شرح آنلاین - ارومیه با داشتن ظرفیت‌های متعدد گردشگری می‌توانست به مقصد همیشگی گردشگران تبدیل شود ولی بی‌توجهی و ناهماهنگی مسئولان این شهر را در راه پیشرفت کند کرده و برخی روایات از به خاطره پیوستن طرح ارومیه شهر گردشگری بین المللی (۲۰۲۰) خبر می‌دهد.

آذربایجان غربی با داشتن طبیعتی بکر و زیبا و داشتن جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، آداب‌ورسومی کهن و اصیل، رنگین‌کمانی از اقوام و فرهنگ‌ها هرساله مقصد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است.

البته این استان به سبب داشتن ۹۷۶ کیلومتر مرز مشترک با سه کشور ترکیه عراق و جمهوری نخجوان راه ارتباطی با کشورهای دیگر و دروازه‌ای برای تبادلات با اروپا است که این مورد نیز در جذب گردشگر و رشد شاخص اقتصادی استان بسیار تأثیر گذار است.

ارومیه مرکز آذربایجان غربی است که با قرار گرفتن در جوار دریاچه فیروزه‌ای رنگ به همین نام ظرفیتی غیرقابل‌انکار را برای خود مهیا کرده است چراکه هرساله افراد زیادی برای گذران اوقات فراغت خود به این شهر می‌آیند.

دریکی دو سال اخیر بحث‌هایی برای معرفی کردن این شهر به‌عنوان شهر گردشگری بین‌المللی به میان آمد که این امر نیازمند داشتن برخی شاخص‌ها و پارامترهایی بود که باید در شهر به اجرا می‌رسید.

داشتن شهربازی مدرن، کمربندی سبز، امکانات گردشگری برای گردشگران از این دسته  پارامترهای لازم برای شهر گردشگری بین‌المللی بود که این امر با به میان آمدن پروژه‌های تراموا، شهربازی چی چست، پل‌های مختلفی که در دست اجرا هستند و برخی مجتمع‌های تفریحی و تجاری، ولی امروز که به تمامی این پروژه‌ها نگاه می‌کنیم شاید کمتر کسی بتواند ادعا کند که شاخصه‌های لازم برای ۲۰۲۰ به وجود آمده و آماده پذیرایی از گردشگران خارجی هستیم.

مدرن‌ترین شهربازی خاورمیانه؛ رؤیایی که به واقعیت نپیوست

نائب رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه بابیان اینکه دهکده تفریحی چیچست ارومیه هفته دولت افتتاح می‌شود می‌گوید: مجتمع دهکده چیچست ارومیه که درواقع مدرن‌ترین دهکده شمال غرب کشور خواهد بود، تا به امروز به دلیل مشکلات مالی افتتاح نشده است اما اکنون در مرحله‌ی استانداردسازی است و با توجه به‌پیش بینی بارش‌ها و امیدواری جهت احیاء دریاچه ارومیه فرصت گردشگری و اکوتوریسم ویژه‌ای به وجود می‌آید.

عادل فتاحی با اشاره به دلیل تأخیر در افتتاح این پروژه می‌افزاید: تأخیر در افتتاح این پروژه به سبب اخذ مجوز استاندارد از اداره‌ی مربوطه بوده و همچنین ۲۸ عدد از قطعات و ابزار بازی نصب‌شده و امکانات رفاهی اعم از رستوران و هتل در نظر گرفته‌شده است.

وی بابیان اینکه مجاورت دریاچه ارومیه در کنار این دهکده تفریحی یکی از ظرفیت‌های گردشگری و توریستی است، تصریح می‌کند: ساخت سواحل شنی و پلاژهای تفریحی در کنار دریاچه ارومیه در دستور کار مسئولان قرارگرفته است.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه با اشاره به امکانات موجود در مدرن‌ترین شهربازی ایران بیان می‌کند: مساحت این پروژه ۱۶ هکتار بوده که شامل باغ گل‌ها، آبشار سه بعدی و موزیکال، هتل چهار ستاره، رستوران، زمین تیراندازی، آمفی‌تئاتر، کافی‌شاپ، زمین والیبال، والیبال ساحلی، قلعه چوبی و باند هواپیماهای موتوری است که تمامی این امکانات سبب می‌شود گردشگران و مسافران در فصول مختلف از آنها در کنار زیبایی دریاچه لذت ببرند.

تراموایی که بر ریل وعده‌ها حرکت می‌کند

نائب رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه می‌گوید: طبق قانون، شهرهایی جمعیتی افزون بر یک میلیون نفر می‌توانند نسبت به داشتن تراموا، مترو و قطار درخواست داشته باشند و ارومیه به سبب اینکه دومین شهر پر ترافیک کشور است، بر اساس مطالعات طرح جهانی ترافیک و حمل‌ونقل سال ۱۳۸۸ وارد این بحث شدند و پیشنهاد خط ریلی برای یک افق بلندمدت تا سال ۱۴۰۵ مطرح شد و بعد این طرح در سال ۱۳۹۳ به تصویب رسید.

عادل فتاحی با اشاره به مطالعات انجام‌شده در این پروژه می‌افزاید: امکان‌سنجی سامانه‌های حمل‌ونقل ریلی، شناسایی تجهیزات زیربنایی و روبنایی، مطالعات سازه و ابنیه‌های موجود در مسیر، محاسبات ترافیکی، نقشه برداری، مطالعات ژئوتکنیک مسیر خط یک تراموا برای پیاده‌سازی و کلنگ زنی این پروژه انجام شده است.

وی با اشاره به کلیات مسیر تراموا ارومیه بیان می‌کند: طول مسیر این خط تراموا ۹ کیلیومتر و ۲۰۰ دهم متر مسیر رفت و همین میزان برای مسیر برگشت در نظر گرفته شده و در شهر ۱۴ ایستگاه تراموا در مسیرهای میدان خاتم‌الانبیا، بلوار ۷ تیر، بلوار ۱۷ شهریور، خیابان امام، خیابان امینی، بلوار مدرس، خیابان طالقانی، میدان ولایت فقیه، بلوار استاد شهریار، بلوار قاسمی، پارک استقلال بوده همچنین مبدأ جنب میدان خاتم‌الانبیا دپوی شرقی به مساحت ۷۶ هزار و ۴۸۴ مترمربع، مقصد جنب پارک استقلال دپوی غربی به مساحت ۴۱ هزار و ۸۹۰ مترمربع واقع‌شده است.

فتاحی با اشاره به زمان کلنگ زنی خط تراموا ارومیه می‌گوید: ظرفیت جابه جایی در ساعات اوج ترافیک ۸ هزار نفر بوده و همچنین تلاش می‌شود تا هفته دولت تمامی مطالعات به اتمام رسیده و در هفته دولت امسال کلنگ این پروژه به زمین می‌خورد.

۲۰۲۰ به خاطره‌ها می‌پیوندد؟

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری، مشارکت و گردشگری شورای شهر ارومیه بیان اینکه تحقق ارومیه ۲۰۲۰ نیازمند اتحاد و همراهی تمام مسئولان و سازمان‌ها است می‌گوید: متأسفانه نهادهای مختلف استان در این زمینه هماهنگی و همکاری لازم را با یک‌دیگر ندارند و معرفی ارومیه به عنوان شهر بین‌المللی گردشگری نیز با این شرایط و با نزدیک شدن به زمان مقرر امری سخت و امکان ناپذیر است.

خالد حاتمی با بیان اینکه صنعت گردشگری به عنوان متنوع‌ترین و بزرگ‌ترین صنایع در جهان، مهم‌ترین منبع درآمد و ایجاد فرصت‌های شغلی برای بسیاری از کشورهای دنیا است به‌طوری که از این صنعت به عنوان موتور توسعه از آن نام برده می‌شود می‌افزاید: آذربایجان غربی با توجه به وجود مناطق گردشگری و منابع معدنی مختلف، ظرفیت‌های ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف دارد.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری، مشارکت و گردشگری شورای شهر ارومیه بیان می‌کند: باوجود این بسترهای فراوان در زمینه گردشگری، به دلیل ضعف مدیریتی در سطوح مختلف، از امکانات موجود استفاده نمی‌شود.

وی می‌گوید: گردشگری و جذب توریست، متولی خاصی ندارد و نیازمند همکاری و هم‌افزایی میان تمام دستگاه‌های اجرایی است اما از زمان تصویب تحقق ارومیه ۲۰۲۰ این هماهنگی در میان دستگاه‌های مختلف استان و انجام مراحل عملیاتی آن صورت نگرفته است.

حاتمی می‌گوید: متأسفانه با فرارسیدن ایام انتخابات، همه کارها رنگ‌وبوی سیاسی و انتخاباتی گرفته، برنامه‌ها از اهداف واقعی خود فاصله می‌گیرند و همت‌ها تا جایی کوچک می‌شوند که در یک شخص خاص خلاصه می‌شوند.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری، مشارکت و گردشگری شورای شهر ارومیه تصریح می‌کند: با وجود برگزاری جلسات متعدد و با توجه به اتلاف وقت، در شرایط کنونی نیز بسیاری از پروژه‌های مربوط به ارومیه ۲۰۲۰ از فاز عملیاتی خارج شده است.

 

 

منبع : تسنیم