شرح آنلاین- سرمایه گذار بخش خصوصی و عضو هیئت مدیره شرکت ماهی طلای زنگنه گفت: روز 29 اسفند روزملی شدن صنعت نفت و روز شیلات در کشور است و خاویار ایرانی دریای خزر می تواند جایگزین نفت کشور در اقتصاد بدون نفت باشد.

جمیل آیرملو در گفتگو با میز تحول که در محل خانه روابط عمومی استان برگزار شد با بیان این مطلب گفت: امروز هر کیلو خاویار درجه یک ایرانی ۴۰ میلیون تومان و هر کیلو خاویار درجه سه ۱۲ میلیون تومان قیمت دارد که با بهره برداری مناسب از گله های فیل ماهی(خاویار) می توان چرخه با ثباتی در پرورش آن و ایجاد درآمد ارزی برای کشور ایجاد کرد.

وی افزود: غفلت از این موضوع موجب شده است تا با گسترش قاچاق ماهی خاویار از سوی برخی افراد سودجو به روسیه انحصار تولید این محصول بنام ایرانی به خطر افتد، از این رو این شرکت با ایجاد یک مزرعه ۳۱۷ هکتاری در منطقه آزاد تجاری ماکو برای حفظ انحصار این محصول اقدام کرده است.

این سرمایه گذار بخش خصوصی گفت: ارزش ارزی این محصول شیلاتی باید برای ایران حفظ شود و وظیفه همه ماست تا در این مورد گام های عملی برداریم.

آیرملو ادامه داد: ظرفیت های بخش شیلات در اقتصاد کشاورزی کشور به شکلی است که می توان علاوه بر تامین منابع غذایی سالم و ارزان قیمت برای عموم مردم در زمینه فرآوری و صادرات آنها به دیگر کشورها نیز فعالیت کرده و موجب ایجاد اشتغال جوانان کشور شد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر سالانه ۲۵ هزار تن ماهی کلیکا در ایران تولید می شود که با احتساب قیمت پنج هزار تومان برای هر کیلو یکی از منابع پروتئینی غنی و بهداشتی بسیار مناسب برای سفره غذایی مردم است اما به دلیل عدم آشنایی شهروندان این محصول شیلاتی تبدیل به پودر کلیکا شده و در جاهای دیگر مصرف می شود.

عضو هیئت مدیره ماهی طلای زنگنه گفت: برای گسترش فرهنگ مصرف آبزیان در بین کودکان و خانواده ها این شرکت تلاش دارد تا با تهیه چیپس کلیکا و توزیع آن در مدارس ذائقه کودکان را با این ماهی آشنا کند.

آیرملو ادامه داد: در راستای حمایت از جوانان و اصناف علاقمند به فعالیت در زمینه شیلات تصمیم بر این است تا ماهی مورد نیاز مغازه ها و تجهیز آنها توسط این شرکت انجام شود و پس از فروش محصولات تسویه حساب با آنها صورت گیرد.

وی در این گفتگو ابراز کرد: باید از بخش شیلات حمایت گسترده ای شود تا زمینه های اقتصاد پایدار کشاورزی فراهم شود و این با توانمندی های موجود در ایران امکان پذیر است چرا که هم مرزی ۷ استان با دریا و منابع آبی موجود در داخل به ویژه شنالغرب کشور زیر ساخت های لازم در این حوزه را فراهم کرده است.

این سرمایه گذار توسعه مزرعه های آبزی پروری نمونه های منحصر به فرد ایرانی از قبیل خاویار و خرچنگ دراز ارس را زمینه مناسبی برای اشتغال و صادارت آن برای کشور دانست و افزود: برای توسعه این صنعت حمایت های لازم را از رستوران دریایی و فروشگاه های عرضه کننده شیلات خواهیم داشت.