شرح آنلاین - مشاور امنیت ملی آمریکا با تکرار ادعاهای بی‌اساس خود در مورد برنامه هسته‌ای ایران تأکید کرد که فشار حداکثری بر ایران همچنان ادامه خواهد یافت.

در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی ۱۵ گزارش پیاپی پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام را تأیید کرده و حتی با وجود کاهش تعهدات هسته‌ای ایران در هفته‌های اخیر همچنان بازرسان آژانس بر تأسیسات هسته‌ای ایران نظارت دارند، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا بار دیگر ایران را به تلاش برای ساخت سلاح هسته‌ای متهم کرد و مدعی شد که دولت ترامپ با سیاست فشار حداکثری خود به ایران اجازه نخواهد داد به سلاح هسته‌ای دست یابد.

مشاور امنیت ملی آمریکا روز دوشنبه در همایش صهیونیستی «مسیحیان متحد برای اسرائیل» با متهم کردن ایران به تلاش برای ساخت سلاح هسته‌ای اظهار داشت: «آمریکا روند افزایش فشار بر ایران را ادامه خواهد داد تا جایی که این کشور از برنامه خود برای ساخت سلاح هسته‌ای دست بکشد.»

وی در واکنش به افزایش درصد غنی‌سازی اورانیوم در ایران که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ساعاتی پیش آن را تأیید کرد، مدعی شد: «افزایش درصد غنی‌سازی اورانیوم در ایران، بر خلاف قوانین بین‌المللی بوده و تهدیدی برای امنیت ماست.»

بولتون که نمی‌توانست شادی خود را از توقیف غیرقانونی نفتکش ایرانی توسط نیروی دریایی انگلیس در آب‌های جبل‌الطارق پنهان کند، در ادامه افزود: «اقدام هفته گذشته انگلیس در توقیف نفتکش ایرانی واقعاً یک هدیه برای چهارم جولای [روز استقلال آمریکا از انگلیس] بود.»

مشاور امنیت ملی آمریکا که خوشحالی عجیب او از توقیف غیرقانونی نفتکش ایرانی توسط نیروی دریایی انگلیس نشان می‌دهد که به کار بردن لفظ «ایران‌ستیز» در مورد او بیراه نیست، در حالی به کاهش تعهدات هسته‌ای ایران واکنش نشان داده و برای چندمین بار ایران را به تلاش برای ساخت بمب اتم متهم کرده است که ایران حتی تا ۱۴ ماه پس از خروج آمریکا از برجام به کلیه تعهدات هسته‌ای خود پایبند بوده و اخیراً تنها به دلیل تحریم‌های یکجانبه آمریکا و کوتاهی طرف‌های دیگر برجام در عمل به تعهدات متقابل، با هشدار قبلی و با اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اقدام به کاهش تعهدات خود کرده است.

دولت ترامپ از زمان خروجش از برجام در اردیبهشت‌ ۹۷ تاکنون تحریم‌های اقتصادی مختلفی را علیه ایران وضع کرده است تا به زعم خود ایران را وادار به مذاکره برای رسیدن به یک توافق جدید کند. اما مقامات ایران بارها تأکید کرده‌اند که سیاست فشار حداکثری ترامپ راه به جایی نخواهد برد و ایران کشوری نیست که مذاکره تحت فشار را بپذیرد.

با توجه به اینکه حتی پس از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، طرف‌های دیگر این توافق اقدام عملی ملموسی برای حمایت از حقوق مشروع ایران در چهارچوب برجام صورت ندادند، شورای عالی امنیت ملی ایران روز چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت‌ در بیانیه‌ای اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی و حقوق تصریح‌شده خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، برخی اقدامات خود ذیل برجام را متوقف خواهد کرد.

ایران در این بیانیه که در اولین سالگرد خروج آمریکا از توافق هسته‌ای صادر شد، به طرف‌های دیگر برجام ۶۰ روز فرصت داد برای اجرای تعهدات خود به‌ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی اقدام کنند.

تهران در همین راستا ۳۰ اردیبهشت‌ماه اعلام کرد قصد دارد میزان تولید اورانیوم ۳٫۶۷درصدی خود را به ۴ برابر میزان قبلی افزایش دهد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعد از ظهر روز دوشنبه ۱۰ تیر تأیید کرد که میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از مرز تعیین‌شده در برجام (۳۰۰ کیلوگرم هگزافلوراید UF6 و یا معادل آن یعنی ۲۰۲٫۸ کیلوگرم اورانیوم) عبور کرده است.

یک هفته بعد یعنی در روز دوشنبه ۱۷ تیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید کرد که درصد غنی‌سازی اورانیوم در تأسیسات نطنز ایران نیز از حد برجامی آن (۳٫۶۷ درصد) گذشته است.

مقامات ایرانی تصریح کرده‌اند که ایران تنها زمانی اجرای تعهدات پیشین خود در برجام را از سر خواهد گرفت که سایر طرف‌های این توافق بین‌المللی نیز تعهدات خود را به انجام برسانند، در غیر این صورت کاهش مرحله به مرحله تعهدات هسته‌ای ادامه خواهد یافت.

 

 

منبع : تسنیم