تسنیم، (شرح آنلاین) - نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که در انتخابات مجدد استانبول شانس پیروزی ائتلاف جمهور و احتمال شکست امام اوغلو بیشتر است.

سه شرکت معتبر سنجش افکار عمومی در ترکیه شامل گزیجی٬ آنار و ماک٬ در استانبول دست به تحقیقات میدانی و نظرسنجی زده و اعلام کرده‌اند که بر اساس نظرسنجی‌های آنان از شهروندان استانبولی٬ تا این لحظه شرایط به نفع تیم اردوغان پیش می‌رود. آنان معتقدند که در انتخابات مجدد استانبول شانس پیروزی ائتلاف جمهور و احتمال شکست امام اوغلو بیشتر است.

در گزارش شرکت‌های مزبور به این موضوع اشاره شده که دو عامل مهم برای شکست مخالفین اردوغان وجود دارد: نخست این که اهداف و استراتژی نامزد ائتلاف ملت قابل درک نیست و اهداف روشن و واضحی وجود ندارد. دوم این که حزب جمهوری خلق نمی‌تواند تمام رای دهندگان پیشین را دوباره پای صندوق‌های رای بکشاند و به احتمال قوی با کاهش جدی آراء روبرو خواهد شد.

در این گزارش همچنین در مورد دلایل پیروزی احتمالی ائتلاف جمهور (حزب عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی) این عوامل تاثیرگذارند: ۱٫به صحنه بازگرداندن عبدالله اوجالان رهبر زندانی پ.ک.ک. ۲٫انتشار شایعه احتمال آزادی قریب الوقوع صلاح الدین دمیرتاش رهبر سابق حزب دموکراتیک خلق‌ها و تاثیرگذاری این دو عامل بر محافظه‌کاران کُرد مقیم استانبول و دلیل آخر نیز استقبال شهروندان کم‌درآمد از کمپین تبلیغاتی بن علی یلدرم نامزد مورد حمایت اردوغان.

 

 

منبع : تسنیم

الف – ب ۶۶ /