شرح آنلاین - نقل بیدمشک ارومیه یکی از سوغاتی‌های ثبت‌شده در آثار ملی است که طعمی عالی و رنگ و بویی منحصربه‌فرد دارد و مسافران قبل از امتحان این نقل و خرید آن ارومیه را ترک نمی‌کنند.

باغ شهر ارومیه با قدمتی ۶۰۰۰ ساله همیشه یکی از مقصدهای اصلی گردشگران بوده و هست چراکه این شهر علاوه بر داشتن زیبایی‌های بکر، اماکن تاریخی و مذهبی غذاها و سوغاتی‌های منحصربه‌فردی نیز دارد که در هیچ شهر ایران مانند آن نیست.

نقل ارومیه یکی از خوشمزه‌ترین و مرغوب‌ترین سوغاتی‌هایی است که علاوه بر اینکه خود مردم این شهر بسیار به آن علاقه دارند و همیشه در میهمانی‌های ویژه از آن استفاده می‌شود مسافرانی که به ارومیه می‌آیند نیز قبل از ترک این شهر حتماً برای خرید آن اقدام  می‌کنند چراکه این سوغات علاوه بر طعمی بی‌نظیر خواص دارویی و غذایی ارزشمندی نیز دارد.

علاوه بر اینکه در تهیه نقل بیدمشک هیچ مواد شیمیایی و رنگ افزودنی استفاده نمی‌شود به سبب استفاده از عرق گیاه بیدمشک خواص دارویی مانند جلوگیری از لخته شدن خون، تنظیم فشار و قند خون و محافظت ا ز استخوان‌ها را دارد که از دیگر عوامل محبوبیت این سوغات خوشمزه است.

در تهیه نقل بیدمشک برای اینکه این سوغات طعمی عالی داشته باشد بادام‌هایی که در داخل آن استفاده می‌شود در عرق بیدمشک خوابانده می‌شود درواقع بادام‌ها را به در مدت زمان نیم ساعت تا یک و نیم ساعت در عرق بیدمشک ریخته و منتظر می‌مانند تا بادام‌ها طعم و بوی آن را بگیرند.

عمل خواباندن بادام در بیدمشک سالی یک‌بار صورت می‌گیرد چراکه بیدمشک‌ها فقط اوایل بهار و یک‌بار در سال شکوفه می‌دهند و مهم‌تر از همه امروزه این کار فقط در نقل فروشی‌های معتبر و قدیمی انجام می‌شود و نقل فروشی‌های جدید از مواد افزودنی و شیمیایی استفاده می‌کنند که نهان لذت واقعی نقل بیدمشک را دارد نه مرغوبیت واقعی.

شکر و آب را در دیگی جدا، مخلوط و در درجه‌ای از حرارت آن را به جوش می‌آورند تا شکر و آب به‌مانند شیره عسل درآید، خلال بادام‌ها را نیز در دیگی بزرگ که به آن “قازان” گفته می‌شود ریخته و پس از ۱۵ دقیقه هرازگاهی شیره درست‌شده را به آن اضافه می‌کنیم.

“قازان” دستگاهی چرخشی است که با چرخیدن خود به درست شدن نقل‌ها کمک می‌کند و در ۱۱۰ درجه حرارت لازم را به خلال‌ها می‌رساند، این درجه حتماً باید در ۱۱۰ قرار گیرد چراکه زیاد و کم بودن آن منجر به از بین رفتن نقل‌ها می‌شود.

البته باید این را نیز گفت که تهیه نقل با طعم زعفران نیز به همین شکل است و فقط به آن گردو و زعفران اضافه می‌شود و این طعم نیز به سبب داشتن زعفران  از ارزش بالایی برخوردار است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان غربی با اشاره به اسامی آثار ناملموس آذربایجان غربی که اخیراً در فهرست آثار ملی قرار گرفتند، می‌گوید: پنج اثر ناملموس استان ازجمله فن و مهارت ساخت ساز عاشیقی، بازی سنتی بش‌داش، دؤز دؤز، تهیه نقل بیدمشک و بیت و حیران خوانی در فهرست آثار ملی ثبت شدند.

حسن سپهر فر می‌افزاید: پس از پایان پژوهش‌های میدانی و مستندسازی موضوعات، این پنج اثر ناملموس استان در کمیته ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مورد بررسی قرار گرفت که درنهایت با احراز اهمیت موضوع، آثار مذکور در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدند.

وی بیان می‌کند: با ثبت این آثار، تعداد کل پرونده‌های میراث ناملموس استان تاکنون به ۳۳ عنوان مورد رسید و به دلیل گستردگی و تنوع موضوعات برای حفظ آثار ناملموس استان به مشارکت همه دستگاه‌های مربوطه، صاحب‌نظران و علاقه‌مندان نیاز است.

 

منبع : تسنیم