فارس، (شرح آنلاین) - یک مقام ترکیه اعلام کرد که نیروهای مسلح این کشور دوره آموزشی چگونگی استفاده از سامانه دفاع موشکی اس 400 را برای نیروهای خود آغاز کرده است.

روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد که نیروهای مسلح ترکیه دوره آموزشی استفاده از سیستمهای دفاع موشکی روسی، که علیرغم هشدارهای واشنگتن خریده است، را آغاز کرده است.

براساس این گزارش، یک مقام ترکیه‌ای که در واشنگتن به سر می‌برد به خبرنگاران گفته، آنکارا قرار است اولین سامانه از سیستم پدافند موشکی اس-۴۰۰ را در ماه جولای(تیر ماه) از روسیه تحویل بگیرد و به همین منظور نیروهای مورد نظر درحال آموزش دیدن نحوه استفاده از آن هستند.

موضوع خرید تجهیزات نظامی روسی توسط ترکیه به یکی از مسائل مورد تنش آنکارا با کشورهای غربی به ویژه آمریکا تبدیل شده است. آمریکا معتقد است که چنین اقدامی در چارچوب ساختار دفاعی غرب همخوانی ندارد و تهدید برای جنگنده‌های اف-۳۵ خواهد بود. ترکیه قصد دارد این نوع از جنگنده را از آمریکا خریداری کند.

هراس آمریکا و سایر کشورهای عضو ناتو این است که ره‌گیری جت‌های اف-۳۵ در رادارهای سیستم دفاع موشکی اس-۴۰۰ وارد شده و توانایی این جنگ‌افزار در مقابله با روسیه را کاهش دهد.

ترکیه پس از اینکه در خرید سامانه دفاع موشکی از آمریکا ناکام ماند، در سال ۲۰۱۷ تصمیم گرفته است که از روسیه سامانه اس-۴۰۰ خریداری کند.

«یوری اوشاکوف» مشاور رئیس‌جمهور روسیه گفته است،‌ اجرای قرارداد تحویل سامانه‌های «اس-۴۰۰» به ترکیه با وجود فشارهای آمریکا در بهترین وضعیت ممکن ادامه دارد.

بنا بر گزارش «الحریت»، مشاور رئیس‌جمهور روسیه در جمع خبرنگاران در شهر سوچی گفت، «مسکو از تلاش‌های آمریکا برای ترغیب ترکیه به معلق کردن این قرارداد آگاه است. اما با وجود اصرار آمریکایی‌ها، اجرای این توافق که چند ماه پیش نهایی شده بود، در بهترین وضعیت است».

رئیس شرکت دولتی «راس بورنو اکسپورت» نیز اخیرا اظهار داشت، ترکیه غیر از سامانه موشکی «اس-۴۰۰»، علاقه مندی خود به خرید دیگر سامانه‌های دفاع هوایی، موشک‌های ضد تانک و تجهیزات  مختلف را نشان داده است.