شرح آنلاین - رئیس‌جمهور ترکیه در جمع خبرنگاران در چین تأکید کرد، امتناع آمریکا از تحویل جنگنده‌های «اف-35» به ترکیه در حالیکه هزینه آن به موقع پرداخت شده است، یک نوع «دزدی» است.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز (پنجشنبه) در جمع خبرنگاران در چین، به نزاع اخیر با واشنگتن در خصوص خرید سامانه‌های روسی «اس-۴۰۰» اشاره کرد و گفت که امتناع آمریکا از تحویل جنگنده‌های «اف-۳۵» به ترکیه، یک نوع «دزدی» است.

شبکه «ال‌بی‌سی» لبنان در این خصوص گزارش کرد، اردوغان تصریح کرد که واشنگتن در صدد است از تحویل جنگنده‌های خود در حالی به ترکیه امتناع کند که آنکارا از قبل این جنگنده‌ها را خریداری کرده است.

وی توضیح داد: «اگر شما مشتری داشته باشید و مشتری به طور منظم، پرداختی‌های خود را انجام داده باشد، چطور می‌توانید کالای مشتری را به او تحویل ندهید؟ اسم این کار دزدی است».

رئیس‌جمهور ترکیه تصریح کرد که کشورش تاکنون ۱٫۴ میلیارد دلار برای جنگنده‌های اف-۳۵ هزینه پرداخت کرده است و اینکه چهار جنگنده تحویل داده شده است و خلبانان ترکیه‌ برای آموزش به آمریکا رفته‌اند.

اردوغان ادامه داد: «ما برای خرید ۱۱۶ اف-۳۵ توافق کردیم. ما فقط یک بازار نیستیم، ما همچنین تولیدکننده مشترک هستیم. ما برخی از قطعات را در ترکیه تولید می‌کنیم».

در ماه‌های اخیر روابط میان آمریکا و ترکیه در خصوص تصمیم ترکیه برای خرید سامانه‌های دفاعی «اس ۴۰۰» روسیه رو به تیرگی رفته است. واشنگتن مدعی است که خرید این سامانه‌های روسی، نقش ترکیه در برنامه جنگنده‌های اف‌-۳۵ را در معرض خطر می‌اندازد.

با اینحال ترکیه با بیان این که اس-۴۰۰ و اف-۳۵ هیچ‌گونه تقابلی با یکدیگر ندارند، تشکیل یک کارگروه برای شفاف‌سازی درباره این موضوع را خواستار شده است.

 اردوغان همچنین در اظهارات خود به تنش‌های اخیر در منطقه اشاره کرد و برای میانجیگری میان ایران و آمریکا ابراز تمایل کرد و تصریح کرد که با «آبه شینزو» نخست‌وزیر ژاپن در این خصوص در حاشیه اجلاس هفته گذشته گروه ۲۰ (G20) گفت‌وگو کرده است.

 

منبع : فارس