شرح آنلاین - در پی حذف شدن ترکیه از برنامه تولید جنگنده‌های آمریکایی اف-۳۵، روسیه اعلام کرد برای مذاکره درباره فروش جنگنده‌های پیشرفته سوخو-۳۵ به ترکیه آمادگی دارد؛ اقدامی که می تواند به فاصله بیشتر آنکارا از واشنگتن منجر شود.

یک روز پس از آن‌که دولت آمریکا رسماً از کنار گذاشته شدن ترکیه از برنامه تولید جنگنده‌های اف-۳۵ خبر داد، یک شرکت نظامی وابسته به دولت روسیه برای فروش جنگنده‌های پیشرفته سوخو-۳۵ به ترکیه اعلام آمادگی کرد.

سخنگوی شرکت کمک به توسعه، تولید و صادرات محصولات صنعتی با فناوری پیشرفته (روستخ) که از بزرگترین شرکت‌های نظامی وابسته به دولت روسیه است روز پنج‌شنبه اعلام کرد: «اگر همکاران ترکیه‌ای ما تمایل داشته باشند،‌ ما آماده‌ایم تا در مورد فروش جنگنده‌های سوخو-۳۵ با آنها مذاکره کنیم.»

دولت آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که ترکیه را از برنامه جنگنده های اف ۳۵ حذف کرده است. واشنگتن پیش از این بارها تهدید کرده بود که در صورت خریداری سامانه های موشکی اس ۴۰۰ روسی توسط ترکیه، آنکارا را از برنامه جنگنده های اف ۳۵ حذف خواهد کرد.

آمریکا خرید سامانه دفاعی اس-۴۰۰ از سوی ترکیه که خود جزو اعضای ناتو است را تهدیدی برای این پیمان نظامی تلقی می‌کند و به همین دلیل بارها از آنکارا خواسته بود که از خرید اس-۴۰۰ چشم‌پوشی کرده و به جای آن سامانه آمریکایی پاتریوت را خریداری کند.

ترکیه هفته گذشته نخستین محموله‌های سامانه موشکی اس ۴۰۰ را از روسیه تحویل گرفت.

 

منبع : تسنیم