تسنیم، (شرح آنلاین) - رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که اعلام انصراف ترکیه از خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ به هیچ وجه در دستور کار نیست.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دیشب در یک برنامه زنده تلویزیونی در دیدار با برخی از جوانان نخبه ترکیه به سوالات آنها پاسخ داد.

اردوغان در مود استراتژی دفاعی ترکیه گفت: اعلام انصراف ترکیه از خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ به هیچ وجه در دستور کار نیست. مساله خرید اس ۴۰۰ یک قرارداد کامل و پایان یافته است. بعد از آن٬ اولویت ما خرید سامانه موشکی اس ۵۰۰ است و در مورد مساله اس ۵۰۰ توافقات اولیه برای مشارکت در ساخت٬ صورت گرفته است.

اردوغان در ادامه افزود: ما در جریان جنگ قبرس و در سال ۱۹۷۴ میلادی٬ حتی بیسیم هم نداشتیم و بیسیم‌هایی که آمریکا در اختیار نیروهای ما گذاشته بود٬ در میدان جنگ کار نکرد و همین مساله موجب آن شد که ترکیه به فکر خودکفایی دفاعی بیفتد و شرکت تاسیسات و تجهیزات دفاعی آسلسان ترکیه در همان موقع تاسیس شد. ما قبلاً در دوران اوباما به دنبال خرید پاتریوت بودیم. اوباما رسماً اعلام کرد که کنگره به ما چنین اجازه‌ای نمی‌دهد. ترامپ نیز نتوانست این مشکل را حل کند.

اردوغان در مورد جنگنده‌های اف ۳۵ نیز گفت: دیر و یا زود٬ هواپیماهای جنگنده اف ۳۵ را به ما تحویل خواهند داد.

اردوغان در پایان٬ درباره دستور برخی از شهرداران وابسته به حزب جمهوری خلق در مورد برچیدن تابلوی عربی اصناف و مغازه‌های متعلق به آوارگان سوری در برخی استان‌های ترکیه گفت: این اقدام٬  یک بی‌ادبی آشکار است. زبان عربی از زبان‌های رسمی سازمان ملل است. شما یک تابلوی عربی را از سردر یک مغازه بردارید٬ باز هم نمی‌توانید رسمیت زبان عربی در نظام بین‌الملل را زیر سوال ببرید و این اقدام چیزی نیست غیر از یک برخورد بی‌ادبانه. آنچه اهمیت دارد٬ انسانیت و ارج نهادن به مسائل انسانی است.

 

 

منبع : تسنیم

الف – ب ۶۶