تبریز، فارس، (شرح آنلاین) - اولین کلینیک فوق تخصصی کنترل فشار خون شمال‌غرب کشور در مرکز آموزشی و درمانی امام رضا (ع) تبریز افتتاح شد.

محمدحسین صومی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان در مراسم افتتاح این کلینیک اظهار داشت: به لحاظ اهمیتی که فشار خون و کنترل فشار دارد اولین کلینیک فوق تخصصی در این مرکز افتتاح شده که یکی از مراحل سه گانه طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به اهداف طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا گفت: این طرح شامل سه مرحله بوده که تا ۱۸ خردادماه مرحله آگاهی بخشی و از ۱۸ خرداد تا ۱۵ تیر ماه مرحله اندازه گیری و شناسائی و از ۱۵ تیر به بعد مرحله ارجاع و کنترل  است.

وی ادامه داد: بعد از مرحله شناسائی افرادی که دارای فشار خون بالا بوده و نیاز به کنترل توسط متخصص دارند به مراکز درمانی ارجاع داده خواهند شد.

صومی افزود: برهمین اساس در دو هفته آینده در تمام مراکز درمانی استان کلینیک تخصصی و فوق تخصصی کنترل فشار خون افتتاح خواهد شد.

محمد علیزاده رئیس مرکز آموزشی و درمانی امام رضا (ع) تبریز نیز با اشاره به اینکه خدمات کنترل فشار خون رایگان می باشد گفت: افرادی که به درمانگاه های تخصصی و فوق تخصصی این مرکز مراجعه می کنند می توانند فشار خون خود را رایگان کنترل کرده و در صورت مشاهده فشار خون بالا توسط همکاران به کلینیک ارجاع داده  شوند.

علیزاده افزود: تیم کنترل فشار خون متشکل از فوق تخصص فشار خون ،متخصص تغذیه ،فوق تخصص غدد و متخصص قلب و عروق بوده که پس از شناسائی و تشخیص علل فشار خون افراد توسط تیم تحت مراقبت و درمان قرار می‌گیرند.

 بهرام نیک نفس سر تیم کنترل فشار خون این مرکز نیز شایعترین علامت فشار خون بالا را بی علامتی دانسته و گفت: فشار خون بالا معمولا بدون علامت بوده و در مواردی همراه با سردرد،احساس خفگی ،درد در ناحیه پشت سر همراه است.

نیک نفس افزود: نزدیک به یک سوم افراد بالای ۱۸ سال جامعه دچار فشار خون بالا می باشند و نکته قابل توجه این است که اکثر افراد مبتلا به فشار خون بالا از بالا بودن فشار خون خود مطلع نیستند.

وی ادامه داد: استاندارد و حد نرمال فشار خون ۱۲۰- ۸۰ است و افرادی که در کنترل های دوره ای و یا معاینه‌های پزشکی فشار خونشان بیش از ۱۳۹-۸۹ می شود باید موضوع را جدی گرفته و تحت مراقبت قرار گیرند.

نیک نفس در رابطه با خطرات فشار خون ابراز داشت: مهم‌‌ترین خطرات فشار خون بالا مشکلات قلبی عروقی، نارسائی کلیه‌ها،کوچک شدن کلیه‌ها، سکته مغزی و آسیب‌های مغزی می باشدو افراد می توانند با کنترل‌های دوره ای از ابتلا به بیماری‌هایی از این قبیل مصون بمانند.