تسنیم، (شرح آنلاین) - گروه استان‌ها ـ مدیر دفتر منطقه‌ای ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه هم اکنون تراز دریاچه ارومیه ۱۲۷۱.۹۴ متر است، گفت: این مقدار در مقایسه با ابتدای سال آبی جاری در مهر ماه ۹۷، یک متر و ۶۷ سانتی‌متر افزایش‌یافته است.

خلیل ساعی در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه هم اکنون تراز دریاچه ارومیه ۱۲۷۱٫۹۴ متر است، اظهار داشت: این مقدار در مقایسه با مشابه سال گذشته که ۱۲۷۰٫۸۵ متر بود یک متر و ۹ سانتی‌متر و نسبت به ابتدای مهر ماه  ۹۷، یک متر و ۶۷ سانتی‌متر افزایش‌یافته است.

وی اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه در مدیریت و هدایت آب‌ها به سمت پیکره دریاچه ارومیه را علاوه بر افزایش چشمگیر بارش‌ها در افزایش حجم و سطح آب دریاچه ارومیه موثر دانست و گفت: تا به امروز ۸۳ میلیون مترمکعب آب از سدهای استان به پیکره دریاچه ارومیه رهاسازی شده است که فقط از سد قلعه چای عجب‌شیر تا به امروز ۵۰ میلیون مترمکعب رهاسازی صورت گرفته است.

ساعی افزود از سد علویان مراغه هم علی رغم نداشتن برنامه رهاسازی، ۳۳ میلیون مترمکعب آب از این سد به سمت دریاچه ارومیه هدایت شده است.

مدیر دفتر منطقه‌ای ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی، تراز اکولوژیک اولیه را ۱۲۷۴ متر عنوان کرد که هم اکنون در آستانه رسیدن به تراز ۱۲۷۲ متری هستیم و امیدها برای احیای کامل این دریاچه زنده تر شده است، گفت: در حال حاضر حجم آب موجود در دریاچه ارومیه ۵٫۳۸ میلیارد متر مکعب شده که این میزان نسبت به مشابه سال گذشته ۳٫۱۳ میلیارد متر مکعب افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه وسعت دریاچه ارومیه در ۶ خرداد سال جاری به بیش از ۳ هزار و ۲۶۹ کیلومتر رسیده است، خاطر نشان کرد: این میزان نسبت به مشابه سال قبل که ۲ هزار و ۴۰۲ کیلومتر مربع بود، ۸۶۶ کیلومتر مربع افزایش یافته است.

ساعی در پایان تاکید کرد: وسعت دریاچه نسبت به ابتدای مهرماه سال ۹۷ به عنوان آغاز «سال آبی» ۹۷-۹۸، حدود دو برابر بزرگتر شده است.