ایلام،( شرح آنلاین ) - 10 تیرماه سالروز عملیات آزاد سازی مهران است، و نام مهران به عنوان مظهری از ایستادگی و پایداری مردم و رزمندگان اسلام همیشه در تاریخ این مرز و بوم خواهد درخشید، اما خاطرات مغفول مانده و بیان نشده آزادسازی مهران بسیار بیشتر از شنیده هاست.

محمدتقی قاسمی از فرماندهان دوران دفاع مقدس با بیان اینکه مهران تنها شهری است در طول تاریخ هشت ساله دفاع مقدس که سه بار بین ایران و عراق دست به دست شده است اظهار داشت :قلم و بیان هرگز یارای نگارش حوادث تلخ و شیرین جنگ و نبرد مهران نیست.

وی گفت : سرزمین مهران قهرمان، شاهد حوادث غم انگیز و شورآفرین زیادی در روزهای اسارت ،حماسه ،مقاومت ، ایستادگی ، پیروزی در نبرد های والفجر سه و کربلای یک بوده است.

محمد تقی قاسمی جانشین سابق سپاه امیرالمؤمنین (ع) و از یادگاران هشت سال دفاع مقدس گفت : مهران تاریخ مظلومیت ها و عاشورای فرزندان ایلام و ایران است که وجب به وجب خاک این سرزمین شاهد حماسه های ماندگار فرزندان همیشه سربلند روح الله است.

وی تصریح کرد : مهران روزگاری در چنگ کافران بعثی طعم تلخ اسارت را تجربه کرد اما با حماسه جاودانه و تاریخی فرزندان عاشورایی ایلامی و ایرانی امروز مهران احساس عزت و کرامت و سربلندی و اقتدار می کند و امروز مهران مسیر حرکت و میعادگاه میلیون ها عاشق و زائر عزیز اباعبدالله الحسین و یاران باوفایش می باشد.

محمد زمانی از دیگر یادگاران دفاع مقدس با اشاره به اینکه اوایل خرداد ۶۵ صدام تمام قدرت یگان های هجومی خود را در مهران متمرکز کرد و با اعلام «تصرف این شهر در برابر عقب نشینی ایرانی ها از فاو مهران را پس می دهیم!» اظهار داشت : در همان زمان امام (ره) دستور فرمودند که مهران باید هر چه سریعتر آزاد شـود، و یگانهای تهاجمی سپاه در سریعترین زمان ممکن خود را به منطقه رسانده و مقدمات عملیات بزرگی را بنا نهادند.

وی ادامه داد : درنیمه شب دهم تیر ماه ۶۵ عملیات کربلای یک برای آزادی مهران آغاز شد، در این عملیات عزیزان اطلاعات لشکر ۱۱ امیرالمومنین بخاطر تسلط بر اوضاع جغرافیائی منطقه و بومی بودنشان دوشادوش یگانهای حاضر در منطقه نقش مهمی را ایفا کردند و گردان عملیاتی شهید محلاتی در آن زمان به عنوان گردان عملیاتی لشکر به فرماندهی حاج آزوغ در این عملیات شرکت داشت.

این یادگار دوران دفاع مقدس ابراز داشت : خیلی از وقایع جنگ به دلایل مختلف پنهان مانده است که باید توسط یادگاران دفاع مقدس به آن پرداخته شود .

محمد زمانی گفت : بنده به عنوان یکی از نیروهای حاضر در آن دوران مقدس در یکی از عملیات ها یک مورد را شاهد و ناظر بودم ، ارتش عراق برای پدافند جلوگیری از سقوط مهران کل زمین مهران را با میادین مین و تله های انفجاری مسلح و ارتباط از قرارگاه فرماندهی لشگر تا کمین را بوسیله کانالهای متعددی ایجاد کرده بود. همچنین به میزان بسیار بالایی مهمات و سلاح در منطقه خالی کرده بود که برای جنگیدن، مدتها کافی بود و این چیزی بود که برای ما امکان پذیر نبود!

وی ادامه داد: با طلوع آفتاب و در پی عقب نشینی نیروهای زمینی عراق از منطقه آسمان منطقه توسط جنگنده های نیروی هوائی عراق پوشیده و بدون وقفه به بمباران منطقه و انهدام مهمات به جامانده از نیروهای خودشان پرداختند و هر جنبنده ای را مورد هدف قرار می دادند! نیروهای یگانهای مختلف مستقر در منطقه بایستی این همه مهمات و تجهیزات را در کوتاهترین زمان ممکن جمع آوری و به مناطق امن منتقل می کردند و این کار در آن وضعیت و هوای بالای ۵۰ درجه مهران و آتش شدید دشمن واقعا کاری بس دشوار وغیر ممکن بود.

زمانی ابراز کرد: در این بین سردار شهیـد جاسم امامی فرمانده لجستیک لشگر۱۱ امیرالمومنین (ع) در حالیکه می توانست به نیروهای تحت امر دستور و آنها را برای جمع آوری آن همه تجهیزات گسیل و مجاب کند، خود شجاعانه و بی باک از آتش هواپیماها و توپخانه و سایر آتشبارهای دشمن پیشاپیش نیروهایش اقدام به جمع آوری و بار زدن به کامیونها و انتقال آن به انبارهای مهمات می نمود و این عمل برای مدتهای لشگر را از مهمات و تجهیزات بی نیاز می کرد، فرمانده خاکی، در پیشروی نیروها، بدون تکبر به نیروهایش می گفت بیائید نمی گفت بروید.

قدرت اله نیاصادق از استادان بسیجی هم گفت : مهران قهرمان و سرفراز و مرزدار دشمن شکن بارهای بار در سخت ترین شرایط جنگی توانست با استواری کم نظیری بینی دشمن بعثی و در راس آن استکبار جهانی آمریکای جنایتکار تروریست پرور را به خاک مذلت بمالد و باعث باز گشایی دروازه عتبات عالیات و به زودی آزادی قدس شریف که از کربلا خواهد گذشت، شود.

وی افزود :جنگ نابرابر تمامی کفر بر علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، یک جنگ برای رسیدن به منافع مادی و دنیوی و کشور گشایی نبود، بلکه یک دفاع و جهاد مقدس بود که در شرایطی بر مومنان واجب می شود. در قرآن کریم حدود ۴۰۰ آیه شریفه در بیش از ۱۷ سوره ی قرآن کریم در رابطه با امر جهاد در برابر دشمنان اسلام و مسلمانان مطرح گردیده که حاکی از توجه ویژه قرآن کریم به اثرات و فواید جهاد در برابر استکبار و ظالمان است. نمونه ی جهاد اسلامی ، هشت سال دفاع مقدس بود که جمع کثیری از جوانان و پیران در این جهاد شرکت کردند و به فیض عظمای شهادت رسیده یا جانباز شدند یا با جان و مال خود از دفاع اسلامی پشتیبانی کردند.

این استاد دانشگاه ابراز داشت : بنابراین ملت مسلمان و مومن ایران اسلامی به رهبری ابر مرد قرن معاصر حضرت امام خمینی (قدس) در راه رضای پروردگار عالم به دفاع از ارزش های اسلامی و دینی و حقوق قانونی خود اقدام کردند و توانستند در یک دوره هشت ساله به توانمندی های فراوان مادی و معنوی در سطح منطقه و جهانی برسند.

قدرت اله نیاصادق افزود : رشادت‌ها و ایثار گری های مردان و زنان و جوانان ملت ایران اسلامی فضایل اخلاقی فراوانی را از جمله شجاعت، شهامت، ایثار، مقاومت و ایستادگی، بذل و بخش جان و مال، اطاعت محض از مقام ولایت مطلقه فقیه در شرایط بسیار سخت و پیچیده کنونی، استقلال جغرافیایی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، امنیتی، اطلاعاتی و نظامی، و ان شاء الله بزودی با تشکیل مجلس و دولت انقلابی، استقلال اقتصادی نیز به دست خواهد آمد، همه ی این دستاورد ها در سایه الطاف خفیه و جلیه ی الهی در طول ۸ سال دفاع مقدس نصیب ملت رشید ایران اسلامی شد به گونه ای که امروز جمهوری اسلامی ایران تنها ابر قدرتی است که استکبار جهانی آمریکا را خوار و ذلیل کرده و ان شاء الله در سایه تفضل الهی و توجهات حضرت ولیعصر عج الله تعالی فرجه و شریف و به رهبری حضرت امام خامنه‌ای مد ظله العالی بتوانیم قله های رفیع پیشرفت و ترقی را در تمامی ابعاد مادی و معنوی روز به روز بیشتر و بهتر طى نماییم . َ