از ۲۸۳ دلار به ۳۰ دلار برای شهروندان قرقیز، و از ۲۸۰ دلار به ۳۰ دلار برای شهروندان ترک کاهش دهند. این کاهش در نرخ‌های صدور روادید کاری قرار است از ۱۵ می ۲۰۱۹ (امروز) اعمال شوند.

در همین حال آیداربیک‌اف و چاوش‌اوغلو، وزیر امورخارجه ترکیه یک پروتکل دیگر در خصوص موافقتنامه دولت‌های قرقیزستان و ترکیه در خصوص سفرهای مشترک شهروندان در ۲۶ آوریل سال ۲۰۱۱ امضا کرده بودند.

اعلان این خبر در کاهش هزینه صدور روادید میان ترکیه و قرقیزستان در حالی است که دو کشور هفته گذشته در چالش‌های قابل توجهی پیرامون جریان منصوب به فتح‌الله گولن داشتند.

سفیر ترکیه در حالی ضیافت افطاری ۸ مه مفتیات قرقیزستان را با انتقاد نسبت به حضور یکی از افراد منسوب به گولن ترک کرد که خطاب به مفتی اعظم این کشور گفت: شما باید بین ترکیه و یک گروه تروریستی یکی را انتخاب کنید. در همین حال وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه‌ای با حمایت از اقدام سفیر این کشور، آن را واکنشی صحیح خواند.

منبع : تسنیم

الف – ب ۶۶ /