کرمانشاه، فارس، (شرح آنلاین) - رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمانشاه، اربعین امسال را زمان پایان فاز نخست توسعه حرم امام حسین(ع) در کربلای معلا اعلام کرد و گفت: ۵۰۰ مترمربع سهم این استان در بازسازی فاز نخست صحن است.

بهمن صحرایی رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمانشاه ظهر امروز در  نشست خبری مشترک با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان که در سالن جلسات اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه برگزار شد، به تشریح فعالیت‌های ستاد عتبات عالیات و برنامه‌های جشن رمضان پرداخت.

صحرایی اظهار داشت: این ستاد بعد از سقوط صدام برای کار زیرساختی و توسعه حرم‌های مطهره، با یک برنامه‌ریزی خوب و طراحی معماری ایرانی اسلامی شکل گرفته است.

وی افزود: استان کرمانشاه از استان‌های پیشرو در این امر بازسازی عتبات عالیات است که ۱۴ سال‌ است که ستاد عتبات در آن شکل گرفته و در بحث بازسازی و توسعه کارهای بسیار خوبی در کربلا، کاظمین و سامرا توسط نیروهای کرمانشاهی انجام شده است.

صحرایی به نمونه‌هایی از اقدامات نیروهای ایرانی در عتبات عالیات اشاره کرد و افزود: سال گذشته با اضافه شدن صحن حضرت زهرا (س) در نجف اشرف با وسعت ۲۲۰ هزار مترمربع، این صحن به مرقد امیرالمومنین (ع) وصل شد و اقدامات خوبی نیز در این خصوص صورت گرفت و در حال حاضر به عنوان بزرگترین پروژه مذهبی جهان اسلام در مراحل پایانی کار قرار دارد.

وی در توضیح انجام پروژه صحن امامین عسکریین، ادامه داد: صحن امامین عسکریین در سامرا و گسترش کاظمین از دیگر اقداماتی است که بدون هیچگونه بودجه دولتی انجام شده است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمانشاه، با بیان اینکه مجموعه ستاد عتبات عالیات کاملاً مردم‌نهاد است، یادآور شد: بنابر فتوای مراجع ایران و همچنین کشور عراق، یک ریال بودجه دولتی صرف عتبات عالیات نشده و نخواهد شد؛ درکل آنچه که عظمت‌ها را به وجود آورده از محل کمک‌ها و نذورات مردمی است.

صحرایی تصریح کرد: استان کرمانشاه با همه مشکلات و تنگناهای اقتصادی در جمع‌آوری نذورات مردمی جزو استان‌های پیشرو کشور بوده است.

به گفته این مقام مسئول، ساخت نیم‌ضریح حضرت زینب (س) به عنوان یک پروژه با عظمت طی سال گذشته در استان انجام و طی مراسم با شکوهی از طرف مردم این نیم ضریح در خیمه‌گاه کربلا نصب شد.

وی با اشاره به برنامه‌های امسال ستاد عتبات عالیات، گفت: توسعه صحن امام حسین (ع) در کربلای معلیبرنامه اصلی ستاد با همکاری کشور عراق است.

صحرایی افزود: طی این پروژه صحن و شبستانی ساخته می‌شود که نامگذاری و کار ساخت آن نیز به کشور ایران واگذار شده است، این پروژه از خیمه‌گاه تا تل‌ زینبیه به مقدار ۱۴۰ هزار مترمربع در حال ساخت است.

وی اضافه کرد: در ۲ طبقه و به نام عقیله بنی هاشم حضرت زینب (س) ساخته خواهد شد که طی ۱۸ ماه گذشته تاکنون کار ستون‌گذاری آن انجام شده است و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته فاز نخست این پروژه در اربعین امسال به اتمام می‌رسد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمانشاه، سهم این استان در بازسازی فاز نخست ساخت را ۵۰۰مترمربع اعلام کرد و افزود: هر مترمربع ۴ میلیون تومان هزینه در بردارد و همشهریان می‌توانند در این امر خیر مشارکت داشته باشند و اگر شخصی توانایی پرداخت نقدی کل پول را ندارد می‌تواند با مراجعه به ستاد عتبات عالیات برای قسط‌بندی آن اقدام کند.

 

 

منبع : فارس

الف – ب ۶۶